nån som kan hjälpa till?

W

Whatahotgirl

hur många dagar i veckan tycker ni att en häst ska få vila om schemat ser ut så här (ungefär)
Måndag: dressyr pass (ca1h)
Tisdag: uteritt (ca 2h skritt trav galopp)
Onsdag: Dressyr (1timme)
Torsdag: dressyr (1h)
Fredag: vila
Lördag:hoppning
Söndag: dressyrlektion

måste hästan vila varje vecka eller kan man rida ut en sväng i skogen på frtedagen?
Just nu tävlar jag och min häst upp till lb:2 med vinster (i dressyr) men jag vill komma högre iaf till la:5!!! hur ska vi lägga upp träningen då tycker ni lite erfarna dressyrryttare???
Tack på förhand ;)

Sv: nån som kan hjälpa till?

Det räcker med 1 vilodag i veckan, tycker inte du ska rida då okså.

Men jag tycker att 4 entimmars pass är för mycket.
Rid gärna dressyr varje dag om du vill men jobba bara hästen konstruktivt i ca 20 min.

Att sitta en timme sliter lätt ut hästarna på psykiskt och fysiskt.

Det är kvaliten på ridningen som, gör att du och hästen utvecklas.

Du verkar vara ambitiös och målmedveten, och det är väldigt bra.

Prata med din tränare vad h*n anser, tränaren vet ju okså er utbildningsnivå och vad du behöver träna på.

Själv rider jag inte igenom allt på samma ridpass.
Galoppen jobbbas en dag, traven en annan rörelserna lägger jag efter hur det känns för dagen.

MEN i alla ridpass måste tempoväxlingar och lösgjordhet prioriteras, likaså framåtbjudning och eftergift.

:)

Jag tycker det är viktigt att ta med hästens ålder i beräkningen också. Är det en lite yngre häst bör den kanske ha någon fler vilodag samt kortare pass. Men förövrigt håller jag med Mimus. Rent spontant tycker jag också du ska försöka komma ut i skogen mer... Många dressyrmoment går utmärkt att träna i skogen och det är ofta mer stimulerande både för häst och ryttare.

hästen är född 95 och under 1 timmes passen så skrittar vi fram och av, ja och travar ni vet värmer upp..

men tack för era svar :D dom verkar vettiga... :D

Tycker att en vilodag verkar bra.. Men du borde rida ut åtminstone en dag till i veckan. Så kanske tre dressyrpass, två uteritter, en hoppning och en vila.

jag kan hålla med om att jag kanske borde rida ut lite mer... :o

tycker inte det gör någor om man rider dressyr så många dagar, men du kanske kan skritta fram och av ute? eller på något sätt komma bort från banan en stund.

/T

Jaha, så du har en häst? Undrar bara eftersom som du undrar över stallhyror på ett annat ställe.

som min kompis har sagt i en annan tråd, vi är flera som delar på det här användarnamnet, det står på våran profil så kolla där... ;)
Tack ni som har svarat iaf :D

Ni kan väl skaffa er egna använadrnamn? Det blir ganska förvirrande med 5 olika personer på ett nick.

Till att börja med så håller jag med Alazzi om att ni kanske skulle försöka skaffa varsitt användarnamn. Precis som Alazzi skriver så blir det förvirrande för alla andra, och jag tror att ni också skulle tjäna på det.

Precis som break_a_leg blev jag lite fundersam när jag såg denna tråden, eftersom att jag tidigare läst inlägg/trådar av whatahotgirl där denne SKULLE skaffa häst... Jag tänkte först (före jag sett förklaringen till varför) att whatahotgirl är en oseriös person som bara hittar på... ena stunden har h*n häst, andra inte... Sånt gör att det lätt kan bli att många kanske inte tar whatahotgirl på allvar, och det antar jag att ni vill att man gör? Bli tagna på allvar alltså. Ta inte illa upp på något vis, ni gör ju precis som ni vill, men det är bara ett tips. :)

Nu till trådens egentliga innhåll: :D
Som andra redan påpekat så tycker jag att du kanske bör förkorta själva dressyrpassen något. Rid gärna fram/skritta av i skogen istället som colotessan skrev, så blir det inte så länge på banan. En uteritt/vecka är (enligt mej) lite väl lite så jag tycker att du bör rida ut två dagar i veckan.
Lycka till!

ehh? denna tråd fanns ju för ett par dagar sen oxå.
säger lika nu som då.
ALLDELES för mkt jobb på ridbanan.

Nu är min häst gammal, så jag rider nästan bara ut, jobbar på bana när jag känner att jag behöver eftersom det går för det mesta att jobba i skogen med..
Men när han var yngre så mådde han bäst av "jobb" nästan varje dag, men då korta pass, som någon sa 20 min rent jobb, och sen skrittade man av/igång på någon väg så man kom bort från banan..
Men självklart red man ut då också, varierade och jobbade ute ibland.. Men då mådde han som sagt bäst med mycket jobb..
Nu är jag glad att han är pigg och fräsch och framför allt, att han VILL jobba :D Så när vi har lust jobbar vi på bana.. Skogen är ju så mysig annars så..

Sen tycker jag också att ni ska byta namn och ta varsitt. Väldigt förvirrande, jag hänger inte med!

Liknande trådar

Träning Jag själv gillar när det står står klart och tydligt vad jag ska göra med min häst om dagarna för att få en sån varierad träning som...
Svar
2
· Visningar
594
Ridning Hej, vad tycker ni? På grund av att jag fick magsjukan I helgen så förstördes min vecko planering på min häst och nu är jag tveksam på...
Svar
9
· Visningar
1 098
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ikväll SKA jag fylla i kontaktformuläret på kommunens hemsida om personligt ombud. Fast det känns läskigt, inte som "nåt för mig", som...
Svar
2
· Visningar
818
Träning Jag ska snart bli ponnymamma. Dottern 9 år ska få ponny. Jag funderar på om det inte skulle bli lättast för dottern med fasta...
2
Svar
20
· Visningar
2 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka