Nånting händer iaf..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Insanity
  • Startdatum Startdatum
I

Insanity

Mitt sto har under det 1,5 år jag ägt henne, varit väldigt speciellt, och inte på det positiva sättet.

Men nu har hon verkligen gjort en helomvändning.
Mycket mer trevlig och lätthanterad, mer tillgiven och inte alls den griniga subba hon faktiskt kan vara :o:D

Till och med hovslagaren reagerade lite på att hon faktiskt var mer samarbetsvillig idag än normalt.

Även ridmässigt är hon mycket mer lättare att rida nu, hon samarbetar mer och gör sitt bästa hela tiden..

Har ganska nyligen satt igång henne efter en längre vila och hon är riktigt roligt att rida och inte alls lika kinkig som innan :)

Sen om det är dräktigheten som gjort henne så här snäll och trevlig eller om hon bara insett att hon ska vara snäll mot matte vet jag inte :D

I mars är det beräknat om allt går som det ska :)

Bifogar en dålig bild på donnan när hon står i regnet och ser bedrövlig ut :)

myran_15972010.jpg

Sv: Nånting händer iaf..

Låter som ett typiskt dräktigt sto:D

Min oroliga tös var så snäll att mina tre små kusindöttrar kunde rida henne och tvätta hela henne, hon som hatar att bli spolad;)

I söndags var hon som en ko typ :)

I normala fall är jag genomsvettig när jag gjort i ordning henne inför ridturen. Hon sparkas en del och man får vara på helspänn och beredd när benskydden ska på.

Hon försöker bitas när sadeln ska på, och är det inte frambenen som slåss så är det bakbenen som sparkas när man gör i ordning henne.

Men hon stod så lugnt och stilla, inga sparkar eller vevningar med frambenen och sadeln fick jag lägga på utan problem :eek:

Mitt fullblod blev mkt lugnar efter hon fölat :love: samarbetsvillig som få nu!:laugh:

Typ har mognat

Min tös klarade av att passera tomter med motorgräsklippare igång på båda sidor av vägen:eek::D

MEN, efter två dräktigheter och fölningar är hon faktiskt lugnare än tidigare. Just nu är hon inte dräktig men digivande, har en fyramånaders vid sidan.

Hoppas att ditt sto också får permanent effekt av dräktigheten! Det är så skönt att slippa en massa strul!

Ja, det är lite så det känns, hon har börjat mogna..

Visst hon är ju fortfarande väääldigt stoig av sig, men mycket mer sansad och inte lika envis som en åsna :D

Du skriver att hon haft en längre vila. Kan det vara att hon haft ont någonstans som har läkt under vilan? Eller helt enkelt bara behövt ett brake från allt vad ridning heter? Man vet inte men hoppas att det håller i sig.

Hon har haft en längre vila då min son varit väldigt sjuk, och sen har hon varit på bete. Hon har fått komma ut några få gånger på skrittpromenader under denna perioden och det har aldrig varit några problem.

Hon har alltid varit kärnfrisk och alltid gillat att bli riden (men har haft sina olater), aldrig visat några som helst tecken på att ha ont. Hon är också kollad av veterinär.

Men det här är en häst som varit illa behandlad och dessutom fått för sig att hon bestämmer över alla. Kan hon jävlas, ja, då har hon gjort det.. är det inte när man står på marken så är det när man sitter på henne.

Hon har med största sannolikhet blivit slagen någon gång i tiden och är väldigt speciell helt enkelt. Hon har tidigare varit van vid att ha övertaget verkar det som, men hon har helt enkelt lugnat ner sig på alla sätt.

Som det känns nu så verkar det som om poletten börjat trilla ner helt enkelt. Svårt att förklara men det är en tydlig förändring hos henne vilket både jag och andra som känner henne väl lagt märke till.

Min skruttant här hemma blev också plötsligt "snällare" när hon blev dräktig.
Plötsligt kunde man stå och kela med henne på ett helt annat sätt, ungefär som att hon blev tålmodigare & mjukare i sitt sätt.
Nu när jag tänker lite mer på det så är det precis som hon gjorde mot sin fölunge, hon hade tid att vänta medans fölet bökade omkring när det skulle dia, leka osv.

Mycket av det dära tålmodiga verkar ha gått över nu när fölungen är 1 år & 4 månader.

Nej, man vet inte allt. Vi hade en ponny som var en "envis bitch" som man fick ha mycket tydliga regler med och då funkade hon bra. Sedan lånade vi ut henne till en tjej + mamma som var tvugna att lämna tillbaka henne efter två månader. Ponnyn var ett fullkomligt nervvrak. Vitögonen lyste och hon gick inte att lasta, inte att leda och ridningen var en evig kamp. Hon skulle inte gå där hon gått i hela sitt liv o s v. Vi fattade inte vad som hänt för vi hade varit mycket tydliga med att tala om hur man skulle agera med henne. Men vi efterforskning visade det sig att de hade varit osäkra och rädda för henne, och nu menar jag väldigt osäkra. Vi drog slutsatsen att det här var ingen tuff häst utan tvärt om en väldigt osäker häst och om människorna omkring henne var osäkra blev hon hysterisk vilket tog sig uttryck i bitchighet. Din häst känner sig kanske trygg för första gången på länge med människorna runt om henne. Hon vet vad som gäller och kan slappna av.

Jag har också varit i dom banorna att hon har haft ledarrollen men absolut inte varit stark nog att klara av det, lite som med nervösa hundar som fått mer än dom klarar av i flocken liksom.

Mitt sto är undergiven, det märks på henne, men mot människor vill hon vara dominant. Mot andra hästar är hon en riktigt fegis.

Hon har tidigare varit en häxa i boxen och har man då höjt rösten och sagt till henne på skarpen så får hon antingen ett vredesutbrott eller så blir hon jätterädd..

Likaså när hon bråkat med hovslagaren som rytit till ordentligt på henne, då blir hon helt svart i ögonen, och hade blickar kunnat döda, då hade vi varit döda för länge sen.

Man kan t ex inte höja handen i snabb takt, för då blir hon galen av ilska, eller hoppar bakåt av rädsla i full fart.

Samtidigt är hon en väldigt mjuk häst som älskar att bli klappad och kelad med.. när hon är på det humöret.
Man man får vara noga med både tonfall och hur snabbt man rör sig, för hon är väldigt känslig..

Ena dagen var hon tidigare jättesnäll, medans nästa fick man hoppa undan för sparkar när man skulle ta henne i hagen.

Hon är mycket mera jämn nu i humöret, och framför allt mer samarbetsvillig och inte lika sur och grinig i boxen som tidigare.

Hon har alltid känt sig trygg med mig, redan från första gången jag träffade henne. Hon slappande av direkt i min närvaro, trots en pressad situation (lastningen, och hon är väääldigt svårlastad).

Men hon vill gärna få övertaget, men än har hon inte vunnit några av våra "diskussioner" :D

Sen vad som hänt vet jag inte, men mitt beteende mot henne är som det alltid varit under det 1,5 år jag haft henne, så nån direkt förändring där har inte hänt iaf..

På din beskrivning låter det som om hon aldrig kunnat lita på människor så hon vet inte vad hon kan förvänta sig. Ena gången var det ok att hon bestämde och nästa gång fick hon en smäll. Om du nu aldrig låter henne bestämma så vet hon det och kan slappna av. Att hon är undergiven i hagen med hästkompisar visar att hästar är konsekventa, de vet var de har varandra. Lycka till!

Hon hade det jättebra hos dom som jag köpte henne av.
Så åtminstonde 1 år innan hon kom hit har hon haft det bra iaf..

Vilket känns skönt iaf..

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 849
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 177
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 417
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 855
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka