Nån mer som har en häst med käkfraktur?

Kokosboll

Trådstartare
Tänkte kolla om det är nån mer som har en häst som har käkfraktur/tappat tänder pga av spark på munen? som har nå problem av det nu? Min pålle blev sparkad som föl rakt på truten:( så han har nu en gammal käkfraktur dvs han har ett kraftigt överbett och det fattas 3 tänder i underkäken,han går regelbundet hos tandläkaren 2 gånger per år för o kolla tänderna o så:) han har inga som helst problem o äta elr vid ridning,rider på vanligt tränsbett.

Tänkte kolla om det är nån mer som har en häst me någon form av käkfraktur? har eran häst problem av det vid tex ridning elr när den ska äta?
 
Sv: Nån mer som har en häst med käkfraktur?

Där jag jobbar hade vi en uppfödning som precis som din fick en spark rakt över mulen som tre dagars föl och fick åka in och fixa till käen och tänderna.
När han växte så blev höll sig käken sne, såg man tydligt när man stod framför honom för hela nnosryggen "lutade".
Men han hade inga problem med något och åt glatt och utan problem och reds på både kandar och bett. Fick besöka tandläkaren men inga större problem hittades (förutom sneheten då) någongån utan han fungerade fint med sne mun. :laugh:
 
Sv: Nån mer som har en häst med käkfraktur?

Min häst var som hingst lite elak på andra hästar om de gick förbi hans box eller hage och han stod precis där, så en natt/morgon måste han ha blivit elak mot något och bitit tag i skenan där man flyttar gallerfönstret på vissa boxdörrar och fastnat, troligast fått panik och kastat sig och då lossnade käken.

Han bröt överkäken, bakom de främre tänderna som jag inte kommer ihåg vad de heter just nu :o han fick iaf komma in till kliniken på en gång och de gjorde någonslags tandställning åt honom som skulle hålla hela käken på plats. Käken växte fast igen, dessvärre blev han inte så snygg i munnen efter detta, han har inget överbett däremot låssnade den tand som är längst på bilderna och han har idag en stor glugg där, ibland kommer de fram tandflisor i tandköttet på honom dessa drar tandis bort om de sitt löst ..

Enligt den bästa tandis vi har här runt Sundsvallstrakten så gjorde de helt fel på kliniken där de "sydde" ihop honom, därav ser han ut som han gör idag i munnen. Men han har inga som helst problem att äta, han äter bra och otroligt mycket och håller hullet som han ska. Inga problem med att ha bett i munnen heller. Så det är bara skönhetsfel på honom.

28 sept. bröt han käken, fick opereras och åka hem dagen efter. Den 12 nov. åkte han tillbaka till kliniken för att ta bort tandställningen. En av tänderna strök med när han bröt käken, så han hade 5/6 tänder i käken fram, dessvärre växte en av tänderna groteskt mkt och den gick även att rucka på givetvis lossnade den till slut. Men innan den väl lossnade fastnade det hö och foderrester bakom tänderna (alltså mellan gom o tänder typ) så jag fick borsta bakom där för att få bort matresterna.

DSC02709.jpg

DSC00224strck.jpg


Den långa tanden är nu som sagt borta :)
 
Sv: Nån mer som har en häst med käkfraktur?

Min häst slet av käken i stallinredningsgallret förra vintern.Vi körde ner honom från Umeå till strömsholm och opererades, fick stå på luserngröt diet i några månader men är nu helt bra och rids med bett. inga problem alls. Kollad av tandläkare efter och det såg fint ut.

3004061.jpg


3004062.jpg


Såhär såg första plåtarna ut.


3021161.jpg


gucci1.jpg


efter operationen och fixeringen av käken


gucci2.jpg


första kollen, inte helt läkt då


27september+112.JPG

pigg och glad nu! Trodde han skulle gå ner i vikt mer, han är ändå 175 stor och äter mycket mat. men han gick endast ner 30 kg på grötdieten och det hade ju lika gärna kunnat vara en bajshög :P
 
Sv: Nån mer som har en häst med käkfraktur?

Oh, va läskig "grotesktanden" såg ut:eek:

att det va endel hästar som hade käkfrakturer:-( o villa bilder:'( ska försöka ordna bild på min pålle med..han har nämligen tappat nåra tänder fram så det ser lite lustigt ut=-O:-P
 
Sv: Nån mer som har en häst med käkfraktur?

Intressant att det händer fler, man känner sig så ensam om sådana här hemska olyckor.
Min häst blev sparkad i hagen (av en häst med broddar bak) så underkäken krossades och det blev ett hål rakt in som varade i ca 1 år. 2 tänder satt löst efter detta och ena roten gick av. Detta var exakt 2 år sedan och vi var på återbesök i dec. Har hittills varit på ca 10-11 kontroller. Jag har fått dra ut benflisor och torkat rent det stackars såret flera ggr/dag första året.

Vi rider som vanligt och han äter som vanligt!
Om det fortsätter så här bra så behöver vi inte komma på återbesök fören om ett år igen. Kroppen förmodligen stöta bort den lösa tanden, och komplikationerna efter det vill jag inte tänka på i dagsläget.
Denna skada har hittills kostat mig ca 19 000 kr och vi har inte behövt operera eller något. Han har stått på 2 metacam-kurer under denna tid pga infektion i såret (luktade röv!).

Har bilder på såret och röntgenbilder i datorn hemma...
 
Sv: Nån mer som har en häst med käkfraktur?

Oh, va läskig "grotesktanden" såg ut:eek:

Antar de är min du menar? :D Han såg lite rolig ut när han hade den där tanden kvar, har flera porträttkort på honom när han springer i bakvarv på banan me öronen framåt och den där gräsliga tanden sticker fram mellan läpparna på honom :D

Men den har som sagt lossnat nu, några tandflisor dyker upp ibland, sen har tänderna vuxit som mer "ihop" oh han har en glugg där. Ska se om jag kan ta en ny bild på honom imorrn.
 
Sv: Nån mer som har en häst med käkfraktur?

känner att jag har haft tur. I torsdags fick min häst en spark på mulen av sin bästa kompis när de var lösa i manegen. Blev dock bara en spricka i överläppen och fläskläpp.
 
Sv: Nån mer som har en häst med käkfraktur?

Antar de är min du menar? :D Han såg lite rolig ut när han hade den där tanden kvar, har flera porträttkort på honom när han springer i bakvarv på banan me öronen framåt och den där gräsliga tanden sticker fram mellan läpparna på honom :D

Men den har som sagt lossnat nu, några tandflisor dyker upp ibland, sen har tänderna vuxit som mer "ihop" oh han har en glugg där. Ska se om jag kan ta en ny bild på honom imorrn.

ja precis din jag menar. läskig!!
 
Sv: Nån mer som har en häst med käkfraktur?

:rofl: Vad lustig han såg ut!

Tur att det går bra trots den ganska underliga konformationen :)
 
Sv: Nån mer som har en häst med käkfraktur?

Haha ja .. tack gode gud så lossnade de :D Fastnade en massa foder å jäkelskap bakom dessa, så de pressades liksom utåt å satt löst.
 
Sv: Nån mer som har en häst med käkfraktur?

*kl*

Vore intressant om de som haft hästar som skadat sig på stallinredningen ville lägga ut foton på det de skadat sig på. Gärna skriva ut måtten också om det är typ galler.
 
Sv: Nån mer som har en häst med käkfraktur?

Hittade ingen bättre bild, men det var denna box min bröt käken i, han fastnade i en skena finns även en liten knopp/spärr där som man lyfter uppåt för att kunna flytta gallret åt sidan, ni har säkerligen sett en sådan box o vet vad jag menar .. jag är kass på att förklara :p Vet ej vad det är för mått, hästen står inte kvar i det stallet längre så kan ej kolla upp de.

DSC02557.jpg
 
Sv: Nån mer som har en häst med käkfraktur?

Min häst fastnade i pegasusboxgaller. Samma modell som ovan alltså. Ska fota hur gallerpinnen ser ut efteråt. Det är rätt myket kraft det har varit frågan om då gallret är helt krokigt.
 
Sv: Nån mer som har en häst med käkfraktur?

Kl

Fick en hästägares värsta samtal idag. Stallägaren upptäckte blod i boxen idag. Gick ut för att undersöka ponnyn, men kunde inte hitta något. Inte förren hon öppnade munnen. Ponnyn såg helskumt ut i munnen. Vet kontaktades och kom ut för att kolla. Käkfraktur lät domen och nu e ponnyn på väg in till Ultunna:cry:

Dock har hon inte visat någon som helst smärta (hon stod tom och tugga hö när vet kom), äter och dricker som hon ska. Så vi vet inte hur länge ponnyn kan ha gott med detta:( (ponnyn går för tillfället och bara skrotar i hagen)
 
Sv: Nån mer som har en häst med käkfraktur?

Kl

Fick en hästägares värsta samtal idag. Stallägaren upptäckte blod i boxen idag. Gick ut för att undersöka ponnyn, men kunde inte hitta något. Inte förren hon öppnade munnen. Ponnyn såg helskumt ut i munnen. Vet kontaktades och kom ut för att kolla. Käkfraktur lät domen och nu e ponnyn på väg in till Ultunna:cry:

Dock har hon inte visat någon som helst smärta (hon stod tom och tugga hö när vet kom), äter och dricker som hon ska. Så vi vet inte hur länge ponnyn kan ha gott med detta:( (ponnyn går för tillfället och bara skrotar i hagen)
Ponnier kan ju ha otroligt hög smärttröskel ,och slutar sällan äta...stackars liten.
Har ni box med sån där liten "utfodringsruta" i gallret?
Vet en avvand fölunge som fick käkfraktur när den stoppade ut nosen och fastnade i hålet..den var dessutom nära att kvävas eftersom den fick totalpanik och blev hängande ,det krävdes tre personer att få loss den,hade ingen sett det hade den troligen dött.Jag tror de fick såga upp gallret dessutom.
Nåt att tänka på om man har små ponnier eller sto med föl med sån öppning i gallret..otäckt

Lycka till med din ponny och hoppas det går bra
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Magnum
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 922
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 356
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 818
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp