När är det försent att köra in??

Sparvoga

Trådstartare
Töm kör min häst mycket och igår provade jag med skacklar, han brydde sig ingenting :D Han är nu 6 år, är det försent eller???

Sv: När är det försent att köra in??

Ja vet inte :confused: Vore kul att kunna köra pållen, har ju hjälp att få i stallet.....

Det låter ju bra, får träna lite till med skacklarna.... han tom travade med dom utan att bry sig... Ibland är han duktig pållen

När man satt hästen framför vagn!
;)

Allvarligt, så finns inga åldersbegränsningar. Det är vanligen lättare, ju yngre hästen är, men inget hindrar att man kör in en 20-åring.
Var bara säker på att varje moment sitter, innan du går vidare till nästa.

LIA

6 år är en utmärkt ålder, då har du ju 20 år att köra kvar!!
Men bli inte ledsen för de 3 år du missat :)

Hoppas du fortsätter köra in och välkommen till körforumet!

Absolut inte!!!

Har kört in mitt hbl sto som 6-åring. Det var det första jag började med när jag köpte henne.

Nä, å med tanke på att nästan alla säger att Turban Rose hästarna är ca 2 år i utvecklingen mentalt så är han väl bara 4 :angel:
Vore kanon kul o kunna köra, speciellt när man inte har lust att rida eller orkar rida ;)

Å, detta verkar lovande :banana: Hoppas pållen tycker det ska bli lika roligt som matte tycker

Jag håller på för fullt att köra in min haflinger pålle nu å han e 11! Drog tränaren i vagnen för första gången i måndes! * inte så liiiite stolt* :bump: Har hållt på att tömköra å så hela vintern å det är ju verkligen skitkul!!! :) Ångrar inte en dag att jag började med det fast jag trodde att hästen var för gammal för att köras in! :) Han har verkligen visat matte hur fel hon har! :love: Jätteroligt! :banana:

Lycka till me din pålle! Det kommer säkert att gå kanonbra!

MVH
Camilla

Absolut inte försent. Lycka till! :)

Har precis kört in en 10-åring. Har gått hur bra som helst, SKA tävla nästa år, fattar bara inte varför jag väntat så länge.

Håller med resten. Min sambo har kört in ett åtta-årigt sto i vinter, hon är lugnare att köra än mitt eget lika gamla sto som kördes in som treåring. Så det beror väl på vad sorts personlighet din häst har.

Bättre med en helt oinkörd gammal häst än en häst som har en misslyckad inkörning bakom sig, vi har en sådan häst på gården med. Sambons hovslagare försökte köra in honom, det slutade redan vid tömkörningen, då han släpade herr hovlagare mot en husknut i tömmarna. På omvägar fick hon sedan veta att hästen tidigare blivit skrämd med skacklar och skrot bakom sig och dragit till skogs med skiten bakom sig. :eek:

Lycka till!
:banana:

låter som en perfekt "köra-in-ålder"! Körde in min shettis i somras, o då va hon 10 (iochförsig mkt tömkörd innan )

vi körde in vårt sto vid den högaktningfulla ålder av 16 år... :cool:

åh, hade velat köra in min ponny. jag vågar inte riktigt rida honom längre pga att jag är lite för lång. (jo visst rider jag, bara inte så mycket som förr.)

men han har dåligt självförtroende och är väldigt mammig, så han vågar inte gå först... man måste liksom gå bredvid honom när man är ute på vägar och stigar osv. (snacka att det är jobbigt att rida ut honom själv.. jag får hoppa av minst fem gånger på en ridtur.:P)
så det skulle ju liksom aldrig funka. speciellt med tanke på att han backar när han inte vågar gå längre... brr.. skulle inte varit en vacker syn med vagn bakom.

det är aldrig för sent att köra in hästen!! det kan tvärt om vara en fördel att hästen redan är inriden och har ordentlig tillit till människan när denne nu sitter i en skramlig vagn bakom hästen, precis i vinkeln varifrån hästen blivit attackerad på prärien. se till att ta det lungt och skynda långsamt. börja med tömkörning, och använd gärna redan här skygglappar, så hästen blir trygg med dessa på sig. de flesta blir ofta vingliga de första gångerna med skygglappar på, låt det ta sin tid, och gå inte vidare förrns hästen är 110% säker i det den gör..LYCKA TILL!!!

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
618
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: snöflingor
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar