När andra hanterar hästen

mian1

Trådstartare
Vad gör man då? Ska man träna hästen för hur andra kan komma att hantera den eller ska man kräva av andra att hantera hästen som man själv gör?

Tänker främst på hovslagare och veterinärer.
Min hovslagare är en westernkille. Hästen gillar honom och han hanterar henne så som hon vill bli hanterad. Hon får alltid sätta ner om hon tappar balansen, hon måste inte stå blick stilla ifall det inte är så att hon krånglar och fånar sig, men det händer knappt alls. Hovslageriet får ta den tid det tar, men hästen är nöjd och bråk uppstår aldrig. Hovisen är en uppskattad person.
I dag hade vi veterinär och det var en hel del som skulle göras och det tog tid ändå. Veterinären ville att hästen skulle stå stilla och krångel gjorde att veterinären "tog tag i" och höll fast. Det hästen ogillar mest är att bli tvingad och att sitta fast. Ofarliga saker tvingar man inte, enligt pållan, utan tvång betyder att det gör ont eller är farligt. Ju hårdare man håller henne desto våldsammare motstånd gör hon. Jag försökte förklara, men kände mig bara som en stor mes med en ouppfostrad häst. Hon stod i alla fall ganska snällt och stilla i lång lina, men sen skulle de där tvångssakerna göras och då blev det bråk. Sprutor är ingen favoritgrej och den veterinär som vaccinerat tidigare år satte först nålen i halsen på hästen, gav en godis och klappade tills hon snabbt lugnat ner sig, sen sprutades vaccinet i och allt var klart innan hästen hunnit protestera. I lång lina, inget tvång och inget bråk. Nya veterinären tycker att hästen ska stå still och inte fåna sig. Hon nyper tag i halsen, hästen blir upprörd över att någon nyper henne och vill flytta undan, veterinären nyper hårdare och vill hålla hårt i grimman, hästen vill kasta sig för att hon hatar tryck över nacken och att sitta fast, hårt ryck i grimman för att hästen är fånig och stick i halsen och vaccinet sprutas i - hästen reser sig och är hemskt upprörd.

Hade vi gjort det på "mitt sätt" så hade det säkert tagit minst dubbelt så lång tid, men hästen hade aldrig rest sig och aldrig riskerat att skada veterinären.
Det slutade med att vet. inte ville chipmärka "den där". Jag förstår henne och säkert är min häst bråkig och bortskämd, men vad ska jag göra? Vår träning går ju ut på att det inte ska finnas något tvång och genom att hålla fast och tvinga henne så känner jag att jag sviker hennes förtroende. Men hur ska det kombineras med främmande människor och när hästen SKA lyda, när det är på andra männsikors villkor?

Det bästa är ju såklart att tala om för veterinären, eller vem det nu är, att så här behandlas min häst! Bara för att de har en utbildning i djurvård, så betyder inte det att de är haja på hantering!
Jag vet att man känner sig fånig när man ska säga till om nåt sånt här, men egentligen är ju det det enda rätta! Man känner det som att man sviker hästen, man tillåter ju det hända!... :smirk:

Jag hanterar min häst på det sätt du beskriver, absolut inga tjuvnyp eller fasthållande, då reagerar han också!
Hoppas du får en bättre veterinär nästa gång, eller så får du helt enkelt tala om för denne hur hon behandlas på bästa sätt! Lycka till!!

//Cutie

Det var absolut inget fel på veterinären, men hon hade helt enkelt ingen tid eller lust att pluttiplutta med min skadade häst. Hon ville ha jobbet gjort och inte bli stående i timmar. Min pålla är rätt krånglig och ett STO ut i tåspetsarna. Att hovis tar sig all den tid han gör är väl bara ren tur?

För det jag betalat vet så får dom tamejfan lyssna på hur hästen ska hanteras - punkt. Malte var också spruträdd, men utan att jag ens behövde säga nåt så tog Andrevs initiativet och botade Maltes sprutskräck på ungefär 15 minuter.

Man får förklara om man har ett specifikt "problem", för ingen är ju gynnad av att hästen blir stressad eller förvirrad.

Patsy hatar ex när folk håller direkt i grimman, ngt de gärna gör när hon är med på kurserna, i det läget låter jag henne hållas för där anser JAG att de som lär sig massera måste lära sig att anpassa sig och SE hur andra hästar fungerar, annars kommer det inte bli så roligt för dem "i riktiga livet".

Samtidigt som jag vill att Patsy ska lära sig att alla inte gör på samma sätt och det måste hon också lära sig att acceptera.

I ditt fall tycker jag gott veterinären kunde varit lite smidig, det är ju lättare även för veterinären om man gör på ett sätt som matte VET fungerar istället för att tjafsa med hästen från start, det slutar inte så bra.

hej...
jag förstår precis... det är så med min häst med... jag föröker förklara, men det hjälper ju oftast inte... så jag försöker få henne (hästen) att låta det göras på ett annorlunda sätt den här gången,

men ditt problem verkar lite värre, om hon reser sig och så, fast man tycker att vet. borde begripa långt innan det blibit så illa att hon reser sig :confused: att dom redan på en gång ser hur dom ska bete sig med dom...

kanske inte så mycket till svar kanske.. men du kanske ska prova en annan vet. och se om det blir samma problem då??

Kramiz

Jag hade samma problem med hovslagare - min fodervärdspålle testar nya hovslagare genom att "falla bakåt" då hovslagaren håller upp ena hoven. Ger hovslagaren efter lite, lugnar han ner sig och allt går bra, men det blev en väldig cirkus med de två hovslagare som inte gjorde det (trots att jag försökte säga till). Han får panik om han känner sig fasthållen, och det är väl en naturlig reaktion? Så det jag gjorde var att hitta en människa som lyssnade på mig och gjorde som jag sade, samt var lugn och inte hetsade upp sig. Tyvärr får man ju prova sig fram lite...

Jag skulle i alla fall undvika sådana som inte lyssnar på en (om det går), och också försöka berätta allt om hur hästen är i förväg. Alla veterinärer kanske inte kan hantera hästar heller, och om de dessutom råkar ha mycket jobb, så ... :smirk:

Sv: När andra hanterar hästen

Ibland stressar folk för att de är osäkra. Hon kanske inte ville att det skulle ta lång tid inför dig, en osäkerhetsgrej. Folk som är säkra på sig själv låter saker ta den tid det tar. Prova att berätta hur hästen fungerar nästa gång utan att få veterinären att känna sig "dum" så kanske hon kör på din metod....kan man ju hoppas. Lycka till och stå upp för din häst nästa gång- du känner henne ju bäst!

Jag tycker det är min plikt att berätta om egenheter för vet/hovis/m fl och det är deras plikt att lyssna. Det är förståeligt, om dom inte orkar ta åt sig av gullepluttandeorientering i det oändliga, men rak information ska dom banne mig lyssna till och arbeta efter.

Det är väl så att var och en yrkesman skaffar sig vissa rutiner, ofta införskaffade under utbildningen, och jobbar utifrån dessa. Vanligtvis fungerar det bra, men inte alltid.
Enklast för alla är väl om man själv lär hästen dessa rutiner. :idea:

Vår favoritvet frågar oss alltid t ex: Nu ska jag sticka i halsen, hur vill du göra? Då är det lätt att få till det med dom olika hästpersonligheterna.

LIA

Sv: Re: När andra hanterar hästen

Cutie skrev:
Det bästa är ju såklart att tala om för veterinären, eller vem det nu är, att så här behandlas min häst! Bara för att de har en utbildning i djurvård, så betyder inte det att de är haja på hantering!
Jag vet att man känner sig fånig när man ska säga till om nåt sånt här, men egentligen är ju det det enda rätta! Man känner det som att man sviker hästen, man tillåter ju det hända!... :smirk:

Jag hanterar min häst på det sätt du beskriver, absolut inga tjuvnyp eller fasthållande, då reagerar han också!
Hoppas du får en bättre veterinär nästa gång, eller så får du helt enkelt tala om för denne hur hon behandlas på bästa sätt! Lycka till!!

//Cutie

Väl skrivet! Vi har haft samma problem med en häst till min kompis. Fler vet. hade varit där och till slut måsta de binda up henne och sätter en twitch (? lilla repet rund mulen) på henne att ger henne en spruta. Hon bad mig att komma att "hjälpa hålla henne". Vet. som kom,tur var väldigt förstårande och att jag sa (hon törs inte) att alla vet gör detta sämmra. Om han kunne har lite tålla mod att klappa henne så hon vet att han vara inte farlig. Vi binda inte henne och när sprutan kom så skulle han inte slå henne i nacken. Gick addeles utmärkt. näst vet kom så var jag där igen. Tyvär hade hon inte lika mycket tålamod, hon sa att det vara up till oss att har det trännat bort innan hon kom. Hur skulle man gör det när det är bara när en vet. kommer. Hästen vet precis att det är en vet. där och inte en "vanlig person. Så sa jag bara, "måste jag betala dig extra för att du kan ta en extra 10 min så du inte skräm ihjäl hästen". Om hon gör det på min sätt och det fungera vad är fel med detta, eller hur? Till slut gjode där och det har blivit mycket bättre sen dess....bla bla bla

I annat ord...sager nåt! Det är ditt ansvar som hästägera att skydde henne mot allt, även vet. som har inte kunskaper i häst hantering. Det kan känns lite pinsamt när du är där, men tänker på hur hästen känns om du inte gör det.

Jag kräver av andra människor att de hanterar min häst vänligt. Då behöver de inte oroa sig för några problem eller farliga situationer.

Att hantera djuren på ett vänligt sätt är inget som har med en viss inriktning att göra - ex. vis western. Det är vanligt hästvett och det ska alla kunna som handskas med min häst. Är man elak mot honom så tala jag genast om att om h*n inte väljer ett bättre tillvägagående kan h*n åka hem.

Enda gången jag accepterat annat är när de bremsade honom på kliniken. Jag höll då själv i bremsen och syster i grimman. Försöker man sticka en flera dm lång nål rakt in i hästens länd så får han faktiskt inte kasta sig runt. :crazy: Dock lyckades de iaf inte få in den rätt och det hela var ett bortkastat ingrepp.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 625
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 058
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
924
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.