Nån som har tips på hur jag får denna foderstat i balans?

R

RECCI

Sitter och räknar och funderar......:confused:

Har en korsningsponny som är 6 år, går lätt träning och väger 300 kg

Enl mina beräkningar ska hennes behov vara

MJ: 42
SMRP: 252
Ca: 17
P: 13
Mg: 6

6 kg av mitt hö ger:
MJ: 44
SMRP: 234
Ca: 23
P: 6
Mg: 6

Eftersom jag behöver mer fosfor och protein så tänkte jag att ett par hekto vetekli kunde vara bra. Det skulle göra att foderstaten ger:
MJ: 46
SMRP: 255
Ca: 23
P: 8
Mg: 11

Hennes behov förutom P-behovet är då fyllda men räknar lite kvoter så får man ju SMRP/MJ=5.5, Ca/P=2.8, Ca/Mg=2.

Ca/p-kvoten går ju att få bukt med lite fosforbalans men frågan är hur man ska göra med Ca/Mg-kvoten? Kan man godta en så låg kvot då hennes behov är fyllda?

Hon är ganska lättfödd, är det ok med en SMRP/MJ-kvot på 5.5?

Hon har haft en del problem med sina hovar tidigare och jag blev rekomenderad att ge henne Steel-Joint. Om jag skulle fortsätta med det skulle det ge +8 i Ca och +5 Mg. Då skulle ju kvoterna bli ännu sämre.

Hur skulle ni göra? Finns det några andra alternativ som är bättre?

Tacksam för alla tips!!

/R

Sv: Nån som har tips på hur jag får denna foderstat i balans?

Men är Ca/Mg kvoten viktig? Är det inte bara Ca/P kvoten man ska hålla reda på?
Jag kan inte finna någonstans i böckerna någonting om någon kvot mellan Ca/Mg. Däremot nämns Ca/P kvoten ganska noggrant.

Enligt riktlinjer och rekommendationer ska ju alla hästar ligga på en MJ/smbrp kvot på runt 6, vare sig dom är lättfödda eller inte, men 5.5 är ju ändå okej (det är ju nästan 6). Om du vet att din häst klarar sig bra på det så kör på det!

Tack för svaret!

Jag har ingen aning om hur viktig CA/Mg-kvoten är men jag har läst nånstans att den inte skulle understiga 2.7

Ca/P-kvoten kan jag få ner till 2.4 om jag ger henne 2 mått fosforbalans och trots allt fortsätter med Steel-Jointen, utan den hamnar kvoten på 1.7.

Tycks minnas att man kan tolerera en för hög Ca/P-kvot om obalansen beror på grovfodrets sammansättning. Så kan man väl kanske säga att det är eftersom höet är så pass kalkrikt (även om det inte är med sanningen helt överensstämmande då även mineralerna innehåller mycket kalk)

Ett överskott av Ca är väl mindre allvarligt än ett överskott av fosfor, eller?

/R

Vad är det för hovproblem? Kiselgur är väldigt bra om man vill att de ska växa fortare. Det skulle kunna ta bort problemen i foderstaten.

Tycker nog dock att du ska lägga hästen på kvoten 6 till att börja med då det verkar som att majoriteten av hästarna med uträknade foderstater går bäst på det, dvs de bygger muskler och har fin överlinje.

Har också hört att kvoten Ca/Mg inte bör understiga 2,7 och räknade också på den kvoten tidigare när jag räknade foderstater, men minns nu inte varför kvoten inte borde vara lägre. Vad jag minns är iaf att jag hörde att man hade kommit fram till att den kvoten visst inte var så viktig, så därför behöver man inte räkna på den så länge behoven är uppfyllda. Kan tänka mig att anledningen säkert var att för mkt Mg i förhållande till Ca skulle hämma upptaget av Ca.

För att återgå till huvudämnet så skulle jag inte lägga till vetekli för att få upp fosforen. Har fått lära mig att fosforen i vetekli är svår för hästen att "komma åt" och att den inte kan ta upp all fosfor i vetekli. Vill du ha upp proteinet lite så ge runt 50 g soja. Även om kvoten är nära 6 så är ju kanske inte proteinbehovet täckt av bara höet. Att lägga en häst på en kvot som är lägre än 6 förutsätter ju att proteinbehovet är uppfyllt och att det bara blir ett överskott av energi. Blir inte hästen fet är det ju inga problem. Fyll sen på mineralbehovet med "rena" mineraler. Både fosfor och magnesium går ju att få tag på var för sig, så att säga. Glöm inte selenet heller!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också fått ett tips att öka med ett ½ kg hö så att proteinbehovet blir täckt sen ge KRAFFT Miner vit.

Visserligen blir då protein behovet täckt men kvoten sjunker till 5.3.

Om jag ger henne 6,5 kg hö och 60 gr KRAFFT Miner vit hamnar jag på ca 12 g fosfor, ca 26 g kalcium och ca 11 g magnesium

Hörde att man kan acceptera ett överskott av både kalcium och magnesium så länge man täcker behovet av fosfor.

Ponnyn har bra tillväxt på sina hovar men grava problem med bärrandsröta vilket gör att jag i ren desperation testar alla möjliga fodertillskott och tips i hopp om att få hovarna att växa fortare än rötan angriper.

/R

Har glömt att skriva att hon får AloeVera-juice och färsk jäst + tokosel också.....

/R

Kan funka att bara öka höet, men om hästen är lättfödd och den får för mkt energi finns risken att den blir fet. Lägger du till 60 g miner vit så täcker du ju kanske inte behovet av fosfor. Hade hellre gett 1 g för mkt än 1 g för lite, hur stor fara det är i detta fallet kan jag inte svara på.

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 389
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 770
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 425
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar