Nån annan med ex-svärmorsproblem?

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

AnonymousLover

Finns det nån annan här som har ex-svärmorsproblem när det gäller barnen? Jag har extrema problem. Jag för en vårdnadstvist mot min ex-svärmor, inte mot exet. Exet är ju den som har namnet på alla papper och som utför "uppdragen" som mamma säger till honom att göra. Ex-svärmor är dessutom fullfjädrad mytoman, utövar känslomässig utpressning mer raffinerat än någon annan jag någonsin har träffat (och jag har träffat MYCKET människor), och är ofta väldigt övertygande, pratar som en kulspruta så ingen annan får en syl i vädret. Hon har dessutom tid och tydligen också nån slags sjuk drivkraft att ringa runt till diverse olika ställen och prata illa om mig i timtal. Det är inte småsaker hon säger heller. Typ att jag knarkar, att jag har sex med alla män jag ser, att jag inte sköter ungarna på olika sätt... Problemet är ju att jag aldrig kan förutsäga vad hennes nästa drag blir, hon är fullständigt oförutsägbar. Och så är ju de flesta människor väldigt godtrogna sist och slutligen. De flesta VILL tro den människa de pratar med, tills de får bevisat motsatsen. Det finns ingen chans i världen att jag kan reda upp allt hon hinner häva ur sig på de två-tre timmar hon kan sitta och ösa ur sig bajs till nån tjänsteman. :eek: Och väldigt få människor kan tänka sig att allt hon säger är lögner. Hon är väldigt duktig att hitta på de mest absurda historier. Men på ett väldigt övertygande sätt. :crazy:
Hon kan inte vara riktigt frisk...
Situationen gör mig väldigt förvirrad och ofta deppad. Jag har svårt för att öht veta hur jag ska förhålla mig till det, bemöta det etc. Är det någon här som har varit med om något liknande och som kan ge mig råd om hur man tacklar sånthär? :confused: Känner mig väldigt ensam i universum just nu. Känns som om djävulen är ute efter mina barn och att hon inte kommer att ge sig förrän hon dör. :(
Anyone?
 
Sv: Nån annan med ex-svärmorsproblem?

Har du någon kontakt med soc?
Ta kontakt med dem och hör efter vad du ska ta dig till, ventilera dina farhågor och din rädsla.
Har du handfasta bevis för förtal kanske polisanmälan blir nästa steg.
Det är svårt att råda när man inte har alla detaljer.
 
Sv: Nån annan med ex-svärmorsproblem?

Andas! Ta det lugnt!

Och minns att DU är MAMMAN! Än hur gärna ex-svärmor vill, kan hon inte göra något åt det faktumet.... Och som mamma är din ställning STARK! Än vad ex-svärmor går omkring och säger. Lugna dig själv med det faktumet!

Blir det strid kommer soc hem till både dig och pappan och kollar miljön och handhavandet av barnen och det skall mycket till innan en mamma blir underkänd.

Det "värsta" som kan hända är vecka-vecka, vilket egentligen är det bästa för mamman! För det ger mamman möjligheter att ladda batterierna och orka med på ett helt annat sätt.

Nuförtiden blir man inte inom rättsväsendet dömd enligt vad ens ex-svärmor går omkring och säger så jaga inte upp dig i onödan! Spar på dina krafter! För kom ihåg, du är mamman!
 
Sv: Nån annan med ex-svärmorsproblem?

Jo... jag vet ju egentligen... men det är faktiskt en taskig sits. T o m min egen syster tror på min ex-svärmor och det hon säger. :cry: Då blir man lite nojig. :( Exet hade också bearbetat mina föräldrar och en av mina bröder rätt länge, så det tog ett tag innan de förstod min sida av saken. Men de förstår mig bättre nu.
Soc är jag i kontakt med hela tiden. De gör ju utredning just nu. Jag går i terapi hos dem, jag går dit för utredningen, barnen har gått hos psykolog där för utredningen, de har gjort hembesök, osv osv. Har separerat från exet och gift om mig med socen känns det som.
Ex-svärmor har ju även ringt soc både här och i deras hemkommun och svartmålat mig. Här trodde de henne inte (tror jag). I deras hemkommun plitade de ner vad hon sa och kollade min version (så de måste ha övervägt iaf).
Vecka-vecka blir INTE aktuellt iom att barnen är under skolålder och avståndet är över 40 mil en väg... Tveksamt om varannan helg ens fungerar. :crazy: Det är ju det som spetsar till situationen. Den som "får boendet" blir ju i praktiken den som har barnen hela tiden hur man än vänder på det. Svärmor sa till mina föräldrar redan för snart ett år sedan (innan exet och jag hade separerat) att om vi skiljer oss ska barnen till henne. :crazy: Första kontakten jag hade till soc var ju flera månader innan vi lämnade in skilsmässoansökan. Orsaken då var att hon ringde och skällde och svor och skrek och ljög dagarna i ända och skulle omyndigförklara både exet och mig och ha ungarna. :crazy: Så det är inget nytt dethär. Det är bara en ännu mer tillspetsad situation.
Visst, de bryter mot en massa regler, och gör en massa konstiga saker. Men de skyller allt på mig. (Snacka om att inte ta ansvar...)
De "måste göra si eller så för att jag *ljug ljug*".
Det är inte heller nåt nytt. Inget har någonsin varit deras fel. Har en maskin gått sönder när de har använt den fel så har det varit maskinen som det var fel på.:smirk: Och allt annat går i samma stil. Om jag mådde dåligt så räknades det aldrig, för exet mådde alltid sämre. Och det var mitt fel. :smirk: Och hans morsa? Ja, det finns ju ingen som har sådana lidanden som hon. Men hon biter minsann ihop och klarar det iaf. Jobba orkar hon inte, men göra livet surt för andra, det har hon hela dagarna till numera. :cool:
Polisanmälan... jo... en anmälan gjorde jag när de kidnappade barnen. Undersökningen lades ner (polisen vill inte göra nåt utan utlåtande från soc eller domstol när det gäller familjeangelägenheter tydligen). Hemfridsbrott kunde jag ha anmält draken för, men hon balanserar på en smal tråd. Hon skickar bara så många hot-sms så att det inte skulle bli nån undersökning. Hon har mer raffinerade metoder hon kan använda istället. Förtal, visst, men jag har dålig koll på alla ställen de har ringt (bl a sprider de ganska kränkande lögner om mitt sexliv, så folk vill inte ens säga till mig att de har ringt dem... :crazy: De är för generade för att vilja tala om det...). Våra gemensamma bekanta är inte intresserade av att bli indragna i våra stridigheter osv.
Jag tror kanske att det är lättare att se lugnt på det om man ser det utifrån, lite mer objektivt. Men att vara inne i det är ett helvete. Insatsen är rätt hög liksom. Och jag är ff traumatiserad av att de tog barnen och stack. Inte en chock man kommer över på direkten precis. :crazy: Så. Nu har jag gnällt igen. Tack för svaren. Mer peppning behövs... ;)
 
Sv: Nån annan med ex-svärmorsproblem?

Sätt dit henne för förtal. Min bror hade ett helvete med sin f.d, tre ggr anmälde hon honom för barnmisshandel, (och han är världens snällaste, det var hon som var elak mot barnen) och en ggr för alkolist, hon ringde till hans jobb och hela personalstyrkan drog igång (han kanske dricker en ggr var tionde år). Då fick han nog, tog kontakt med en advokat och när hans advokat pratade med f.d och talade om att hon t o m kunde få fängelse för det hon gjorde så upphörde allt.
 
Sv: Nån annan med ex-svärmorsproblem?

Vad fruktansvärt, du har ingen du kan prata med och få stöd. Du ska inte behöva dra ett sånt där lass själv.
 
Sv: Nån annan med ex-svärmorsproblem?

Usch !

För det första kan inte förstå varför din svärmor öht tillåts att vara inblandad i vårdnadstvisten - det är du och pappan som har den INTE hon. Finns det ingen möjlighet för dig att hindra/stoppa henne från att närvara och att ge sin version ?

Var det pappan som tog ungarna och stack ? Det är i mina ögon mycket märkligt - att din anmälan inte togs på allvar. har du ingen i din närhet som kan hjälpa och stödja dig (inte din syster då) men tex arbetskompisar eller föräldrar ? Att bara flytta ungarna 40 mil är ju egenmäktigt förfarande känns det som. Usch igen.
 
Sv: Nån annan med ex-svärmorsproblem?

Tack. Jag tror bara att... Ja hon är ju hal som en ål, tyvärr. Vad som händer är att hon istället svarar med att anmäla mig för diverse olika saker och så har vi en ännu trassligare situation, där alla springer omkring som yra höns. Visst. Hon vet att jag vet att det är så och det är ju därför hon är trygg i att hon får handla fritt. Men jag VET att hon inte är typen som bara lägger sig. Hon ger tillbaka med samma mynt, men med typ en miljon mer på handen om vi säger så. Det mesta av dethär är ju ord som står mot ord. Visst, jag har sparat sms och sånt, men för det mesta är det ju exet som sms:ar. När jag läser sms:en är det ju hennes ord, det ser jag ju. Jag har rätt många punkter som jag kunde polisanmäla dem på, men jag ska ju orka dra den skutan iland då också. Och just nu har jag fullt upp med livet som det är. :crazy: Bl a skulle jag kunna anmäla exet för sexuella trakasserier/våldtäkt. Men det är ju skitjobbigt att gå igenom sådant. Hans advokat är typ värsta typen man har sett i amerikanska filmer. Insinuerande och jävlig. Kissar på mig när jag tänker på hur de skulle vinkla det i rätten. Förtal, ja. Och hemfridsbrott. Och så det egenmäktiga förfarandet. Det kommer jag inte att släppa. Just nu orkar jag inte göra nåt åt det. Men det är ju fråga om BARNENS rätt till en trygghet. De blev ju faktiskt bortförda mot sin vilja och exet gjorde det hart när hopplöst för mig att få träffa dem också. Jag fick inte tala med dem på telefon de första dagarna. Sen sa hans advokat tydligen till honom att det var smart att låta mig prata med dem, för sen gjorde hand det bara svårt för mig på olika sätt att prata med dem. Plus att jag alltid skulle ringa till fast telefon så att han och morsan kunde lägga på högtalare och lyssna på (ev banda) vad jag sa.
Så ja... men just nu måste jag fokusera på den process som redan pågår. Det andra kan jag inte splittra min energi på. Det går bara inte. Jag ska ju ha hand om mina traumatiserade barn och mitt jobb också. :crazy:
 
Sv: Nån annan med ex-svärmorsproblem?

Jag har folk att prata med! :love: Men det är så mycket... Jag pratar och pratar och gråter och pratar och ... det tar liksom aldrig slut. :(
 
Sv: Nån annan med ex-svärmorsproblem?

cirkus skrev:
Usch ! För det första kan inte förstå varför din svärmor öht tillåts att vara inblandad i vårdnadstvisten - det är du och pappan som har den INTE hon.
Ja, det är väldigt märkligt. Men iofs använder hon ju ofta exet som lydig soldat som utför hennes uppdrag. Han måste visa total lydnad och lojalitet. Annars blir han bestraffad.
cirkus skrev:
Finns det ingen möjlighet för dig att hindra/stoppa henne från att närvara och att ge sin version?
Tror inte det. De har ju rätt att använda de vittnen de vill. Skoj. :crazy:
cirkus skrev:
Var det pappan som tog ungarna och stack ? Det är i mina ögon mycket märkligt - att din anmälan inte togs på allvar. har du ingen i din närhet som kan hjälpa och stödja dig (inte din syster då) men tex arbetskompisar eller föräldrar ? Att bara flytta ungarna 40 mil är ju egenmäktigt förfarande känns det som. Usch igen.
Ja, jag var också chockad över att de la ner utredningen. Chockad å barnens vägnar. Det betyder ju att så fort folk separerar kan den ena föräldern helt sonika rycka bort barnen från deras hem, föra dem till andra änden av landet och inte drabbas av några konsekvenser. Vilka rättigheter har barnen till sin trygghet då??? :confused:
Jo, mina föräldrar stöder, men de mår så dåligt av situationen. De var på plats när barnen fördes bort. Äldsta barnet klängde fast i min pappa med all kraft, skrek och grät och sa att han ville vara med mamma, att han inte ville åka med. Exet ryckte loss honom med våld och spände fast honom i bilen och åkte. Gissa om mina föräldrar kände sig maktlösa. Jag och de försökte ju ringa polis DÅ (jag var på annan ort den dagen), men polisen "kunde inte göra nåt" utan order från soc eller domstol. :crazy: Underbart. :smirk:
PS och ja det var inte bara exet som förde bort barnen. Det var hans morsa också som hjälpte till och nån man som jag inte ännu i denna dag vet vem det var.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nån annan med ex-svärmorsproblem?

Vet att jag läst förut när barnen blev bortförda men hur fick du tillbaka dom?
Förstår att det är svårt att göra anmälningar osv, är inte så insatt i det där.
Jag har en kompis vars man hittade en annan och drog när hon hade en 5-åring ochen två månaders på armen. Efter mycket bråk så är alltid socialen med när pappan hämtar barnen (bor ca 12 mil bort), han har hotat mamman flera ggr. Men soc är alltid med och finns som stöd.
 
Sv: Nån annan med ex-svärmorsproblem?

Scenariot att Exet har barnen boendes hos sig. Hur mycket klarar han det själv och hur mycket skulle det hänga på draken, förlåt, ex-svärmor? Enligt soc är det FÖRÄLDERN och inte farmor som skall ta hand om barnen.... Den biten kan också eventuellt göra ditt case starkare i och med att svärmor så generöst går ut med att barnen skall till henne. Hon har dessvärre för henne ingen som helst "rätt" till barnen. (Japp, jag har också varit kund hos soc...)

Vet en kille nu i yttre bekantskapskretsen som har barn med sin ex-fru, hon omgift o bosatt långt borta. Han egenföretagare inom transportbranschen och därmed borta över natten ibland. Mamman har vårdnaden om barnet och pappan har barnet enligt schema. Nu har mamman gått ut efter hela vårdnaden med hänvisning till att pappan inte sköter själv då när barnet är där och han far iväg på jobb utan att det då är farmor som sköter... Så för att inte mista dottern helt skall han sälja sin verksamhet.

Mamman har flyttat till Sverige. Pappan bor kvar i Finland.
 
Sv: Nån annan med ex-svärmorsproblem?

Jag fick tillbaka dem genom tillfälligt domstolsbeslut. Soc här har nog hjälpt mig mycket, men bara på tjänstetid. Att få assistans när barnen ska hämtas skulle inte ordna sig tror jag. De har bara sagt att jag alltid borde ha en utomstående person med mig som vittne. :crazy:
Idag är jag så depp så jag tror att jag spricker i bitar. Just nu borde jag vara hundra, jag borde lägga märke till alla detaljer, komma ihåg allt, vara jättesmart, vara världens bästa morsa... och jag är bara så trött och förvirrad. Det händer så mycket och jag hinner inte få nån översikt, hinner inte förstå. Plus alla gamla känslor som plötsligt trillar över mig. Idag har jag nån slags panikkänsla som kommer ifrån när exet och morsa kidnappade ungarna. Stor panik. Kunde kanske förklara mer detaljerat, men jag orkar inte. Vill bara gråta. :cry: :cry: :cry:
 
Sv: Nån annan med ex-svärmorsproblem?

Det exemplet du tog upp var ju tragiskt. Stackars allihop! :cry: Jo, det är ju nog så att jag inte förstår varför exet skulle ha ungarna då han inte skulle ha tid med dem. Bättre då att de hälsar på när han har kunnat jobba undan lite på förhand och han kan sätta mer tid på dem. Har som sagt panik idag... bara möjligheten att de kan tänkas bo där är så skitskrämmande så jag tror jag får hjärtattack. :cry:
 
Sv: Nån annan med ex-svärmorsproblem?

Hej!

Man tror minsann att vi har samma svärmor. Vi kanske kan stötta varandrta i detta då vi tyvärr är i samma situation.
Jag står helt ensam känns det som och ingen fattar hur jobbigt detta är.

Anette
 
Sv: Nån annan med ex-svärmorsproblem?

Ska vi stödja varandra?
 
Sv: Nån annan med ex-svärmorsproblem?

Men herregud: Det är nästan så min helvetiska svärmor framstår som riktigt human! :crazy:
Jag är inte så insatt i ditt problem men det som slår mig så där spontant är Vad tycker EGENTLIGEN exet? Utan mamma närvarande?
Kan du inte "skrämma" henne lite? Anmäl henne för förtal, hemfridsbrott, kidnappning ... allt du kan komma på. Kanske kan det skrämma henne lite, du menar faktiskt allvar, nu är du trött på henne.
Om de får använda vilka vittnen de vill så får väl du oxå använda vilka vittne du vill. Dina föräldrar, syskon, goda vänner, arbetskamrater, bvc-personal ...
Jag har tigit ihjäl min svärmor. Hon är oxå en mardröm som skriver små meddelande till sitt drygt ett åriga barnbarn om hur hemska hennes föräldrar är ... men det är ju ingenting mot din svärmor, din stackare.
Och som någon skrev; Du är mamma. Du är stark. Det är DINA barn, du älskar dom och de älskar dig. Jag säger bara kram på dig och lycka till!!!
 
Sv: Nån annan med ex-svärmorsproblem?

filiduttan skrev:
polisanmälan för förtal kanske vore på sin plats?
Soc påstod att det ska mycket till i en vårdnadstvist innan polisen ens gör en undersökning för en förtalsanmälan. :( "Det hör till", typ. Jag tycker inte alls att det hör till att man får kränka andra människor, men tydligen är det så. :mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 108
Senast: Amk
·
Småbarn Här på forumet finns ju människor med olika erfarenheter, och jag skulle vilja ha lite hjälp och råd från er som har erfarenhet av...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 635
Senast: Hyacinth
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 200
Senast: tara
·
Relationer Sitter i den situationen att jag inte vet riktigt vad jag känner nu, eller för vem för den delen. Gjorde slut med mitt ex för några...
Svar
5
· Visningar
1 025
Senast: tigerflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp