När använda Jodopax?

S

Skuggabaldur

Ja, när ska man använda Jodopax egentligen? Överallt skriver folk att använd det och det medlet till vad det nu är man har för problem, men absolut inte Jodopax...

Sv: När använda Jodopax?

Det är ganska bra att ha i en balja vid stalldörren, för att decinficera stövlarna med.

Förut var jo jodopax "the one and only" när det gällde att tvätta sår. Idag är det ajabaja på det området. Jag använder der inte på nyare sår eftesom det dödar frisk vävnad också.
Däremot tycker jag det är effektivt på tex. äldre balltramp som aldrig läker. Lägger då omslag med jodopax över natten för att "dra ur" all skit ordentligt.

Är bra till att tvätta vita ben mm men till sårvård är det inte så bra.I allafall inte färska sår. Som tidigare skrivits är det vävnadsretande och försämrar sårläkningen.

Använder på sår som jag inte har koll på hur gamla dom är(typ betessår), i vintras så användes det flitigt då hästen hade regnskåll.
Men jag är ett "fan" till koksaltslösning som jag överanvänder :angel:

Tänker kanske använda jodopax när jag ska tvätta boxen, vet någon om det funkar bra?

det gör det, men blir inte virkon billigare.

använder jodopax till tex. infekterade sår, till bärandsröta, hålrumstvätt, balltramp, sticksår och våtvärmande omslag, svampangrepp ( tex.ringorm). till sår så rek. kliniken att man inte använder mer än 1-2 % lösning till tvätt.

Hade glömt denna tråden:D. Tack för svaren. Undrar om jag nånsin ska få användning för min oöppnade flaska...
Hur är det med mugg? Kan man använda det till det? Läste nånstans att man inte skulle det, men inte säker på om jag minns rätt.

Jag sprutade på det på min fölunge igår när hon hade varit inne med bakbenen i elrepet.

Ringde veterinären och frågade om hon behövde stelkrampspruta eftersom det är rötmånad & allt.
Det blev inga sår som behövde sys, men dock ett sår som var öppet och på det skulle jag använda antingen ett preparat jag inte minns namnet på el. vanlig jodopax. Nu hade jag endast jod hemma så det fick bli det.

enligt mina veterinärer så ska man blanda 1-2 %för sårvård, det fungerar tydligen bäst då.

jodopax är jättebra att tvätta mugg och rasp med då det är både bakterie dödande och svampdödande. jag tvättar alltid lindrig mugg med jod och låter det lufttorka, därefter lägger jag på inotyol salva (finns på apoteket receptfritt och kostar ca. 50 kr) den skyddar mot väta och smuts (är så fet att den knappt går att tvätta bort) samt återfuktar på ett bra vis.

Min stora lurk får alltid sår överallt och jag har blivit rådd till att inte använda jodopax om det inte är sår som rör hoven. Typ hovböld eller balltramp etc.

Däremot är Hibiscrub superbra att tvätta med, speciellt mugg, men även sår som aldrig vill bli hela.

Jag använder också koksalt för rengöring, när det inte längre är "guckigt", tills det har blivit en skorpa. Sen är det bara rinnande vatten i mängder som gäller, efter vet´s rekommendationer. Hittills har det funkat för oss :)

på äldre sår som "geggar" har vi alltid fått bra resultat av jodopax lösning, särskillt ihop med streptocillin, på mugg tycker jag det är oslagbart. därimot använder jag koksalt eller tvållösning på nya sår.

mina klinikveterinärer rekommenderar så och även det har fungerat, när mitt halvblod blev op. för tromboflebit mitt i sommaren och op. såret sprack blev det väldigt mkt. "klegg" och svallkött. då användes bara jodopax som sårtvätt dom första mån. och även lotagen. det läkte fint och har inte efterlämnat ett ända vitt hår :)

men men, lika många hästmänniskor, lika många olika sätt att beh. ;)

enligt mina veterinärer så ska man blanda 1-2 %för sårvård, det fungerar tydligen bäst då.

jodopax är jättebra att tvätta mugg och rasp med då det är både bakterie dödande och svampdödande. jag tvättar alltid lindrig mugg med jod och låter det lufttorka, därefter lägger jag på inotyol salva (finns på apoteket receptfritt och kostar ca. 50 kr) den skyddar mot väta och smuts (är så fet att den knappt går att tvätta bort) samt återfuktar på ett bra vis.

Får prova det på min hästs mugg då om det blossar upp igen. Nu har jag bara tvättat med grönsåpa eller lactacyd och smörjt med Helosan och det funkar, men det tar lite lång tid...

Jag använder det till hovarna om man behöver tvätta rent röta eller hovböld och sånt. Min ena har en tendens att slå sig på bakbena och få småsår ibland, då lägger jag jodopaxomslag.

Är Jodopax en "baspryl" att ha i sjuklådan? Eller klarar man sig bra utan det? Jag menar...Råkar man ut för rasp, mugg eller liknande så kan man ju köpa det då...Det är ju inte speciellt akut, så att man behöver köpa det samma dag...Annars blir det väl mest att flaskan får stå...Och det finns väl ett utgångsdatum även på jodopax? I värsta fall kan man väl låna av någon om det nu skulle vara akut...Eller?

Hejsan. Till TS (om jag tryckte på fel knapp)

Jag använde jodopax på ett sår nyligen fick stränga order om att inte göra det!

Nu använder ajg lite jodopax till vatten och vitlök och vips så har man ett flugmedel, som håller iaf myggen borta :D

Distriktsveterinären använde det till min hästs sticksår. Hon spädde jodopaxen MYCKET med vatten och sprutade in det i såröppningen för att skölja ur såret ordentligt. Annars rekommenderar hon bara "tvål och vatten" till sårtvätt.

När jag läste microbiologi sade min lärare som var veterinär att man absolut bara skall använda jodopax på färska sår. Tvättar man ett sår som inte är dagsfärskt så dödar man de läkande cellerna som lagar såret:crazy:
En vanlig företelse är väl att folk ska överdriva när det gäller sår. Min mamma som är ambulanssjuksköterska säger att på akuten tvättar man inprincip alltid med tvål och vatten. :banana:

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 231
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
415
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Jag kunde köpa en hund
  • Uppdateringstråd 31