när acceptera ny kompis?

N

neferra

har en kastrerad hankatt, cornish rex, ca 6 år, en riktig "fegis". bott ensam största delen av livet, men även bott med min mammas äldre honkatt och även min systers yngre honkatt periodvis. han har till största delen varit innekatt (självvalt). det har gått jättebra med den äldre katten, men den yngre (iofs mkt "jobbig" katt) har det aldrig gått 100 ihop med.

har nu lånat hem en 12 veckors kattunge "på prov" som sällskap till honom och hittills (ca 12 timmar, sen igår kväll) har det väl inte direkt gått bra..? min katt gapar och skriker, fräser och gömmer sig, detta beteende känner jag igen från när han träffat andra katter oxå, speciellt när han träffade syrrans kattunge första gången.

vad tror ni? kommer detta lugna sig? hur länge brukar det ta? hur gör ni när ni introducerar nya katter för varandra?

..han sitter och trycker under sängen nu och lillskiten hoppar rundor och leker:angel:

Sv: när acceptera ny kompis?

Har det inte blivit några slagdängor än lär det gå bra med tiden.

Sånt tar ofta tid. Så är det.

Glöm inte att kela mycket med honom. Han skall veta att han är fortfarande nr 1.
Likaså att han får alltid maten först och sånt.

Kattungen är ny så han märker ju inte att han är nr 2.

Har han en historia som ensamkatt och dessutom inte gillade den yngre katten kan jag tyvärr inte säga att han antagligen kommer lära sig älska nykomlingen. Med lite tur lär han sig acceptera den utan att må dåligt, har du otur kommer han inte alls må bra i den nya situationen. Jag hade en sådan katt tidigare, en lite äldre dam som inte var vidare förtjust i unga katter. Hon accepterade dem men mådde inte helt bra med dem, tyvärr.

Jag har en hona som aldrig accepterat honan (då kattunge) vi släpade hem när hon var 4 år, hade redan en kastrerad hankatt och honom funkade det kanon med men den nya katten blev aldrig accepterad av den äldre honan. Dom har nu levt ihop i 8 år och kan först nu dela soffa utan att den äldre honan ska bli ivägjagad av den yngre. Det tog nästan två år innan den äldre honan kunde vara på samma våning som den yngre och hela 5 år innan dom kunde vara i samma rum.
Nu lever dessa katter som utekatter (tyvärr) i en stor villa så det har funkat hyfsat ändå men det hade aldrig fungerat i lägenhet.

De andra kattungarna jag introducerat har jag aldrig haft problem med, den äldsta honan accepterades av hannen på en gång och den hona jag har bor med mina pojkar nu i lägenheten togs emot med öppna armar. Men som sagt, det KAN bli problem.

För min honkatt tog det ca tre veckor att acceptera kattungen. Då hämtade vi den nya katten bara någon vecka efter honkattens bror hade blivit påkörd. Jag inbillade mig att hon ville ha en kompis och att det skulle bli lättare om det inte dröjde så länge tills det kom en ny katt. Men hon var nog mest rädd för den där lilla varelsen som ville vara nära och kela eller busa med henne.. Men nu är de dock bästa vänner...

till alla

jag är såorolig att det inte ska funka.

nu är min katt ute (brukar vara det nån timme om dan/varannan dag när andan faller på) och jagär så orolig att han är arg på mig och inte vill komma in igen...:crazy:

han har tittat surt på mig och är inte riktigt sig själv, inte lika kelig och social. morrar och fräser fortfarande åt den lilla, men har börjat kunna vara i samma rum iaf.har bestämt mig för att ge det en vecka...

En vecka är ingen tid alls för en katt. Ge det minst en månad, har du inga som helst förbättringar då så kan du kasnke ge upp men att ge upp efter en vecka det tycker jag känns taskigt mot kattungen att inte ge den en chans.

Liknande trådar

Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 402
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: maria_b
·
Övr. Katt Min blivande sambo har sedan tidigare en katt, men jag lobbar för en till (och jag har inte ens flyttat in än :angel: :o). Frågan är...
Svar
2
· Visningar
1 291
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Hur har ni gjort när ni släppt ihop en ny kattunge med en äldre katt? Mina föräldrar tar i nuläget hand om två övergivna kattungar på...
Svar
2
· Visningar
4 078
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama