Nån kunnig på sadelmärken?

Noteca

Trådstartare
Jag har kommit över en sadel som jag ev ska köpa. Den är dock i behov av lite reparationer och jag vill ju veta om den är värd det. Det verkar vara en kvalitetssadel med råhudslindad bom. Hur vet man materialet i bommen? Är inte helt säker på råhuden heller men det ser ut som det. Hur vet man det säkert? Jag länkar till en bild på texten på tie strap holdern. Om du inte ser vad det står så är det OZARK LEATHER CO SADDLE KING LINE WACO TEXAS
580491923635054096_297939104

Sv: Nån kunnig på sadelmärken?

Ozark Leather Company ar de som gjort sadeln.

Vet inte vad nypriset direkt fran dom ligger pa, men de begagnade jag sett som ligger ute nu ligger pa 100-300 dollar. De nya jag sett till salu verkar ligga mellan 400-600, ge och ta nagra dollar pa ena eller andra hallet.

Har ingen personlig erfarenhet av dom sadlarna.

Gillar du sadeln sa ar det sakert vart att fixa till den... ta den till en sadelmakare som kan sin sak och kolla med dom vad det skulle ga pa?

Tack för ditt svar! Ser nu att bilden inte funkar. Jag har sökt på Ozark Leather men inte hittat några begagnade sadlar till salu här i Sverige, inte nya heller för den delen. Jag kom till en sida i USA men där stog inga priser på sadlarna.

Hur vet jag vad det är för bom? Det är inte glasfiber i alla fall. Ska jag ta kort på den så ni får se själva bommen? Den syns tydligt på ett ställe där kantsömmen gått sönder.

Wood Rawhide Tree.
Sätt bak delen i magen och dra i sadel horn, du ska inte känna non glapp!!
Och sen ett diagenal mätning for att se att sadeln har inte blivit skev.

Nackdel med Wood Rawhide är att dom olika delar kan krympa i det torra väder som ner i Syd Väst America eller sväller där klimaten är blott och fuktig.

Tack för tips och länkar!
Tror ni det kan vara värt att reparera? Den har även sånna där blevins buckles om det har något med kvaliten att göra?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka