R
RECCI
Sitter och räknar och funderar......
Har en korsningsponny som är 6 år, går lätt träning och väger 300 kg
Enl mina beräkningar ska hennes behov vara
MJ: 42
SMRP: 252
Ca: 17
P: 13
Mg: 6
6 kg av mitt hö ger:
MJ: 44
SMRP: 234
Ca: 23
P: 6
Eftersom jag behöver mer fosfor och protein så tänkte jag att ett par hekto vetekli kunde vara bra. Det skulle göra att foderstaten ger:
MJ: 46
SMRP: 255
P: 8
Mg: 11
Hennes behov förutom P-behovet är då fyllda men räknar lite kvoter så får man ju SMRP/MJ=5.5, Ca/P=2.8, Ca/Mg=2.
Ca/p-kvoten går ju att få bukt med lite fosforbalans men frågan är hur man ska göra med Ca/Mg-kvoten? Kan man godta en så låg kvot då hennes behov är fyllda?
Hon är ganska lättfödd, är det ok med en SMRP/MJ-kvot på 5.5?
Hon har haft en del problem med sina hovar tidigare och jag blev rekomenderad att ge henne Steel-Joint. Om jag skulle fortsätta med det skulle det ge +8 i Ca och +5 Mg. Då skulle ju kvoterna bli ännu sämre.
Hur skulle ni göra? Finns det några andra alternativ som är bättre?
Tacksam för alla tips!!
/R
Har en korsningsponny som är 6 år, går lätt träning och väger 300 kg
Enl mina beräkningar ska hennes behov vara
MJ: 42
SMRP: 252
Ca: 17
P: 13
6 kg av mitt hö ger:
MJ: 44
SMRP: 234
P: 6
Eftersom jag behöver mer fosfor och protein så tänkte jag att ett par hekto vetekli kunde vara bra. Det skulle göra att foderstaten ger:
MJ: 46
SMRP: 255
P: 8
Mg: 11
Hennes behov förutom P-behovet är då fyllda men räknar lite kvoter så får man ju SMRP/MJ=5.5, Ca/P=2.8, Ca/Mg=2.
Ca/p-kvoten går ju att få bukt med lite fosforbalans men frågan är hur man ska göra med Ca/Mg-kvoten? Kan man godta en så låg kvot då hennes behov är fyllda?
Hon är ganska lättfödd, är det ok med en SMRP/MJ-kvot på 5.5?
Hon har haft en del problem med sina hovar tidigare och jag blev rekomenderad att ge henne Steel-Joint. Om jag skulle fortsätta med det skulle det ge +8 i Ca och +5 Mg. Då skulle ju kvoterna bli ännu sämre.
Hur skulle ni göra? Finns det några andra alternativ som är bättre?
Tacksam för alla tips!!
/R