Nån som har liknande trubbel eller tips?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Signe

Tjenis, detta kanske är en uttjatad fråga men jag frågar ändå... Jag har en tvååring som jag tänkte pott träna... Vad är era smartaste tips?
Dessutom är han fruktansvärt kass att äta mat. Det ända han riktigt äter av e förstås vällingen. Han har oxå knepigt i magen och måste käka laktipex, vilket vi endast får i honom genom vällingen. Vi har liksom kommit in i en ond cirkel. För jag tror att han tycker det är så obehagligt att bajsa korvar att han hellre håller sig. Men med laktipexet blir det så pass "flytande att han ej bryr sig. Samtidigt har jag fått för mig att vällingen gör honom trög i magen, för det hela startade med vällingen.
Vi kanske lyckas få i honom högst en halv portion (stor) barn mats burk om dagen och han småäter ej emellan heller. Vi undviker att ge välling under dagen, men då äter han inte mycket alls som sagt och nu börjar vi bli oroliga för han blir liksom inge tyngre direkt.
Hur många av er har liknande trubbel och vilka tips har ni?
 
Sv: Nån som har liknande trubbel eller tips?

Äter han bara burkmat? Äter ni aldrig några måltider ihop, samma mat? Elin åt visserligen burkmat oxå, men mest samma mat som vi andra vid den åldern, hon gillade att kunna dela upp maten och inte bara få det ihop geggat... Pasta är och förbli hennes favoritmat... ;) Även om hon utan problem äter både potatis och ris.

Ang toavanor så var Elin tre innan hon var tillräckligt intresserad för att fixa det.
 
Sv: Nån som har liknande trubbel eller tips?

Närå, vi äter egenlagad mat oxå och tillsammans(hela familjisen) på fasta tider. Han får oxå vara med att tillaga maten osv. Han e lika liten i maten när det gäller allt tom. godis... allt förutom vällingen.
 
Sv: Nån som har liknande trubbel eller tips?

Dra ner på vällingen istället. Ett annat tips är att aldrig blanda och gojsa ihopa maten utan lägg upp potatis på ett ställe, sås på ett annat osv. Gillar han knäckebröd? På min förskola gillar alla barnen knäckebröd med smör, men vår regel är att har man inte ätit sin mat så blir det inget knäcke. Till de barn som är små i maten lägger vi upp så pass lite att de ska ha en chans att äta upp och känna sig duktiga. Går det bra kan man öka mängden succesivt. Nu tvingar vi dem inte att äta upp grönsaker. Vi lägger upp och finns grönsken kvar och all mat är uppäten så blir det givetvis knäckebröd. Lycka till!
 
Sv: Nån som har liknande trubbel eller tips?

Pott tips som funkade på min tvååring..

Bada med en docka med "kiss-funktion". Vi hade med dockan och dockans potta i badrummet.. lät dockan dricka vatten och kissa på pottan. Sen torkade vi dockrumpan och spolade ned "kisset" på toaletten.

På så sätt såg min dotter hur det funkar... "learning-by-doing" lixom.
Dagen efter testade hon själv.. gick galant. Nu vet hon vad pottan är till för.
 
Sv: Nån som har liknande trubbel eller tips?

Jag har ju själv haft en liten matfjolla, av medicinska skäl. Som någon sa, dela upp maten i olika delar. Kan vara jättespännande att prova gurkbitar, potatisbitar, makaroner osv som man får plocka själv. Om det är riktig kris med maten finns det ju speciellt näringstillskott att få som du blandar i vällingen (men då måste du till läkare, det är receptbelagt). Sånt hade jag till lilltjejen för att hon skulle kunna hålla vikten övht. Finns det någon favoritmat, laga den ofta, men inte jämt förstås. Du kan ju ta kontakt med en barndietist för kostråd. Undvik allt för mycket fet mat för magens skull.

Jag skulle inte ge välling på dagarna, bara kvällstid (ev frukost, men då förlorar man ett till mål vid matbordet). Sen pjoskar jag inte speciellt med maten. Äter man inte när det serveras och det som serveras så blir man utan (förutsätter ju naturligtvis att barnet är friskt). Jag gör heller ingen stor grej av maten. Jag vill inte ha en unge som tror att hon är jätteduktig när hon vräker i sig tre portioner, eller dålig för att hon inte är hungrig/tycker om maten och inte äter just något. Små barn svälter sig ju sällan själva, men ni har säkert hamnat i en ond cirkel där barnet inte ens vågar/vill prova. Det är ju en tröskel ni måste över på något vis. För oss har det löst sig bra tack vare tydliga matrutiner och regelbunda måltider. Vissa dagar äter hon som en häst, andra knappt alls, men det låter jag bara vara.

Äta tillsammans med andra barn vore nog inte så dumt.

Potträningen skulle jag nog låta bli tills magen fungerar tillfredsställande.
 
Sv: Nån som har liknande trubbel eller tips?

hmmm för mig låter det som en förstoppning
och det verkar det ju vara när du får latiplex
jag skulle rekomendera
MYCKET vatten till mat och ibland då och då
för det gör ju så magen fungerar
Fullkorn hårt bröd
plommonpure och blåbärsoppa
låt henne få en egen tallrik med tillexempel makaroner som hon får sitta och plocka med medans du skyfflar in mat
MEN få igång magen först innan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 706
Senast: Luleå
·
Hundhälsa Hej! Har en korthårig collietik på 2 år. I fredags var hon hos veterinären hela dagen. Hon fick inte äta innan hon åkte dit på morgonen...
Svar
3
· Visningar
1 778
Senast: Tretjak
·
C
Katthälsa Hej! Behöver lite tips från er kattfolk här på buke! Jag har två katter som är innekatter. Vi bor i en 1a på ca 40kvm. Ena katten jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 980
Senast: kebabbert
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp