När är en grönsak död?

emlem

Trådstartare
Idag tog jag en tripp med tuben, där blir man aldrig besviken på alla märkliga samtal folk har med varandra.

*2 tonårstjejer sitter och pratar i 4 kanten bakom mig*
TJEJ 1 alltså nej jag kan inte äta sushi längre, det är liksom mördad fisk
TJEJ2 Vah? nähä
TJEJ1 Jo alltså jag äter bara levande föda nu
TJEJ2 jaha som vadå?
TJEJ1 a bara iksom levande grönsaker och nötter
TJEJ2 oh shitt lever nötter:eek:

JAG* fnissar och kliver av tuben*
Resten av dagen har jag levt med lättare skavsår i hjärnan och funderingen, När är en grönsak död, egentligen?
Liv definieras ofta som något som kan reproducera sig, inta någon form av energi ( föda) och göra av med energi. Det borde ju betyda att grönsaken är död så fort man plockar den eftersom den inte kan göra något av ovannämnda. Då kanske nöten är mer levande, fast nötter man köper verkar inte speciellt levande, snarare torra och lätt impotenta.

Vad tycker ni? När är en grönsak eller nöt död?

Senast ändrad:
Grönsaken är död när det inte finns tillräckligt med "vatten" kvar i den som kan få den att göra nya rötter och blast eller när den börjar ruttna.

Vidare fundering, vissa vill inte äta levande djur men äta levande grönsaker, andra vill äta döda djur men inte levande grönsaker andra säger jag äter ingenting levande och trycker i sig grönsaker?

Lever kött efter att det är skördat?

Finns det någon diet som bara äter slaggprodukter? typ höns mens/ ägg eller annat som djur och växter inte vill ha längre

* Nu orkar inte hjärnan med mer av den här moraliskt filosofiska gröten*

Vidare fundering, vissa vill inte äta levande djur men äta levande grönsaker, andra vill äta döda djur men inte levande grönsaker andra säger jag äter ingenting levande och trycker i sig grönsaker?

Lever kött efter att det är skördat?

Finns det någon diet som bara äter slaggprodukter? typ höns mens/ ägg eller annat som djur och växter inte vill ha längre

* Nu orkar inte hjärnan med mer av den här moraliskt filosofiska gröten*

och DÄR fick jag en hjärnblödning O_o

Tänk om det gällt för människor och djur också, död men lever ändå tills man ruttnat ordentligt, men då är man full av liv eller i alla fall av nedbrytare

Men betyder det alltså att jag kommer att när jag genomgått klimakteriet? Om nötter räknas som döda när de är torra och impotenta, räknas jag som olevande så snart jag slutar menstruera? Känns inte helt rätt...

Jag tänker nog att vi talar om olika slags leva här. Jag tror inte att tex rädisor har en själ, men det tror jag om människor och i viss utsträckning djur också.

Läser precis Amazing Maurice av Terry Pratchett, där en katt och ett gäng möss får ett intelligent medvetande och möjlighet att prata, katten äter endast djur som inte kan tala som ett moraliskt ställningstagande men har problem att rättfärdiga ens det. Intressant tycker jag.

Men jag tänker att även om tex en katt, hund eller häst inte är intelligenta så har de ju ändå en personlighet, men det kanske andra djur har också även om de inte är tämjda, men jag har ändå svårt att se en myggas personlighet och själ. Men det kanske är jag som är trångsynt?

Underbar tråd :D

Ska man hitta en gemensam dödspunkt för människor/djur och grönsaker så kanske det funkar med när man slutar förändras? Alternativt när det som håller en vid liv inte finns kvar (om det så är vatten, näring eller hjärtslag)?

Underbar tråd :D

Ska man hitta en gemensam dödspunkt för människor/djur och grönsaker så kanske det funkar med när man slutar förändras? Alternativt när det som håller en vid liv inte finns kvar (om det så är vatten, näring eller hjärtslag)?
En tomat är död sedan länge i mina ögon när den slutar förändras :o

Sen funderar jag på det där med att liv definieras som något som kan reproducera sig och inta föda, är det inte så att det inte syftar på att skilja på när en art är levande eller död, utan snarare skilja på levande och döda ting, exempelvis en gran vs en sten?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka