Nån mer som har problem med rygg/bäckenben?!

Kokosboll

Trådstartare
Jag är en tjej på 25år som nu dom senaste två åren fått problem med ryggen,ishias och bäckenbenet,vissa dagar har jag så ont så jag inte klarar av att rida. Får så grymt dåligt samvete och ångest över det då jag har en underbar häst som jag älskar mest av allt,vill ju kuna rida o träna varje dag som ja gjort förut...har iof en jätte bra medryttare som hjälper mej o rida dom dagarna jag inte klarar av det,men ändå:( Är det flera som har ryggproblem elr liknande? har det blivit bättre sämre? vad har ni för diagnos? hur har det påverkat er med ridningen??:(

Fick tid till doktorn för ett tag sen och han skicka in mig på röntgen,visade sig att hela min ländrygg är snevriden,mitt bäckenben är snett. Inte konstigt jag fått ont när jag ridit:/ Jobbar inom vården,mkt tunga lyft,mkt spring på hårda golv,säkert lyft fel osv..så jag tror det är där mina problem kommer ifrån;/ för haft konstant ont varje dag jag jobbat... just nu är jag sjukskriven och går regelbundet hos sjukgymnast och känner mig mkt bättre,även mitt back on track bälte hjälper mig:) så hoppas bli kvitt dom här problemen så man kan börja rida mer igen.. hatar o ha de såhär!!!

Sv: Nån mer som har problem med rygg/bäckenben?!

Jag har i många år haft problem med ländryggen. Jag fick ont i ländryggen om jag stod länge eller gick mycket. Om jag sitter på för hårt eller för mjuk underlag får jag ont i svanskotan. Det blev ännu värre när jag gick en utbildning i hästmassage för några år sen då vi stod väldigt mycket, var ju flera timmar i stall och masserade. Sen för ett år sen ungefär kände jag att det inte funkade längre och har nu gått till kiropraktor några gånger, har även gått till sjukgymnast. Har förut inte haft en tanke på att jag haft låsnngar. Förmodligen är jag sned i bäckenet också. För flera år sen landade jag vriden när jag föll av en ponny och hon som masserade mig första gången jag gick till kiropraktor sa att det kunde vara så det började. korsryggen har fått två rejäla smällar och bäckenet har fått en gansk rejäl smäll också.
Jag upplever höga benet längre än det vänstra, nåt som en naprapat tyckte var konstigt eftersom högra höftkulan är högre upp än den vänstra. Jag kan ockaå se när jag står att högra benet är lite längre bak, även om jag står jämnt med fötterna. Ska gå till en kiropraktor igen och försöka få till min snedhet. Ska okså böja gå hos sjukgymnast igen har jag tänkt.
Jag har också (har fortfarande, men inte lika mycket) svag mindre muskulatur, men har byggt upp det lite när jag gick hos sjukgymnast, men det har ju säkert ställt till det lite också.

Jag har aldrig haft så ont att jag inte kan rida, men visst har det gjort ganska rejält ont i ländryggen ibland. När det var som värst strålade smärtan ut nä jag böjde mig fram tex för att sträcka ut ryggen lite. Även om jag inte haft så ont att det inte går rida, har jag låtit bli att rida medryttarhästen ibland när jag haft låsningar. Låsningar får jag även i nacken och bröstryggen.

Jag har alltid haft problem med skänkelvikning, och nu förstår jag ju varför. Högra benet känns ju längre, men har alltid kommit åt bättre med vänster ben när det kommer till skänkelvikning och andra typer av sidförande. Men jag sitter ju snett i sadeln. Jag är så pass långt bak med vänstra benet redan, och hamnar ju i fel läge. Att jag inte känner högra sittbenet lika bra som den vänstra anatar jag också beror lite på att jag sitter lite snett i sadeln.

Jag hade väldigt ont i ryggen för nåt år sen, och det gick så långt att jag gick jättesnett med ryggen. Efter lite besök hos kiropraktor (& akupuntur) och napraprat, fick jag till slut riktigt bra hjälp av en sjukgymnast.

Hon rekommenderade "McKenzie extension" för att få ryggen "på plats" igen, och för mig hjälper det och att jag försöker strecha ordentligt, speciellt höftböjaren.
1207408499-backextension.jpg

Flera jättebra förslag har du fått, på det skulle jag vilja tillägga att. Leta upp en mycket bra massör, gärna med inriktning på sport och om möjligt ridning. Här kan du få en enorm hjälp, jag var totalkonvalecent från ridning i över ett år men efter min massörs framfart så kan jag rida efter det. Nu så går jag regelbundet och får hjälp, det som gör ont i musklerna i området och det är också dessa som fixerar bäcken och rygg på ett felaktigt sätt.

Jag har också haft/har mycket problem med Ryggen och en fot.
Kiropraktor+ hem gymnastik hjälper mig.

Hej från Hambo

Jo jag får oxå jätte ont när jag går mkt,står länge..men e väl flör det där jäkla bäckenbenet e snett,och mitt ben är lite kortare;/ känner igen mej i de du skriver med skäneklvikningarna...

Okej ja det verkar ju vara ganska så vanligt de där med problem med rygg o bäckenben vad jag förstått nu;/ inte alls nå roligt när det påverkar ridningen... Var hos sjugymnasten igår och det så bra som det känns idag så bra har det inte känns på två år,så hoppas det e på väg åt rätt håll nu...

Har också haft snett bäcken + snevridet, samt stort diskbråck...
Diskbråcket försvann efter 1,5 år men ryggont och även ont i bäcken gjorde att jag provade det mesta. Efter ett tips, så sökte jag upp en osteopat, och efter första besöket, så var mitt bäcken rakt:bow:
Nu återstår ryggen, har ett nytt besök kvar hos honom och hoppas på det bästa, vet att mycket ligger på mig själv snart...att bygga upp starka muskler i ryggen och magen. Lycka till!

Har oxå ont i höft, ländryggen, bäcken, m.m ibland. Har en liten scolios, snedhet och då måste ju musklerna parrera upp o stabilisera. Om jag då slarvar med min träning av bålen, dvs mage o rygg så strejkar de tillslut o blir spända som en fiolsträng. Jag har inga problem att rida, det gör bara ont då jag sitter av. Men att rida dressyr vid de tillfällena är INTE lätt, musklerna drar ihop sig så jag blir ännu mer sne, sitter bara på höger sittben, är mkt starkare i vänster hand- det blir hel skevt. Som tur är brukar jag inte ha ont så ofta, det går ca 1-2 år emellan.
Har provat naprapat o det har varit jätte bra, ska prova osteopat snart. Sjukgymnast har bara gjort mitt värre....

Min lärare när jag gick en hästmassageutbildning, sa att det är väldigt vanligt att ett ben är lite längre, och då hjälper det att lägga in en sula. Men är bäckenet också snett hjälper det ju inte helt.

Det var jätteskönt när jag hade varit hos kiropraktor första gången också. kände till och med att jag stod ganska jämnt med benen, och det har jag inte gjort på många år.

Jag får problem ibland och då kilar jag iväg till min sjukgymnast som knäcker till mig så allt blir rakt igen som blivit snett och sedan försöker jag att springa och träna rörlighet så ofta jag hinner eftersom ridning är lite statiskt i många fall.

Mitt ryggslut är något av en katastrof. Ibland vill jag bara ligga på golvet och skrika.

Det är i svanken/ländryggen/bäckenet som problemet sitter. Rakt till vänster om ryggraden, ungefär 10 cm ut, har jag en smärtpunkt där jag till och med är öm i huden.
Typ här:
rygg200_151462w-copy_169506187.jpg

Jag har dessutom "diskbåck light", där en disk ibland kommer lite på sniskan, vilket gör vansinnigt ont.
I övre delen av ryggen har jag mest problem med knutor kring skulderbladen.
Det är skönt att vara jag ;)

Intressant nog gör det aldrig ont när jag rider.

Å andra sidan är jag verkligen dålig på att ta hand om mig i form massage-/naprapatisk-/kiropraktisk behandling.

Jag får ibland ont där du visar på bilden, på båda sidor. Oftast blir det hela området, ett brett band liksom. Det blir när jag har låsningar och väntat för länge.

Du har aldrig gjort en utredning om diskbråck i nacken ?

För det är en mycket vanlig orsak till att man senare får ett diskbråck "light" just där du beskriver att du har ont.
Orsaken är att kroppen hela tiden försöker kompensera obalansen och "smärtorna" som ursprungligen kom/kommer från nacken....

Fick mitt diskbråck i den regionen några år efter jag krossade 3 nackkotor. Nu måste jag gå och få smärtblockader utmed hela höftkammen och ända ner till sittbenen för annars kan jag inte ens ta mej över en tröskel då jag inte kan lyfta benen så högt.
Plus att jag enbart kan ligga på magen utan att få ont utan mina sprutor....
Mellan 8 till 12 sprutor VARJE månad.... och jag som har SPRUTSKRÄCK.... :mad:

Jag har aldrig haft ont i nacken, så jag har inte gjort någon utredning om diskbråck där. Men det kanske kan vara ett lurdiskbråck som inte märks..?

Om du har mycket ont tycker jag du ska tala med din läkare om en magnetröntgen av nacken också. Det behöver ju inte vara som i mitt fall utan det kan vara en liten "luring" till disk som buktar ut pyttelite, dock tillräckligt mycket för att man omedvetet går snett och belastar fel.

Jag upptäckte när jag opererade bort livmodern och äggstockarna att jag blev hela 2 CENTIMETER LÄNGRE ? ? ?

Jag hade så mycket sammanväxningar att jag gått lite ihopkrupen framåt men sen när jag kunde räta på mej så fick min kropp än en gång lära om sej hur jag belastar kroppen.
Det gjorde jättemycket för min sits och ridning att jag kunde räta på mej mera och därmed sitta mer korrektare....
Så min "scolios" var sammanväxningar.... tänk så det kan vara... :mad: :D

Japp. Går till kiropraktor om det börjar spöka. Tränar core (missar jag träningen så märkts det direkt i ryggen).

Mitt problem är nacken - vet jag nu - men smärtorna sitter i svanken och det var därför där jag blev "knäckt" i flera år av diverse olika behandlare. Kom sedan till en som faktiskt kollade hela ryggen, och (väldans försiktigt) behandlade nacken. Efter det blev jag betydligt bättre. Inte helt ok dock, har tabletter hemma för "akutsituation", tränar som sagt core, och försöker hålla nacke/ryggen varm.

Funderar på att gå tillbaka och bli behandlad någongång innan jul. Då blir det cirkus två år sedan jag fick förra behandlingen.

kl.
har under flera år haft problem med ryggen (och har inte ens fyllt 19år). för snart 2 år sedan hade jag rejält snett bäcken, och helt sne i rygg. kiropr. och sjukgymnast fick rätta till det. fick även en inflamation i ryggen då. har återkommande snedheter i ryggen+massa muskelknutor som ställer till det. massage, kiropraktor och sjukgymnast går jag till då, beroende på vad det är som är fel.
i augusti föll jag av min häst illa så nu är jag mer eller mindre handikappad för tillfället. det går upp och ned, första månaden efter olyckan var jag i princip sängliggandes. sedan gick det snabbt tyckte jag och jag kände mig bättre, började rida osv... föra veckan kom smärtan tillbaka som ett slag! och har fått börja äta b.l.a morfintabletter dagligen mot smärtan igen och återigen mestadels sängliggandes/"soffasittandes". hoppas att det blir bättre snart!
min skada efter olyckan sitter i bäcken och ungefär ungefär där blueberry har ritat ett kryss på rygg-bilden. nerver som jäklas så t.e.x i lördags helt plötsligt "försvann" mitt ena ben, ingen känsel utan hade bara fruktansvärt ont i ryggen. nån nerv som hamnat i kläm, rättade till sig sedan.

Det som slår mig är att många går till kiropraktorer och sjukgymnaster.
Nu vet jag inte hur allvarligt det är för dig. Men för mig som normalstel arbetare ;) hjälpte en vanlig hederlig massör massor!

Stel i nacken, värk i ländryggen (speciellt vid ridning innan kroppen hunnit bli varm) mm.
Efter ett par ggr hos massör försvann det onda helt och vipps var det inte alls så svårt att fatta galopp på unghästen heller :angel:

Sen är det ju så att jag behöver träna mera coor-jumpa, värma upp innan ridning och strecha efter ridning.
Någonting som vi ryttare i allmännhet är rysligt dåliga på. Jag skulle aldrig få för mig att ta ett löpningspass och sen duscha utan att strecha imellan. Men att jobba sig helt färdig på hästryggen och sen bara skutta av och ta hand om allt annat än sig själv är helt normalt. :cool:

Det är det jag slarvar mest med, att själv värma upp o strecha efter ridningen- i vilken annan sport glömmer man det?
Jag blir inte hjälpt av sjukgymnast, tvärtom, bara ondare... Naprapat har hjäpt, men det knakar så hemskt. Ska till osteopat på fredag o prova det!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Äldre Är det någon här inne som haft problem med försäkringsbolag när ni fått en bestående skada som ni får leva med resten av livet? En skada...
Svar
4
· Visningar
1 113
Senast: tuaphua
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar