Sv: Nån som testat "paddock paradise"?
Nej, inte regelrätt. Däremot lite planering, så att maten på ett ställe, vattnet på ett annat, och 'vilo/utkiksplatsen' på ett tredje ställe. Hagen var/är dels som ett U i sig, men det kan gå i 'hela' U.et, inte bara 'armarna' (fattade du?).
Men maten stod 'mitt i', favotirplatsen för vila och utkik låg längst ner i ena armen, och vattnet var längst ner i andra armen - dessutom var det brant uppförsbacke dit. Bästa betet/favoritbetesplatsen/födosöksplatsen låg längst ner i öppna delen av U.et.
Dvs, hästarna fick transportera sig mellan mat/vatten/'bete'/vila & utkik. Och använde vare sig de ville det eller ej hela hagen, inkl klättring upp/ner.
Kan inte påstå det med de hästarna blev någon skillnad i aktivitet att tala om. De hade fritt grovfoder, men 'fastnade' inte och gick bara mellan mat och vatten och vatten och vila, utan de rörde sig ändå i hela hagen. När jag hade 'allt på samma ställe' så rörde de sig fortfarande i hela hagen.
Nuvarande fetton så där är mat och vatten av människoskäl nere i ena änden av hagen (som är rektangulär), och skogen i den andra änden. De använder hela hagen, och nu när snön ligger djup så har de pendlat mellan skogen och mat/vatten. De har inte fritt dock. Om jag ökar maten nere i ena änden, så stannar de där. Samma sak om de får slyträd nere vid maten, då går de inte lika gärna upp i skogen för att gnaga träd. Så, för dem just nu vintertid skulle det nog ge ökad aktivitet med paddock paardise. Somartid däremot så iaf L, han föredrar grönt framför silage, och i sin jakt på grönt rör han sig över hela hagen. Men finns det grönt i hela hagen är det ju glufs-glufs-glufs runt hela hagen sas. Så där skulle ju en minskning av betesarealen, te x via paddock paradise-systemet ge mindre ätning. Men den skulle åstadkommas med en liten fyrkant med (dock minus på rörelse där jmf med PP).
Så, jag gillar systemet stimulansmässigt sett, som alternativ till 'här är din nedbetade lilla minihage, större kan du inte få för då blir det för mycket gräs', men på mina som är vana med stora hagar så skulle det inte påverka rörelsen nämnvärt om jag inte designade det extremt elakt på en mycket stor yta och med låånga transportsträckor utan ngt att äta. SÅ jag siktar, eftersom jag kan, på en stor 'vanlig' hage men med begränsat med bete, klättring, sly osv. Hade jag bara de odlade vallarna skulle jag lätt bygga U:n och kringelkrokar och grejer dock, så de behöll rörelsen men utan att betesytan blev för stor.