när använda jodopax?

Piek

Trådstartare
När man var liten fick man lära sig att sår skulle göras rent med jodopax. Inget mer med det.
Men nu ju längre tiden går desto mindre jodopax används, en veterinär sa att jodopax aldrig får användas på sår för det hämmar läkningen.

Så nu till frågan När kan det vara bra att använda jodopax?
Är det öht något som behöver finnas i ett stallapotek längre?
Och hur kommer det sig att man förr fick lära sig att jodopax var det enda som behövdes medan det nu total sågasför sårrengöring?

Sv: när använda jodopax?

Jag brukar använda jodopax gel på sår. Jag rengör dock alltid med vatten först pseciellt om där är smuts. Sen lägger jag bara på ett lager med jodopax.
Rider även hos en äldre dam som har en massa hästar och hon brukar använda något blått spary direkt på såret, det funkar toppen som skydd men vet tyvärr inte vad det heter men någon annan som kanske vet? Men det gälller även här att tvätta bort smuts med vatten först.

I "stall apoteket" tycker jag att man bör ha följande saker
Jodopax gel
helosan salva
Bomull
linda
sax
ficklampa (så man kan kolla såren noga)
temp
pincett
kylsalva

har säkert glömt en helt del så bara att fylla i.
Vet att Agria brukar sälja akutväskor på större evenemang.

Vet inte hur det är med öppna sår, men när min tant fick en hovböld i våras så gick hon med ett paket gjort av bomull+jodopax+plastpåse+silvertejp. Det funkade superbra!

Jag har också funderat över den frågan! Men kanske som gusfri säger - på hovbölder. På skador som behöver ett starkt desinfektionerande medel. Har också använt jodopaxgel när min häst fick lite utslag vid sadelläget av ett smutsigt täcke. Gjorde då först rent med lactasyd o sen på med gelen två dagar i rad.

Men jodopax på sår... BIG NO NO! På ridskolan för 10 år sedan användes enbart jodopax och blåspray. Uhu...!

Men används det rätt så tror jag jodopax en bra grej, som sagt det behövs där lactasyd och koksalt inte räcker till. Men att det ska behövas i sjuklådan är jag tveksam till... Skulle nog hellre åka till apoteket o köpa en fräsch, ny flaska om jag behövde det. Nu när vi ändå har apotek som har öppet halva natten... ;)

Jodopax är starkt bakteriedödande (och används som rengöringsmedel till maskiner inom industri). Därför har det använts på infekterade sår och som rengöring (inför operation, till exempel). Men det ska inte användas på färska sår och sår som behöver sys eftersom jodopax hämmar läkningen av sårkanter.

På grund av just den sistnämnda egenskapen kan jodopax användas på sår som ska läka långsamt - där sårytan inte får slutas före såret "inuti" har läkt.

Att använda jodopax till vanliga småsår är alltså inte särskilt bra. Då är det bättre att rengöra med klorhexidin, koksaltlösning, mild tvål eller liknande och sedan torka av/hålla rent/plåstra om/smörja på.

Tvättar sår med vatten eller koksaltlösning..
Jodopax använder jag på hovarna när vi öppnat hovbölder, eller i våtvärmande omslag.
Hade en häst som fick ett djupt sår på benet för ngt år sedan, då tvätta vi mkt med jodopax för att hålla såret öppet så det läkte inifrån och ut...

Jag använder jodopaxomslag som våtvärmande. Har hästen lymfangitkänning eller sväller i benet som kan misstänkas vara lymfangitkänning så lindar jag med jodopaxbandage. Inte så starkt men blöter ner bomullen jag lindar med ordentligt. Lindar dock aldrig mer än 2-3 dagar då det kan börja bränna/blistra. Behövs det fler dagar med linda övergår jag till spritbandage, och penicillin och smärtstillande/ febernedsättande ev. avsvällande om hästen får feber och blir allmänpåverkad.

Jag säger bara "koksalt" Herregud vad bra det är och billigt att ordna själv också. 1 matsked till 0.5liter vatten. Jag använde jodopax på ett relativt stort sår en gång på min häst ( fick rådet av en veterinär). Har aldrig sett ett sådant äckligt sår efter det, jag fräte sönder halva benet på hästen. Aldrig att jag använder jodopax igen. På sin höjd gelen kanske, annars gör jag som de gör på klinikerna när man kommer in. Tvättar med koksalt, aldrig träffat på något så bra som koksalt!!! Tumme upp för det.

Jag svarar här - ja, vad jag har hört kan det användas med fördel på lymfangit.

Jag använder endast jodopax när veterinären ordinerat det. Är väldigt försiktig med det annars.
Jag brukar använda sårspray med klorhexidin eller så köper jag smidiga sterila engångs-flaskor med koksalt i på apoteket när det är något större och djupare sår.
På små skrapsår brukar jag smörja in handsprit, tycker det funkar bra.
På bitsår lägger jag enbart på Aloe Vera.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 959
Senast: starcraft
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 654
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka