Nappflaska och bröstmjölk

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Warmia

Vi har börjat vänja vår 2 månaders dotter vid nappflaska med urpumpad bröstmjölk i, detta går utmärkt bra. Det går så bra att jag har börjat föredra att ge henne flaskan istället för bröstet och känner mig nu helt idiotisk att bara våga nämna detta att jag helldre ger henne flaska än bröstet, finns det fler som har råkat ut för detta?? Jag har alltid fått lite ångerkänsla varje gång hon ska ammas och nu plötslig ha jag sluppit detta när jag pumpar ur i stället!

Nu till fråga 2!
Hur mkt mjölk får ni urpumpat ur bröstet när ni pumpar och hur mkt ca äter barnet per amningstillfälle ur flaskan?
Producerar bröstet samma mjölkmängd fast jag pumpar eller är det när barnet suger som brösten stimmuleras bäst?
 
Sv: Nappflaska och bröstmjölk

Gör det som känns bäst för dig och ditt barn, strunta i vad andra ev. kan tänkas tycka!!!

Själv har jag en dotter som (för snart 9 år sedan!) föddes 7 v för tidigt, och jag blev tvungen att pumpa ur till att börja med. Först fick hon mat i sond men efter ca 1 vecka hade hon lärt sig att suga själv. Jag fortsatte att pumpa ur och mata i sond i en vecka till innan hon kunde försörja sig själv på att bara amma. Om det berodde på att jag pumpat ur under så lång tid eller vad det kunde vara, så hade jag i alla fall mjölk så det räckte och blev över, jag sålde (efter provtagning för att kolla om mjölken var ok) "det överblivna" till prematuravdelningen flera månader efter att vi fått åka hem.
Har inget bra svar på din "första fråga 2" eftersom det är så många år sedan jag ammade, men jag tror att själva stimulansen (oavsett om det är amma eller pumpa) påverkar mjölkbildningen!
 
Sv: Nappflaska och bröstmjölk

kände som dig... jag valde sluta amma/pumpa för jag fick för mkt ångest och låg o riskgruppen för förlossningsdepression, ville inte amma med medicinerna dom skrev ut åt mig.
 
Sv: Nappflaska och bröstmjölk

Bäst effekt ger det att barnet suger, helst nattetid... Men om du inte mår bra av amningen så ta en period och pumpa ur och frys, och börja sedan blanda ut med ersättning och lägg ner amningen. Så viktig är den inte så att man ska må dåligt av det. Du har ju ändå gett din tjej två månader med amning, var glad och stolt över det och mata som du vill!
 
Sv: Nappflaska och bröstmjölk

Min son föddes 11 veckor för tidigt och kunde inte amma själv de första 3 månaderna. Han sondmatades och jag var tvungen att pumpa ur mjölk 3-4 ggr/dag. Jag hade gott om mjölk ända från början och sålde det som var överblivet till neonatalaavdelningen (kändes bra att kunna hjälpa dem som inte fick igång mjölkproduktionen).
Tack och lov så lärde sig lillkillen att amma såsmåningom men det tog ganska lång tid innnan han hade orken och tekniken att amma hela mål.

Med tiden blev det svårare och svårare att pumpa ur. Mjölkproduktionen stimuleras inte alls på samma sätt genom pumpning som det gör genom amning. Det som försvårar ännu mer är att den hormonstimulans som barnet orsakar vid amning helt utebli vid pumpning varför brösten efter en tid inte "släpper till mjölken". Jag hade ändå tur att jag kunde pumpa så pass länge, sköterskorna var ganska förvånade över att jag dels orkade hålla på så länge och dels att mjölken inte sinade.
Själv tyckte jag att det var helt underbart när sonen kunde amma för fullt och jag slapp pumpa. Brösten mådde mycket bättre och jag slapp allt kladd som blir vid pumpning. Visserligen är man mer bunden än om man pumpar ur men den uppoffringen tog jag gärna, det är ju trots allt en väldigt begränsad tid som man ammar.

Alla gör det som känns bäst för dem själva men jag kan inte rekommendera att pumpa fullt någon längre tid (om det ens är möjligt att göra).
 
Sv: Nappflaska och bröstmjölk

finns det fler som har råkat ut för detta?? Jag har alltid fått lite ångerkänsla varje gång hon ska ammas och nu plötslig ha jag sluppit detta när jag pumpar ur i stället!

Har du funderat över att helt gå över till ersättning?
Eller helt pumpa och ge på flaska, vilket i och för sig kan vara "lite bökigare"?
Visst är det bra att amma, men man ska ju inte bryta ned sig själv av det.
En lycklig mamma och ersättning är bättre än en olycklig mamma och bröstmjölk. Det tror i alla fall jag.
Och nej, jag har inte råkat ut för det själv, men har hört talas om det hos bekanta.

Hur mkt mjölk får ni urpumpat ur bröstet när ni pumpar
Jag har en handpump av modell "stenåldern". Med den får jag ut ca 100 ml på ett bröst direkt på morgonen. Sen får jag ut mindre och mindre ju längre dagen lider. På kvällen är det svårpumpat...

och hur mkt ca äter barnet per amningstillfälle ur flaskan?

Jag har inte gett själv, men en väninnas son, som är sju veckor äter ca 130 ml per mattillfälle. Antar att det är lite individuellt.

Producerar bröstet samma mjölkmängd fast jag pumpar eller är det när barnet suger som brösten stimmuleras bäst

Inte en aning, tyvärr.

Tips från amningshjalpen.se:

Var alltid extra noga med handhygienen

Mjölka ur efter det att du hållit barnet i famnen eller haft det vid bröstet.

Duscha ínnan, många slappnar av lättare då.

Tvinna bröstvårtorna lätt mellan fingrarna innan urmjölkning (stimulerar utdrivningsreflexen).

Massera brösten med ett mjukt tryck inifrån och utåt, före och under urmjölkning (underlättar mjölkflödet).

Vid urmjölkning av ett bröst i taget: Mjölka ca 5 minuter på ena sidan, byt bröst och mjölka ca 5 minueter osv. fortsätt så länge det rinner mjölk.


Mjölka ur minst 8 ggr/dygn, gärna på natten också.
 
Sv: Nappflaska och bröstmjölk

Mitt "rekord" var 470 ml (båda brösten vid ett pumptillfälle) men då ammade jag ju tvillingar. Annars gick ökningen ganska sakta från början då jag fick sätta igång amningen med pump. Jag hade en elektrisk pump, pumpade var 3:e timme dygnet runt. Efter någon månad började de kunna suga bättre och jag dubbelammade mer och mer. Jag fortsatte dock att pumpa var 3:e h på nätterna när de började sova hela nätter (från 2,5 månader) för att öka och hålla uppe produktionen ända tills barnen valde att sluta amma vid 8 månaders ålder. På kvällarna varvade jag amning med flaska med föreg. natts urmjölkade bröstmjölk ev. uppblandat med ersättning om de ändå inte blev mätta och det fungerade bra.
Du känner ju själv hur du vill göra men pumpningen kommer antagligen att gå trögare eftersom, amningen stimulerar bättre.
Jag hoppas du kommer fram till en lösning du själv är nöjd med. Kram Sar
 
Sv: Nappflaska och bröstmjölk

För att få ut mest vid pumpningen så är det lugn och ro som gäller. Och ha gärna bebisen nära dig så att du kan titta på henne under tiden! Eller något av hennes plagg, eller ett fint foto. Det stimulerar faktiskt utdrivningsreflexen, även om det låter lökigt. Drick gärna något under tiden du pumpar!

Jag har Raynauds syndrom i bröstvårtorna (dvs kärlkramp) och efter en månads helvete vid amning fick jag låna elektrisk pump på BB. Man fick låna gratis i tre månader och det räckte gott och väl för mig. Slutade pumpa när han var tre månader och klarade sen av att enbart morgonamma (ca 5 min/bröst utlöste ingen kärlkramp) i ytterligare 1½ månad. Man behöver inte ha såna dramatiska problem som jag hade för att få låna pump...du kan ju alltid "råka" få mjölkstockning eller nåt annat eller det räcker nog om du säger att du inte klarar av att amma men vill ge din bebis bröstmjölken i alla fall.

Det är olika hur mycket bebisen äter per tillfälle, bättre att hälla upp lite mindre i flaskan och fylla på än att behöva slänga det överblivna, speciellt om man inte får ut så jättemycket. Bröstmjölk ska värmas upp varsamt i vattenbad, INTE i mikro! Håller upp till tre dagar i kall kyl. Går att frysa, men kan få lite smakförändring och vissa bebisar vill inte ha upptinad bröstmjölk. Men det märker man!

Om du tycker du får ut för lite kan du komplettera med NAN tex. Går bra att blanda i samma flaska (det gjorde jag). Men börja väldigt försiktigt och gradvis, så bebisens mage vänjer sig. Lycka till!
 
Sv: Nappflaska och bröstmjölk

Jag har hamnat att pumpa en hel del pga upprepade bröstinflammationer. Det har blivit så att jag fortfarande pumpar ur det bröst som varit inflammerat (bröstvårtan blir lätt sårig på det bröstet, vet ej om det har nåt med inflammationen att göra..), ammar från det andra. Har gått bra hittils men nu då babyn är 4,5 månader och har börjat få välling vill han hellre ha det....jag har en stor och matfrisk pojke :) .

Skall försöka hålla ut med amningen till 6 mån iaf.

Har en bekant som fick tvillingar som aldrig lärde sig suga på bröstet och hon pumpade ur i 6 månader.

100-120 ml brukar jag få ut per gång. Sonen brukar nog sätta i sig den mängden per gång....
 
Sv: Nappflaska och bröstmjölk

Tack för era svar!!
Jag skulle gärna sluta amma, det skulle verkligen vara en befrielse för mig, men jag känner att jag inte kan göra det för jag är en dålig mamma då. Man har ju hört hela tiden om tjatet att bröstmjölken är det bästa för barnet under hela sin graviditet......

Och därför jag skrev detta inlägg var för jag har märkt att jag har fått ut mindre och mindre mjölk vid utpumpningen så nu har jag fått börja amma igen då brösten känns helt tomma, det går inte att pumpa mer. Men det finns i allafall mjölk när hon ammar.

Om man skulle sluta och amma och gå över till ersättning, ska man prata med sin bvc sköterska först då eller kan jag själv börja vänja in med ersättningen?
Ush jag vågar ju knappt säga till bvc sköterskan att jag vill sluta amma, det känns som jag struntar i barnets bästa bara för att jag tycker det är jobbigt.
 
Sv: Nappflaska och bröstmjölk

Du ska göra som du själv vill!

Min erfarenhet är att många sköterskor på BVC och en del BM är extremt emot att man väljer bort amningen för ersättning, när amningen fungerar.
Så, vill du inte amma, se till att ha kött på benen och skinn på näsan när du pratar med BVC, men var öppen för förslag. Kanske kan de hjälpa dig så att det känns bra för dig att amma?
Men jag tycker inte att du ska amma för att andra vill det, och samtidigt må dåligt!
 
Sv: Nappflaska och bröstmjölk

Fördelen med att tala om att du vill ge ersättning är att du kan få hjälp därifrån då om det skulle bli några problem, men det finns ingen som helst skyldighet att du måste prata med BVC först. Om du är säker på din sak så kommer du inte att bli ifråga satt!

Ja bröstmjölk är jätteviktigt, men det viktigaste är råmjölken, dvs den första dygnet. Sen finns det forskning på visar både det ena och det andra... Ersättningen idag är bra, barnen mår bra av den och växer precis som de ska.
*kram på dig*
 
Sv: Nappflaska och bröstmjölk

Jag har fött upp tre barn på bröstmjölk i nappflaska, det kan fungera alldeles utmärkt. Men man kan ju inte ge dem bröstmjölk lika länge som vid en väl fungerande amning.
(första barnet hade fel sugteknik, andra sög för mesigt medan trean sög som en liten sugpropp. Tyvärr var det ju inte förrän när amningen ÄNDÅ fallerade med trean som jag insåg varför det inge fungerade, jag är helt enkelt en trögmjölkad mjölkkossa... :p)
Jag hade massor med mjölk från andra veckan och ungefär 2 månader framåt, så då passade jag på att frysa in i portionspåsar med de två sista barnen, som fick 1-2 såna portioner/dag ända till ca 5 månaders ålder. Jag fick dock börja med tillägg ungefär vid 3 månaders ålder, först ½ portion/dag och sen ökade det efterhand.
Mina barn har ätit upp till 250 ml/måltid, oftast 150-200 ml, men då har de ju varit vana vid flaska från början och lärt sig äta lite större portioner och då lite mer sällan.

OM du känner att du själv far illa av amningen så är flaskmatning ett alternativ. Det är viktigare att du som mamma mår bra än att barnet får bröstmjölken. Dagens ersättningar är absolut tillräckligt bra, barnet får i sig den näring det behöver och du behöver INTE ha dåligt samvete om du väljer att övergå till det! KAN du pumpa ur och ge något mål om dagen av det så gör det, men känn dig inte tvungen!
 
Sv: Nappflaska och bröstmjölk

Du är inte en dålig mamma om du slutar amma!!!
Gör det som känns bäst för dig, då blir det bra för ditt barn också!
Jag har ammat 5 barn, den första helt i 6 veckor och sedan i två veckor tillsammans med tillägg. Det andra barnet kunde amma helt i 3½ månad, tillsammans med tillägg tills hon var 5 månader. Barn nummer tre ammade helt tills hon var 2½ månad, delvis tills hon var 3½ månad. Barn nummer fyra ammades helt till 5 månader och delvis till 6 månader och nummer 5 helt tills hon var 8 månader och delvis tills hon var 14 månader och bara beroende på att allt funkade och att hon var för tidigt född! (Hon fick äta precis när hon ville, dygnet runt, jag tyckte att hon behövde det! Hade det inte funkat med amning hade jag inte tvekat att ta till flaskan!!)

Stå på dig, ibland kan BVC vara lite konservativa ang. amning! Jag har dock inte märkt på de av mina barn som ammats mindre än de som ammat längre skulle ha varit sjukare eller fått allergier, som man ibland kan höra!!

Lycka till, hur du än gör! Kramar till dig!!
 
Sv: Nappflaska och bröstmjölk

Å vad jag känner med dig! Hade stora problem med amningen då Emma blev jättedålig i gulsot den första veckan och fick sondas mer eller mindre helt medvetslös. Pumpade som en galning och mitt rekord var 70ml ur BÅDA brösten. Efter en dryg månad hade jag utvecklat en fin förlossningsdeppresion och hade sån ångest varje gång jag försökte amma eller pumpa, fick då ut ca 10 ml sammanlagt per gång.

När jag då gav upp så ifrågasatte ALLA det och jag kände mig ännu mer skyldig. Kändes som om jag var en skitkass mamma, och vore detta för länge sedan - eller nutid i ett u-land - så skulle mitt barn dö av svält för att jag inte kunde producera mat. Men sen fick jag hjälp av en jätteduktig kurator som var ett enormt stöd för mig.

Nästa barn kommer jag inte ens försöka att amma, jag vill inte hamna i den sitsen igen. Kommer att pumpa ur råmjölken de första dygnen på BB och sen gå helt över till ersättning.

Du behöver inte prata med BVC, men om du känner förtroende för dom så kan dom vara ett bra stöd. Och du - man är inte en sämre mamma för att man inte kan amma. Detta är mkt vanligare än vad man tror!!

Hoppas att allt löser sig för dig!
 
Sv: Nappflaska och bröstmjölk

Lånar knapp.

Sluta amma om det får dig att känna dig dålig! Sträck långfingert åt denna amningsmobb som jagar alla kvinnor och hojtar om att det är det ABSOLUUUUT bästa för barnet, bla bla bla. Nonsens! Det bästa för barnet är en glad och avslappnad mamma!

Massor av människor som man möter varje dag är uppväxta på ersättning. De är goa och glada ändå! Vetenskapen har kommit långt idag, och den ersättning som finns är ypperlig! Kom ihåg att vara nära och ha det mysigt vid matningen bara. Det är nog de bästa antikropparna...

Fny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 256
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Dottern är nu 8 månader och ammar fortfarande till största delen. Smakar gärna maten vi äter, men äter inga mängder och är långt ifrån...
Svar
12
· Visningar
1 220
Senast: megin
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 020
Senast: cirkus
·
Småbarn Hej, skall försöka att skriva så kort jag kan! Jag har en son som i morgon blir exakt 2 månader! Jag började för ca 2 veckor sedan att...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 484
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp