Nån mer än jag som haft lååångt hästuppehåll och nu vill börja igen?

D

Dantelton

Jag sålde min sista (hm senaste) häst för 12 år sedan. Den hade jag köpt som fölunge och ridit in samt grundutbildat själv.
Var tvungen pga kraschad ekonomi efter en "separation med komplikationer". Det var ett mycket hårt personligt och känslomässigt nederlag. Jag har nog aldrig varit så knäckt, inte ens då jag tidigare behövt avliva kära hästar.

Hur som helst överlevde jag sorgen och lärde mig uppskatta ett liv helt utan hästar. Faktum är att jag medvetet undvek all kontakt, först för att det var för smärtsamt :cry: och senare för att inte frestas att börja igen ;)
Har hunnit skaffa familj under den här tiden och verkligen varit mamma med hull och hår.. NJUTIT av föräldraledighet och småbarnsår som hittills är den bästa tid jag upplevt i livet..

Nu är dock mina söner lite större (4 resp 7 år) och både de och jag blir mer och mer beroende av lite självständighet emellanåt. Jag har testat på lite olika hobbies, både med förhoppningen att motionera och att hitta nåt som intresserar mig så att jag fortsätter att utvecklas som människa.. Dock känns inget tillräckligt lockande för att jag ska fortsätta nån längre tid..

.. och precis nu den här sommaren har jag insett att det bara kan bli häst igen. Förutom min familj är detta det enda jag verkligen KÄNNER något för..

Vore jättekul om det finns några fler som gör denna resa?

Nu är jag ännu så länge bara i startgroparna för planeringen av återinträdet i hästvärlden..
Ska börja lite fint och försiktigt med min fullständigt otränade kropp och förmodat nuförtiden fegare skalle att rida nån termin på ridskola.

Men sen är mina drömmar och ambitioner redan halvvägs på världsomsegling om att köpa en spansk sagohäst (pre) eller kanske en frieser.. helst en fölis eller åring..
Att utbilda den till en drömhäst i dressyr åt det mer vardagliga hållet med hjälp av NT och ge den alla förutsättningar att bli världens tryggaste individ i perfekt harmoni med mig oavsett vad jag ber den om.. Sen kanske föda upp ett eller ett par föl själv också i framtiden..

Ska vi drömma, planera, fundera, minnas, älta å hjälpas åt?
 
Sv: Nån mer än jag som haft lååångt hästuppehåll och nu vill börja igen?

Nu googlar jag halv nätterna på NH, NT, raserna P R E, Frieser, uppfödare, tränare, avelslinjer.. Läser bloggar, kollar youtube-klipp.. DRÖMMER
Och funderar på vad för slags hjälm som som gäller nu, detta måste jag nämligen köpa inför första ridlektionen om en vecka. Funderar även om det kan vara obligatoriskt med sån där skyddsväst för vuxenelever på ridskola nuförtiden..
 
Sv: Nån mer än jag som haft lååångt hästuppehåll och nu vill börja igen?

Jag sålde min förra dressyrpojke för snart två årsen och ångrar det än. Saknar ridningen så det gör ont. Men vet att han har det super bra där han e nu!

Letar dock bara efter medryttar häst, då jag är rädd för att "tappa" intresset igen. Men finns många positiva saker men även negativa:P

Min syster lånade hem ett pre sto, för någon månad sen. Väldig fin var hon, men lite för "hissig# för min smak:)
 
Sv: Nån mer än jag som haft lååångt hästuppehåll och nu vill börja igen?

Jag hade 22 års uppehåll från att ridit nåt år på ridskola vid 12 års ålder.
Flyttade till landet och red ett par ggr med en granne och blev helt fast.
Fick låna en gammal tinker 5-6 ggr och när han var för gammal så bestämde jag mej för att köpa en häst! Helt idiotiskt, men fick hjälp av stallägaren första tiden.
Då flyttade vi till gård och tog hem hästen och hade den med en shettis. Var gravid och har nu 2 killar på 5 och 6 år, och nu har vi 2 hästar plus en tredje som vi sålt men som står kvar här.
Ångrar det inte en sekund!
 
Sv: Nån mer än jag som haft lååångt hästuppehåll och nu vill börja igen?

Känner också igen mig!! Hästar var ALLT för mig, sen träffade man "mr Right", och skaffade familj, upptäckte att tiden inte räckte till för hästeriet och sålde av Pållarna. Flera barn följde och ridningen fick ligga på is. Men sen - PANG - längtan efter ridning, pyssel i stallet, HÄSTAR! Började med att rida på en superbra ridskola några år för att fräscha upp/vidarutbilda mig. Och när barnen blivit större blev längtan efter egentid och utveckling av mina egna intressen för stor och en styck häst införskaffades!! :banana:
 
Sv: Nån mer än jag som haft lååångt hästuppehåll och nu vill börja igen?

Jag gjorde det för drygt tio år sen. Slutade med hästar -85 då jag hade så många intressen, började igen -99 med att rida på ridskola. Köpte älsklingshästen därifrån och har nu kvar henne och två av hennes avkommor.
 
Senast ändrad:
Sv: Nån mer än jag som haft lååångt hästuppehåll och nu vill börja igen?

Man saknar till och med att mocka och väga upp foder, det är hemskt!!:/
 
Sv: Nån mer än jag som haft lååångt hästuppehåll och nu vill börja igen?

Känner igen det där:0)

Jag red från 10 års ålder tills det att jag var 17, sedan kom livet, skolan, kompisarna, resa mm mm emellan och intresset för hästar svalnade.

Nu vid den mogna åldern av 27 så har jag börjat igen.
Började precis som du på ridskolan här hemma i krokarna, och sedan, eftersom mitt tålamod inte är det bästa, så köpte jag min egen häst.
Detta efter att ha ridit ca 6månader efter ett 10årigt uppbehåll.......

Kanske inte den mest genomtänkta iden jag har haft, men tiden har visat att det blev jättebra, och att jag gjorde rätt som litade på magkänslan:=9
Jag tror också att det är först nu i vuxen ålder som jag till fullo kan uppskatta hästägandets många fördelar (och nackdelar).

Grattis till uppstarten och en massa lyckoönskningar till dig:0)
 
Sv: Nån mer än jag som haft lååångt hästuppehåll och nu vill börja igen?

Jag höll upp i tio år. Red en turridning och sen började jag leta häst. Galet kanske men det gick fint, nu, tre år senare, har jag två :O Läste inte mig på nya fodermedel och rön inom flera områden sen var det bara att köra på.
 
Sv: Nån mer än jag som haft lååångt hästuppehåll och nu vill börja igen?

Jag har inte ridit/skött hästar på flera år pga sjukdom.
Nu är jag jättesugen på att hålla på med hästar igen.
Jag bor endast 5 minuter från en ridskola,
så jag borde ta mig dit.
Det enda problemet är att jag är superblyg! :(

Något jag har att se fram emot är iaf att mamma
har lovat mig att vi ska hyra en ponny (är bara 157 cm lång)
när jag har gåttner till en mer hälsosam vikt
(gick upp mer än 45 kg pga sjukdom).
Funkar det bra med hästen,
så kanske jag köper häst i framtiden.

Jag har tillräckligt med erfarenhet för att äga en häst.
Och mamma är en riktig hästtjej (hästkvinna?)
Dessutom känner jag en hel del personer
som har massor av kunskap.
Så jag har många att rådfråga! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 321
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 861
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 939
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 737
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp