Nån färgkunnig som kan hjälpa??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Veronika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 974

Veronika

Trådstartare
Har en åring i stallet och hon är fux men nu på senare tiden har hon fått massor av vita strån över hela kroppen, mest i huvudet. Vi upplever att det kommer fler och fler.. Dessutom har hon konstig färg på man o svans, svansen är "skunkfärgad" (svart undertill och vit utanpå) medans manen är svart och lite ljusare i topparna.. Hennes halvbror som oxå finns här är oxå lite skum i färgen- på vissa ställen har han tvåfärgade strån (svart vid roten och gulbrun vid toppen) och även hans svans är det konstig färg på-ljus undertill och svart utanpå men manen är helsvart.
Jag är jättenyfiken på vad ni tror om fuxen-kommer hon att bli mera stickelhårig eller vad? Föräldrarna till dessa åringar är bruna/mbr..

Dom vita stråna syns inte på bilderna utan jag la in dom mest för att visa man och svansfärgerna. Bilderna är klickbara för större version.

Sv: Nån färgkunnig som kan hjälpa??

Hon blir nog skimmel, vad är det för färg på föräldrarna?
Vi hadde skimmel sto som fick fux föl som efter ca 2 år blev skimmel och hadde stickel hår som början...

Det är ingen fux du utan en brun. Du ska se att svansen mörknar eftersom hon har svart man eller också blir hon melerad i svansen men brun är hon.

Magnuz skrev:
Hon blir nog skimmel, vad är det för färg på föräldrarna?

Här är bilder på föräldrarna
Pappan:

Och mammorna:
Stomedfl21vecka.jpg

Stomedfl4.jpg

Skimmel kan de inte vara eftersom varken far eller mor är skimmel. Skimmelanlaget kan inte hoppa över en generation utan minst en av föräldrarna måste vara skimmel för att fölet ska bli det.

Atle skrev:
Skimmel kan de inte vara eftersom varken far eller mor är skimmel. Skimmelanlaget kan inte hoppa över en generation utan minst en av föräldrarna måste vara skimmel för att fölet ska bli det.
Nä, det är ju det jag vet och därför blev jag så konfunderad över färgen :confused:

Är detta en bild på samma häst som fölunge ?

Jag tror att du har en sabino-skäck. (Visst är väl mamman efter Ganesco ?) Då kan de bli sådär stickehåriga till och från.

Xeline skrev:
Är detta en bild på samma häst som fölunge ?
Ja, det ljusbruna fölet är "fuxen" som liten
Jag tror att du har en sabino-skäck. (Visst är väl mamman efter Ganesco ?) Då kan de bli sådär stickehåriga till och från.
Mamman är e. Sirius (icke gdk arab/hbl-hingst)-Brilliant-Cyrano-Vagabond
Pappan är New Forrest
Hela stammen här http://www.allbreedpedigree.com/sunflower19
Åringen har ju både bukfläck, vit underläpp, strumpor och bläs så det där med sabino är ju rätt men hör detta ihop med stickelhåren?

Klickbara bilder

Senast ändrad:

Jag tror att det är en helt vanlig stickel hårig fux.

Ja, stickelhår går väl ihop med sabino (som EJ är en skäck!) utan ett anlag för mycket vita tecken.
Men för mig ser hon fux ut, ej brun....Sabinotecknad fux och de brukar även ha bellyspots och stickelhår. Du har även anlaget från araben i henne....(som är den enda ras jag kan ;) )...
Vad är det för arab? För då kanske det kan förklara det än mer...
mvh
Carina på Cesam Arabians

Som jag har förstått färgläran så är din fölis Ljusbrun. En fux kan inte ha några svarta strån alls. Fux är ju just avsaknad av färgen svart...

Hon ser ut precis som min gjorde när hon var fölis. Ljus på kroppen och "silvrig" man och svans. Och ljus mule. Kan en fux ha ljus mule? Jag har aldrig sett någon. Nu är min pålla 6 år, och hon har nästan helt svart svans och bara lite vita hårstån i manen, så jag tror att det kommer att bli så med din oxå. Min är en ardenner för övrigt...

Har den några andra i släkten som är stickelhåriga?? Är inte riktigt säker på hur det nedärvs.... :confused:

Häls Embla

Jag har en fux, helt klart fux, din såg ju lite brun ut. Min har ganska mycket vita hår i pälsen och förra året fick hon konstiga prickar (3-4 st) som var helt vita. Men de försvann vid fällningen igen, ganska konstigt tycker jag. De kan ju ändra sig ganska mycket i pälsen speciellt när de är små så du får väl vänta och se vad det blir :) Fast jag förstår att du är nyfiken :)

malu

Cesam skrev:
Ja, stickelhår går väl ihop med sabino (som EJ är en skäck!) utan ett anlag för mycket vita tecken.
Men för mig ser hon fux ut, ej brun....Sabinotecknad fux och de brukar även ha bellyspots och stickelhår. Du har även anlaget från araben i henne....(som är den enda ras jag kan ;) )...
Vad är det för arab? För då kanske det kan förklara det än mer...
mvh
Carina på Cesam Arabians

Veronika,

Kikade lite för snabbt innan...Din lilla ÄR ljusbrun, (förstorade upp bilden nu - hann ej innan, snabbt svar inslängt tyvärr bara).....
Och det här med mycket ljust i man och svans har jag sett på en hel del araber, som ofta är mycket stickelhåriga dessutom.
Men den kan ju vara sabinotecknad i alla fall. Lägg gärna in fler bilder när den fällt klart!

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jajamänsan !

Jag har också en Sabino som har massor av stickelhår speciellt i hårfällningstider.

Tack till er allihopa för era svar i färg-djungeln :bow: :bow:

Nu har hon fällt av mer så jag ska ta fler kort här i dagarna så kanske det är lättare att se ;)

EmblaAsk skrev:
Har den några andra i släkten som är stickelhåriga?? Är inte riktigt säker på hur det nedärvs.... :confused:

Häls Embla

Jag vet faktiskt inte om där är fler i släkten som är stickelhåriga mer än hennes halvbror (samma pappa) som oxå finns här som jag skrev i tidigare inlägg har tvåfärgade strån på vissa ställen, på bakbenen, magen o bogarna.. Så om det kanske kommer från pappan som är New Forrest :confused:

Min fyraåring såg precis ut så när hon var liten! Hon hade nästan alldeles vit svans, men det svarta har nu tagit överhanden. I manen har hon en del vita hår och hon blir ganska stickelhårig om sommaren. Hon är annars helt vanligt halvblodsbrun :smirk:

Då kan jag nämna att min åring ser ut som din i färgen. När vi ryckte svanshår och höll upp mot ljuset så var 50% svarta och 25% vita 25% fuxfärgade. Min är född ljust fux med vit man o svans men har nu silver/grå man. Har mörknat till en nyans som ser ut som din och nu börjar det komma mkt stickelhår. Hon KAN inte bli skimmel då hennes föräldrar är isabell och mkrgulbrun. Däremot är hon troligen sabino.

Idag var veterinären ute och gjorde konturdiagram, chipmärkning osv och den lilla är ljusbrun enligt honom, så nu kan vi sluta undra iaf :D

Liknande trådar

Western Hej slänger ut en tråd här efterom jag inte förstår vad min quarter har för färg...?? (även den som ritade konturdiagram mm var osäker...
Svar
5
· Visningar
3 264
Senast: lillaida
·
Avel Här kommer en uppföljning. Enligt en mkt insatt i färger som jag började diskutera med och sedan sände över bilder till råder det ingen...
Svar
4
· Visningar
1 608
Senast: cirkus
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 296
Senast: Constance
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om... 2
Svar
22
· Visningar
7 763
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka