nån här som har eller haft spatt ??

G

gizzan

hej..söker med ljus o lykta nån som har eller haft häst med spatt....jag skulle gärna villja ha lite info ang detta..hur det yttrade sej? tack på förhand...//Gizzan

Sv: nån här som har eller haft spatt ??

hej..söker med ljus o lykta nån som har eller haft häst med spatt....jag skulle gärna villja ha lite info ang detta..hur det yttrade sej? tack på förhand...//Gizzan
Vi har haft två hästar med spatt. Kan inte säga hur det yttrade sig från början (det var inte jag som red dem) men båda har levt många år utan smärtor. Vanlig ridning funkade utmärkt på båda, men de behövde lång uppvärmning inför ridpassen.

hoppar på denna tråden lite då jag fick diagnosen spatt på min 4 åring idag:cry::(...

Men som det verkar på min är hon född med det. Det hela yttrade sig i förgår då hästen blev akut halt och "krampade" med ena bak. Vi fick tid på kliniken idag och röntgade hela hästen.... hittade som sagt spatten och en inflamation i ryggen som är osakad av avbelastning av benet hon har spatt i och som lett till en urholkning på ett tornutskott och sedan en pålagring på intillliggande.

Vi har mäskt under en tid att hon har varit lite kort i steget och att vi sedan 1,5 års tid inte kunnat rida in henne, troligen har vi haft dessa problem med henne för att hon har spatten...

Halt höger bak som inte ville ge med sig trots vila. Vet var ute konstaterade att hästen var halt. Åkte till ATG, röntgade och det visade ensidig spatt. Hon är lite kort i steget i dag men är besvärsfri, 20 år gammal. Fick diagnosen för 2 år sedan drygt, hon är en skogsmulle så det kan vi använda henne till. Men lång uppvärmning och inga tvära svängar.

Min häst blev lite stel bak men de två första veterinärerna som tittade på honom tyckte inte det var så farligt. Det var först när vi åkte in på klinik och röntgade som spatten konstaterades, tur att jag inte gav mig. Han var också ovillig att galoppera. Han har spatt båda bak, mellersta glidleden är helt sammanväxt och den undre är på gång. Veterinären tror han kommer fungera som ridhäst och jag kommer nu att sakta men säkert bygga upp kondition och styrka igen.

Min kompis hade en spatthäst för några år sedan. Han visade det genom extrem stelhet. Tyvärr hade han även kissing spines och blev aldrig bra igen....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 369
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Är det någon här som har en häst som blivit opererad för spatt? Min häst kommer opereras inom kort och jag undrar lite om hur...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: Biet
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 499
Senast: Modest
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
585
Senast: Lovisa.E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka