När är ett sto för gammalt för att betäckas

vinkelina

Trådstartare
Är fortfarande intresserad av att ta ett föl efter mitt sto. Testat 2009 och 2011 utan resultat, 2011 mer seriöst med flera försök, dock samlade hon på sig mängder med vätska hela tiden, som ej gick bort till 100% trots behandling. eller Hon kunde vara "tom" när vi kom in i början av brunsten, för att sedan 3-4 dagar när det skulle semineras vara full av vätska :(

Funderar på att försöka ännu en gång. Kommer dock ej att ha råd i sommar (inte samlat ihop pengar) Vill göra ett sista ordentligt försök, ev så att hon får lämna hela sommaren på hingststation. Planerar detta till sommaren 2013 i så fall

Men kommer hon i så fall att vara för gammal? född -92 fått föl -98

Tänkte detta år få upp henne ordentligt i kondition, banta bort och muskla till. Hon har inga direkta ålderskrempor, känns som 5 ;) Lite stelhelt kan man märka ibland, men hör troligen till att hon saknar lite muskler/är ojobbad

Eller skall ja bara inse att det inte kommer att bli nått föl efter mitt lilla sto?

Sv: När är ett sto för gammalt för att betäckas

Jag skulle nog säga att hon är för gammal.
Om inte tagit sig som 17 åring och som 19 åring så känns det osannolikt att hon skulle ta sig som 21 åring.

Jag har tyvärr inget svar, men jag tror det kommer gå bra för dig om hästen är frisk. Dessutom har hon haft föl innan.

Men jag har samma funderingar kring mitt sto, hon är född 96 och har aldrig haft föl. Har varit på betäckning 2 gånger.
Första gången tog hon sig inte, men det var det många ston hos hingsten som inte gjorde.
2010 tog hon sig på första försöket och var dräktig ett par månader, sedan när vi ultraljudade var där inget föl, men en liten cysta. Den behandlades och ska vara borta. Hon flyttade även upp till Luleå efter betäckningen, den långa resan kan ju ha varit negativ för fostret, fast det fanns kvar efter någon månad efter flytten när vi kollade.

I år har vi kanske inte råd, pga flytta, bil m.m. så isåfall siktar vi på nästa år.
Men känns inte som vi har så många chanser kvar, om ens någon.
Hon är ju frisk och kry för övrigt, men har aldrig haft föl.

tyvärr lyckats välja hingstar med låg dräktighetsprocent båda gångerna, vet ej om det påverkar?

andra gången var jag dessutom inne på en "station" som jag ej var nöjd med, visade sig att de först hade seminerat, sedan sköljt hur henne (alltså seminerat trots att hon var full med vätska, och sedan lagt in behandling, jag har förstått att man först skall behandla och sedan vänta till nästa brunst) de sa själva att "knappast blir hon dräktig nu"

Bäst före datum för ston i avel som inte har varit avelsston kontinuerligt är 16 år. Det är den ålder så åldersförändringarna börja komma i livmodern. De gör att det blir svårare att få stoet dräktigt, för henne att gå hela tiden ut och för att föl/foster ska få tillräckligt med näring. Så jag misstänker att dina problem med dräktighet kommer att fortsätta och att chanserna är små att få henne både dräktig och gå hela tiden ut så att det blir ett föl.

Ställer de sig med vätska i livmodern beror det oftast på åldern, att de inte längre har förmågan att rena sig själva.
Och hon blir ju knappast yngre?

Jag har följt dina trådar, och jag skulle personligen inte lägga pengar på att försöka få henne dräktig.
Däremot gillar jag att jobba med såna ston, men det är oftast inte ekonomiskt försvarbart för ägaren.

hur är det detta med att hon samlar vätska? borde man utreda detta ordentligt? hon är trots allt behandlad två-tre gånger förra sommaren utan att man hittade nån egentligt orsak.

Eller är det ofarligt för henne att gå med vätska? Hon hade inget sist vi kollade, men var troligen på väg in i brunst igen(då hon tydligen samlar på sig vätska) vill jag minnas så det kan ju ha kommit igen.

Problemet är ju att livmodern är för inaktiv och slapp, och inte trycker ut den vätska som kan bildas i samband med brunst.
Det man gör är ju att behandla med sköljningar och upprepade sprutor oxytocin.
Ibland funkar det, ibland inte.

Jag kanske kan smyga in en fråga till dig CK, om det är ok för TS?

Först så stod mitt sto med en helt stängd livmoder, trots stora ägg. Öppnade sig när äggen hängde på "trekvart"
seminerades, blev dräktig på en seminering. Resorberade fostret.
Skickades på betäckning igen, sprutades igång. Hade fina ägg och var öppen den här gången. Men hon fick vätska
i livmodern, sköljdes och fixades med, baktprov togs, och man hittade inget. Blev dräktig och behöll fostret.

Vad kan sådan vätska bero på? Kan det ha varit pga att mitt sto är gammalt? Hon var 17 år då och har aldrig tidigare haft föl.
Hon är av ponnyras.

Lånar den här tråden :)
Jag har ett sto som är född-98.Hon har betäckts/seminerats -06,-07 och -10. Varje gång har hon tagit sig på första försöket.

Första gången kastade hon tyvärr när hon var ca 6-7 månader in i dräktigheten. De andra två gångerna har hon fått föl.

Tyvärr dog sen det första så har nu bara kvar ett hingstföl, men vill gärna ha ett stoföl efter detta sto. Har inte råd eller tid att betäcka i år men hur länge vågar jag vänta?

"En gång är ingen gång", eller vad brukar man säga? ;) I ditt fall tror jag inte så mycket på åldern, faktiskt, utan mer att hon precis innan resorberat.

Svårt att råda, men om hon är 14 nu är det ju ingen bråska. Problemet är väl att du vill ha stoföl och risken finns ju att hon får 3 hingstar i rad.

Även jag passar på att smyga in en fråga till CK, jag har ett sto som är 21år nu, och väntar sitt 13e föl.

När ska hon inte få fler föl, ska man försöka tills hon antingen inte tar sig, eller i värsta fall dör vid fölningen? Jag har hört att det är större chans att stoet får livmoderframfall när de är äldre och har haft många föl, men hur vanligt är det?

Vad ska man tänka på?
(orolig)

Sen tycker jag att man skall fråga sig om ston som har svårt att bli dräktiga verkligen skall vara i avel? Även om det i detta fallet troligtvis är åldern som är boven i dramat. Det finns ju en risk att sådant nedärvs. Detsamma gäller i min värld ston som har svårt att föla eller har problem att gå hela tiden ut. Bra avelston har i min värld inte bara goda egenskaper i form av gångarter, hoppförmåga, exteriör eller vad det kan handla om utan även bra avelsegenskaper som att bli lätt dräktiga, fölar enkelt o.s.v.

Senast ändrad:

kl

Jag har en -91:a som väntar sitt sista och nionde föl. Vi har betäckt henne två år innan, men hon har resorberat och gått tom. Nu har vi egen lämplig hingst och valde efter ok från veterinären att göra ett sista och tredje gången gillt-försök. Fölet är hela tiden planerat för att stanna kvar hos oss som hennes "efterträdare". Ett föl för försäljning hade jag inte satt i henne just med tanke på att hon har haft svårt att behålla dem och det hade inte varit värt alla omkostnader, foder, den oro som det trots innebär att ha ett äldre dräktigt sto osv.

Hon är vid mycket god vigör, frisk och stark ska kanske tilläggas.

ah, en solkskenshistoria :) Fast det hänger väl rätt mycke på att man hittar rätt hingst, till rätt sto och en semiveterinär som tar i beaktande att det är ett äldre sto

Det spelar ingen som helst roll hur bra spermier hingsten har om stoet ställer sig full med vätska.

Ställer sig stoet full med vätska spelar det givetvis ingen roll precis som du säger. Dock kan man ju hoppas på att de problemen uppehör så att frågan fortfarande är aktuell vad gäller just betäckning av äldre ston.

Har ett swb-sto född -92 som vi försökt få dräktig sedan 2007 då vi köpte henne för detta syfte. 2008 tog hon sig, men kastade när det var 4 veckor kvar. Tog sig igen 2010 och fick ett fint hingstföl. Försökte igen, men kastade nu fyra månader för tidigt. Tidigare ägare har också försökt få henne dräktig. Har nu fått reda på att stoets mamma var likadan så antagligen är det något nedärvt. Tur att vi fick en hingst ;)

När hon blev dräktig för andra gången spolade man henne och behandlade med långtidsverkande antibiotika (genta?) då hon var full i bakterier. Därefter inseminerades hon. Vid konstaterad dräktighet syddes hon 1-2 cm för att förhindra bakterier och 11 månader senare kom "Walle". Samma procedur förra året, men som sagt kastade hon igen.

Frågan är om det är värt det att betäcka ett sto där riskerna är så stora (ålder, vätska, bakterier osv.). Som sagt är det mycket pengar och oro som ska läggas ner. Hade jag vetat att det skulle bli så krångligt hade jag aldrig gjort det, även om jag är glad för Walleman. Han är e: Warsteiner och borde vara en s.k. "lågpris-unge" men har kostat runt 50-60 000 sammanlagt med alla försök.. :crazy:

bara att hoppas att mitt sto är dräkigt i alla fall trots negativ ultraljud ;) dock tror jag ej det, skulle i så fall föla i början på juli, men ingen bebsimage ännu direkt, bara tjock

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 689
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 700
Avel Hej! Jag känner mig frustrerad då jag hållt på hela sommaren med mitt sto som först hade bakterier (visade sig andra försöket), och...
Svar
8
· Visningar
848
Senast: athena
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 285
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix