nån som kan hjälpa mej??

S

shorty

Jag är medryttare på en ung ponny är jätte snäll vid hantering.:love: MEN vid ridning så bara stannar han och vägrar gå och när man driver han framåt så backar han jätte FORT och bryr sej inte vad som är bakom om det så är ett stup han.Han vill gjärna skrapa av en mot träd oxå.Det är inte så kul eftersom det är mycket skog o backiga ridvägar..

Om han inte backar så drar han ner huvet och går jätte sakta fram och åt vilket håll som hellst han struntar helt i vad jag gör .. Ska tilläga att han är välldigt stel och tittig och går jätte sakta fram dom första 45 min sen går det och trava i uppförsbacke.. Men det går inte och gallopera.. då kastar han av en..

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. är det någon som har nått tips ??:confused: jag behöver värkligen hjälp ;)

Sv: nån som kan hjälpa mej??

Hur nyinriden är ungponnyn? Är han bara riden några månader så är 45min alldeles för lång tid för en ridtur (speciellt om det bara var uppvärmningen innan trav), då är det inte konstigt om han protesterar. Med unga hästar är det viktigt att ridturen är såpass kort att de "orkar" både fysiskt och psykiskt, de får inte komma hem o vara helt utröttade! Korta, impulsiva glädjeturer är bra för framåtandan! Så minska längden på dina turer ett tag, gör det lätt o roligt för honom att rida med dig!

Vad du kan göra när han backar/vägrar gå fram är att svänga, stort ledande tygeltag "kyss stygbygeln" så svänger han-- det måste han annars tappar han balansen. När han stannar så pausa någon sekund och driv framåt. Konstrar han igen så fortsätt svänga. Han inser snart att det är jobbigt att svänga, det är lättare att gå fram. Beröm när han går fram! Min unghäst hade en sån period nån vecka, hon ville inte gå själv förbi gårdens vägskäl, men det gäller att vara enveten, göra det jobbigt att göra fel o lätt att göra rätt. Är man konsekvent så tar man sig förbi sådana svårigheter, ge inte upp när hästen backar, o bli inte arg det hjälper heller inte.

Att släpa i träd är en normal sak för unghästar, de fattar ju inte att du sticker ut på sidan, de ser till sin egen mage... Där måste du träna hästen att göra rätt! Innan ni passerar träd så gör du halvhalt och så flyttar du hästen åt sidan för skänkeln. Jag har oxå effektivt använt ridspöet eller handen till att knacka på trädet o på så sätt skapat uppmärksamhet till trädet så de fattar hur det hänger ihop.

Varför kastar han av dig i galoppen? Är det glädje bockningar eller har han lärt sig att få av ryttaren? Min unghäst bockade alltid i galoppen, främst i fattningen -hon var lycklig helt enkelt. Denna våren har hon äntligen börjat lägga av med det, nu fattar vi ju galopp flera gånger per ridtur så det är inte lika roligt längre -mer arbete än lek. Sitt stabilt, ha balans, en bra sadel, håll i manen o tuta o kör! Beröm när han galopperar stabilt och sakta av. Fatta ny galopp om du vill galoppera mer. Då lär han sig att jämn galopp är det vi skall ha o då får vi sakta av.

Kämpa på!

Jag vet faktiskt inte när han är inriden riktigt det jag vet är att dom har ridit han mycket oftare förut och dom har ridigt ca 1-1,5 timme varje gång och han har vart jätte lugn och snäll bara lite spänd och tittig i början som är helt normalt då han är ung. Nu rids han inte alls mycke det är bara jag som rider 2 gånger i veckan. jag tror att han har blivit bekväm me att va i hagen och gjöra precis som han själv vill.. ja brukar rida en halvtimme ungefär som vanligast och han är inte ett dugg trött det är nästan tväärt om han är bara piggare och som du sa bara glädjeturer för att han ska tycka det är kul och gå frammåt.

Han slår bakut och bockar i galoppen jag tror det är mäst av glädje och bus det är oxå precis när jag fattar gallop men sen är det svårt och få stopp på honom han kutar som en galning..

Sista gången jag rammla av så var det rätt ordentligt så jag blev lite rädd för honom även när jag håller på från marken med honom.. så just nu håller jag på mycket från marken..

tack för tipsen och ja ska kämpa på och värkligen inte ge mej :D

Till att börja med skulle jag tagit reda på lite bakgrundsfakta som ex hur länge han blivit riden, hur mycket de gjort med honom alltså "vad han lärt sig", hur länge de brukade rida, hur ofta de brukade rida och frågor i samma stil. Jag tycker att 1- 1½ timme låter på tock för mycket för en unghäst.
Hur gammal är hästen?
Det där med att du tror att han blivit bekväm tror jag inte på, jag tror snarare att han försöker testa dig och dina gränser och för varje gång hästen vinner dessto mer säkrare är det att hästen är högre i rang än dig.
Jag skulle börja med att göra det klart för hästen att det är JAG som BESTÄMMER och det ifrån marken till att börja med. Ta gärna hjälp utav någon NH-inriktad tränare, de brukar ha stora erfarenheter och kunna ge en bra tips på vad man kan göra för att lösa problem i svåra situationer. Jag skulle inte börja rida igen förren ledarskapet ståd helt klart för hästen. När det "lilla" problemet var ur världen hade jag tagit hjälp utav en erfaren inridare eller instruktör för att komma underfull med ridningen. Man ska aldrig vara rädd för att be om hjälp, det är någonting som jag själv fått uppleva.

Om du vill höra min lilla historia om min lilla "problem-ung-häst" som idag utvecklats till en sammarbetsvillig arbetspartner och bästa vän är det bara att skicka ett PM.

Jag hoppas att det löser sig för dig på samma sätt som det gjort för mig. LYCKA TILL!

Jag är medryttare på en ung ponny är jätte snäll vid hantering.:love: MEN vid ridning så bara stannar han och vägrar gå och när man driver han framåt så backar han jätte FORT och bryr sej inte vad som är bakom om det så är ett stup han.Han vill gjärna skrapa av en mot träd oxå.Det är inte så kul eftersom det är mycket skog o backiga ridvägar..

Om han inte backar så drar han ner huvet och går jätte sakta fram och åt vilket håll som hellst han struntar helt i vad jag gör .. Ska tilläga att han är välldigt stel och tittig och går jätte sakta fram dom första 45 min sen går det och trava i uppförsbacke.. Men det går inte och gallopera.. då kastar han av en..

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. är det någon som har nått tips ??:confused: jag behöver värkligen hjälp ;)

Ang. att han backar när du driver framåt ibland kan ju vara att du håller för hårt i tygeln och då uppfattar han det som att han ska backa. Nu vet jag ju inte om en nyinriden (?) unghäst backar om man gör så men det var bara en tanke som ploppade upp i mitt huvud ;)

Jag har haft samma problem med min medryttarhäst, att han vägrar gå, men han backar inte när man driver framåt, han stegrar och kastar sen om och galopperar tillbaka åt det håll vi kom ifrån. Detta löser jag genom att alltid vara den som är envisast. Jag försöker alltid lösa problemet från ryggen, men efter ett tag blir man till slut irriterad, och då sitter jag istället av och leder honom den vägen vi ska gå - fram och tillbaka några gånger. Sen sitter jag upp igen och försöker rida. Och då fungerar det oftast, annars är det bara att sitta av och leda igen - tills det funkar.

Pållen tycker också om att sticka in bland träden när han inte får som han vill, och då gör han precis som din - skrapar av mig mot träden. Detta löser jag som så att när han börjar dra sig mot träden släpper jag tyglarna och låter honom få som han vill tills det går att styra bort honom från träden. Då försöker jag göra det jag tänkte göra från början, och sticker han mot träden så släpper jag tyglarna igen. Till slut lyssnar han - det gäller bara att visa att du är envisast.

Hur gör han när han kastar av? Bockar han? Jag vet inte just om man kan göra såhär med unghästar, men hade det varit min häst så hade jag helt enkelt kortat stigläderna så jag kunnat stå upp i dom, fattat galopp, tagit tag i manen och låtit honom springa tills han slutade bocka. Då hade jag brytit av och berömt. Det är okej att busa ibland, men inte alltid!

Det finns ingen rak väg du kan rida på? En skogsväg, eller något. För om det är så att han vägrar trava de första 45 minuterna, så hade jag först bara skrittat fram honom, sen ridit till skogsvägen och drivit tills han började trava. Travat några steg, sen saktat av och berömt. Viktigt att alltid berömma när det går bra!

Hoppas det löser sig! :D

Jag är medryttare på en ung ponny är jätte snäll vid hantering.:love: MEN vid ridning så bara stannar han och vägrar gå och när man driver han framåt så backar han jätte FORT och bryr sej inte vad som är bakom om det så är ett stup han.

Haha låter som min herre. Jag tror hästen testar dig. Min häst gjorde likadant, gick inte framåt hur mycket jag än drev. Så jag tog en annan lösning, jag backade backade och backade- tjurig var jag, ville hästen backa skulle han tammefan få de också ;) Tillslut tröttnade polarn och gick framåt istället.
Men du kan ju börja med att han bara tar några steg framåt sedan kan du avsluta ridningen, så gjorde jag:laugh:

Tack för alla svar och tips ;) Jag har oxå hört att man kan backa tills han tröttnar men då det är jätte mycke skog och slingriga vägar vågar ja inte pröva det. vill ju inte att nån av oss ska skada oss.:bow:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hejsan! Jag fick ett mail utav min medryttare idag om att min häst har fruktansvärt ont i kroppen sin. Jag har alltid kollat rygg och...
Svar
11
· Visningar
1 282
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama