Nån idé på hur man kan bygga vidare?

C

chira

Jag har smått börjat träna lite lydnad med damen med mycket bestämda åsikter ;)

Och det går jätte bra! Men jag har så fruktansvärt dåligt med idéer!
Jag har knappt börjat än utan hitills har vi kommit till halten. När jag stannar så ska hon stanna, hon ska vara uppmärksam på mig och inte på det som händer runt henne osv.

Jag gör så att jag går med ett långt grimskaft räknar högt till tre för att hon ska förbereda sig på att nått håller på att hända och sen på tre stannar jag. Ganska tvärt så att hon ska reagera på kroppsspråket. Går hon förbi mig eller inte stannar direkt får hon backa 2-3 steg och sen börjar vi om helt enkelt. Gör hon rätt får hon en klapp som beröm. Hon ska stå stilla med huvudet precis framför mig eller längre bak, får absolut inte gå så långt att jag hamnar bak vid bogen.

Så alla tips på hur jag kan vidareutveckla det här är välkomna! Som sagt är det en mycket bestämd häst som gärna gör som hon själv vill så enkla saker som blir svårt för henne att missförstå är bra nu i början :)

Sv: Nån idé på hur man kan bygga vidare?

Jag tränar samma sak som dig ;) Fast min häst och jag har kommit lite längre, hon har lärt sig att stanna när jag släpper grimskaftet på backen, och så går jag runt henne eller går iväg en bit, och hon stannar kvar. När jag sedan tar upp grimskaftet följer hon med igen.

Jag brukar även stanna henne och flytta för tryck, jag behöver inte ens peta på henne så förstår hon, jag behöver bara visa med blick och kroppspråk att jag vill att hon flyttar bakdelen te.x.

*kl*
En fråga, det du TS säger att hon måste stå med huvudet lite framför dig eller längre bak.. Är det alltså OK att dom står med huvudet längre fram än en själv? Det är inte en dominant position från deras sida?

Är hästen ouppmärksam och går förbi mig brukar jag ta ett steg, stanna, ta ett steg, stanna, ta två steg, stanna etc så börjar de komma tillbaka till planeten Tellus igen. När de börjar hänga med på det första steget ser jag till att de är vändbara och allt det, att man inte behöver släpa med dem utan att de lugnt följer när man går mot bakdelen. Viftar ibland med repet om de inte är med på vad jag gör.

Backa är bra att kunna med. Man gör vad man tycker är bekvämast, jag lär mina att backa på fler sätt så att säga. Backar jag mot dem ska de backa också, skakar jag på repet ska de backa och utifrån det lär jag dem kommando och tecken. Jag viftar med armarna bortifrån mig och säger back och så backar de. Himla smidigt faktiskt. Har du kikat på Perellis "the seven games"? Där kan man få lite inspiration om man kör fast.

Det jag gör med armarna när jag ska backa min ena häst i alla fall kan jag även använda när hon ska flytta på sig, exempelvis framdelen eller bakdelen. Där går det ibland lite trögare men hon är inte svår för mig att hantera annars så det är inget jag har lagt jättemycket jobb på. Mest för att hon ska förstå principen.

Senast ändrad:

Anledningen till att hon kan stanna med huvudet lite framför är helt enkelt för att jag inte går framför henne när jag leder henne utan jag går ganska precis vid huvudet/strax bakom. Det är alltså inte okej att hon stannar så att jag är så långt bak som vid halva halsen t.ex.
Rätta mig gärna om jag tänker fel :)

Fastna inte i att du ska gå precis vid huvudet utan variera din position. Hur uppmärksam hästen är på dig ska ju inte sitta i VAR du är.

De få gångerna jag är ute på marken med min unghäst (blir snålt i tävlingssäsongen) så vill jag ha honom uppmärksam på mitt tempo och jag vill kunna böja och flytta honom runt mig utan att röra vid honom, han går lös. Lite smått med övergångar och halter lägger vi oxå in. Mer än så behövs inte för oss, det är tillräckligt att hålla reda på, haha.

Dock blev jag positivt överraskad när vi var ute sist. Det var typ ett år sedan senast och jag har aldrig tränat någon markträning alls utan det är bara som ovan för att ha en uppmärksam häst på promenaderna/löpturerna. Men pålle var riktigt lyhörd utan minsta knussel. Det lönar sig alltså inte att träna ihjäl djuren ;) Är de med och vill vara med så fungerar det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 778
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 669
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 003
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 242
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka