Problematisk

Trådstartare
Finns det nån här inne som (i vuxen ålder) bytt förnamn?
Alltså inte bara bytt till att kallas ett mellannamn istället utan lagt till/bytt till ett helt nytt namn?
Hur tog familj, vänner, kollegor och andra bekanta det? Anammade de det nya namnet direkt eller fick ni under lång tid påminna om att ni bytt namn?
Hur valde ni det nya namnet?
Valde ni att sätta det gamla namnet som mellannamn eller plockade ni helt enkelt bort det?

Många frågor och mycket funderingar, bidra gärna med input :bow:
 
Jag har modifierat mitt namn lite. Av någon anledning han Skatteverket mig ett dubbelnamn när jag flyttade hemifrån. Jag bytte tillbaka till enkelnamn. Inget dramatiskt med andra ord.
 
Finns det nån här inne som (i vuxen ålder) bytt förnamn?
Alltså inte bara bytt till att kallas ett mellannamn istället utan lagt till/bytt till ett helt nytt namn?
Hur tog familj, vänner, kollegor och andra bekanta det? Anammade de det nya namnet direkt eller fick ni under lång tid påminna om att ni bytt namn?
Hur valde ni det nya namnet?
Valde ni att sätta det gamla namnet som mellannamn eller plockade ni helt enkelt bort det?

Många frågor och mycket funderingar, bidra gärna med input :bow:

Har bytt förnamn. Folk kommer inte ihåg alls. Har kvar mitt gamla namn som mellannamn tillsvidare.
 
Kan inte ge dig riktigt svar på det du frågar men jag har en kusin som bytt förnamn så jag kan ge vinkeln från oss släktingar. Det pratades mycket om det, många, inklusive jag, hade svårt att vänja sig och "hitta" det nya namnet så att säga. Många gånger sa man halva gamla namnet innan man rättade sig/blev rättad och när vi pratade om kusinen blev det ofta gamla namnet. Till sist vande man sig men jag tror kusinen fick "kämpa" lite i början med att se personen med ett annat namn eller hur man ska säga.
 
Vill bara upplysa om att man alltid måste behålla ett av de första förnamnen man fått. Har man bara fått ett kan man alltså inte byta bort det men man kan lägga till ett nytt.
 
Vill bara upplysa om att man alltid måste behålla ett av de första förnamnen man fått. Har man bara fått ett kan man alltså inte byta bort det men man kan lägga till ett nytt.
Men kan man byta ordning på sina namn?
Mitt tilltalsnamn är nämligen ett av mina "mellannamn".
Vilket är något irriterande när jag till exempel ska ut och flyga och en del andra situationer. det blir ju så för att man ska skriva namnen i samma ordning som de står i passet .

Men även om det går bra att få byta har jag inte bestämt om det i så fall är värt besväret :angel:
Har inte lagt så mycket energi på att fundera över det heller.

Har tre namn (förutom efternamnet). Skulle kunna tänka mig att ta bort nummer tre, men inget av de två andra och vill alltså i så fall byta ordning på de andra två.
 
Finns det nån här inne som (i vuxen ålder) bytt förnamn?
Alltså inte bara bytt till att kallas ett mellannamn istället utan lagt till/bytt till ett helt nytt namn?
Hur tog familj, vänner, kollegor och andra bekanta det? Anammade de det nya namnet direkt eller fick ni under lång tid påminna om att ni bytt namn?
Hur valde ni det nya namnet?
Valde ni att sätta det gamla namnet som mellannamn eller plockade ni helt enkelt bort det?

Många frågor och mycket funderingar, bidra gärna med input :bow:

Jag har inte, men har vänner som gjort. Det har gått rätt lätt enligt utsago, svårast för nära familj som kanske inte accepterar orsak till namnbyte fullt ut. Typ att man haft en namn man tycker är fult, eller det har skett väldigt spontant för alla.
Där det handlat om könsidentitet eller längre funderande har det mest firats eftersom det varit en lång process där namn varit en bisak.
 
Men kan man byta ordning på sina namn?
Mitt tilltalsnamn är nämligen ett av mina "mellannamn".
Vilket är något irriterande när jag till exempel ska ut och flyga och en del andra situationer. det blir ju så för att man ska skriva namnen i samma ordning som de står i passet .

Men även om det går bra att få byta har jag inte bestämt om det i så fall är värt besväret :angel:
Har inte lagt så mycket energi på att fundera över det heller.

Har tre namn (förutom efternamnet). Skulle kunna tänka mig att ta bort nummer tre, men inget av de två andra och vill alltså i så fall byta ordning på de andra två.


Jag bytte ordning pa mina 3 fornamn. Jag har alltid kallats for mellan namnet. Mitt pass har i alla ar varit signerat med mellan namnet.
Nar vi bodde i Saudi Arabien (for mycket lange sedan) fick vi en vanlig lone check dar jag jobbade och var tvungna att ga till banken och losa in checken. Det gick aldeles utmarkt en eller tva ganger ... men en dag tittade den bankanstallda misstanksamt pa mig och utbrast, "Det har ar ju inte du!"
Mycket forvirrad forsakrade jag att det visst var jag.
"Nehej" sa han med viss auktoritet. "Titta har" Det ar inte ditt namn. "Har sager det Anna i passet, det ar inte vad det star pa checken"
Jag skyndade mig att papeka att passest var signerat med samma namn som det stod pa checken. Det raknades inte, forklarade han. :cautious:
Efter en mycket lang diskussion fick jag lamna med outrattat arende och komma tillbaka med Maken som kunde ga i god for att jag var jag. 🤬
Jag tog en extra trip till Sverige en lang weekend fore nasta check for att ordna namn forandringar. Numera ar mitt tilltalsnamn forst i raden. :grin:
Det var en snabb och smartfri process ... men det var ungefar 30 ar sedan sa jag vet inte alls hur det ar nu.
 
Jag bytte ordning pa mina 3 fornamn. Jag har alltid kallats for mellan namnet. Mitt pass har i alla ar varit signerat med mellan namnet
Mitt är ju också signerat med mitt mellannamn. Men en underskrift får ju egentligen se ut "hur som helst" och måste inte ens vara läslig. Så det håller väl inte överallt antar jag.
Ja, det är väl just i andra länder det kan bli problem i vissa situationer.
 
Finns det nån här inne som (i vuxen ålder) bytt förnamn?
Alltså inte bara bytt till att kallas ett mellannamn istället utan lagt till/bytt till ett helt nytt namn?
Hur tog familj, vänner, kollegor och andra bekanta det? Anammade de det nya namnet direkt eller fick ni under lång tid påminna om att ni bytt namn?
Hur valde ni det nya namnet?
Valde ni att sätta det gamla namnet som mellannamn eller plockade ni helt enkelt bort det?

Många frågor och mycket funderingar, bidra gärna med input :bow:
Ja Jag bytte till det jag kallats för i princip hela livet. Så inga problem här :)
 
Hur tog familj, vänner, kollegor och andra bekanta det? Anammade de det nya namnet direkt eller fick ni under lång tid påminna om att ni bytt namn?
För min del blev det ingen omställning för familj/vänner då de redan tilltalade mig med mitt smeknamn som jag bytte till tilltalsnamn. Tog det även i sammanband med studenten så det skulle bli lättare vid nytt jobb/skola.

Hur valde ni det nya namnet? Konstig grej men min mor ville döpa mig till detta men fler i släkten tyckte inte det var ett riktigt namn så jag döptes till Charlott efter min morfar Carl (ska vara det kvinnliga motsvarigheten)

Valde ni att sätta det gamla namnet som mellannamn eller plockade ni helt enkelt bort det? Jag har det som mellannamn och tog tyvärr bort det mellannamn jag hade innan, vilket jag ångrar nu.

Förövrigt har jag tankar på att byta namn igen men då mitt efternamn. Men det stavas så konstigt så vet inte om jag orkar det :D
 
Finns det nån här inne som (i vuxen ålder) bytt förnamn?
Alltså inte bara bytt till att kallas ett mellannamn istället utan lagt till/bytt till ett helt nytt namn?
Hur tog familj, vänner, kollegor och andra bekanta det? Anammade de det nya namnet direkt eller fick ni under lång tid påminna om att ni bytt namn?
Hur valde ni det nya namnet?
Valde ni att sätta det gamla namnet som mellannamn eller plockade ni helt enkelt bort det?

Många frågor och mycket funderingar, bidra gärna med input :bow:

Jag kan inte låta bli, trots att det kanske inte riktigt hör till tråden, men jag ser det här felet ganska ofta och vill gärna upplysa om vad som är vad.
Frågan här är snarast om att byta tilltalsnamn, genom att lägga till ett nytt förnamnm och ta det som tilltalsnamn. Mellannamn är något annat, mer som ett efternamn.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.6/330287.html

Hoppas för övrigt att ev namnbyte går smidigt. Jag har en bekant som bytte förnamn, det har varit svårt att vänja om sig. Men förr eller senare lär man sig. Kanske snabbare om man ses ofta.
 
Vill bara upplysa om att man alltid måste behålla ett av de första förnamnen man fått. Har man bara fått ett kan man alltså inte byta bort det men man kan lägga till ett nytt.
Det gäller inte längre. ”Du måste ha minst ett förnamn. Du kan byta förnamn flera gånger och du behöver inte behålla något ursprungligt förnamn” källa Skatteverket
 
Min kusin bytte förnamn, tror det var lättare på den tiden. Lämnade in information till myndigheter och sedan döptes han högtidligen. Alla kom ihåg att kalla honom det nya namnet faktiskt. Mer problematiskt var att han sedan bestämde sig för att byta tillbaka till sitt ursprungliga tilltalsnamn. Och det blev då ofta halva nya namnet och halva gamla namnet.
 
Det gäller inte längre. ”Du måste ha minst ett förnamn. Du kan byta förnamn flera gånger och du behöver inte behålla något ursprungligt förnamn” källa Skatteverket

Det var på tiden att det ändrades! Tänker bl a på de som genomgått könskorrigering och som inte kunnat göra sig av med alla sina ursprungliga namn.
 
Jag har tre förnamn, ett mellannamn och ett efternamn. Som 13 åring innan jag började högstadiet bestämde jag mig för att byta tilltalsnamn då jag tröttnade på att bli mobbad. Jag hade då bara två så jag tog det andra och ändrade ordning på det så tilltalsnamnet kom först. Som 15 åring döptes jag och då la jag till ett tredje förnamn och som 16 åring innan gymnasiet gjorde jag mitt efternamn till ett mellannamn och tog min mammas efternamn som efternamn istället.

Den som hade svårast för bytet av mitt namn var min pappa, men han levde bara ett år efter bytet. Han fortsatte att kalla mig för namnet jag alltid haft, vägrade det andra. Alla andra kallade mig det andra utan problem. Pappa var dansk och mitt förra tilltalsnamn, som jag har kvar eftersom jag inte har hjärta att ta bort det och mitt mellannamn som påminner om honom, var danskt och valt av honom så för hans del var namnet viktigt. Annars har det gått över förväntan. Dock fortsatte mobbningen för samma personer fanns ju i min närhet hela tiden.

Jag minns att det stod fel på uppropet i skolan första dagen på högstadiet så hon ropade upp det andra, oerhört fula namnet, jag påpekade att jag hade ändrat namn, och hon svarade "men så kan man väl inte göra??!!"

Mitt största problem har under åren faktiskt varit det här med efternamnen. Antingen använder folk bara mitt mellannamn, eller så bara mitt efternamn. För någon vecka sedan när jag började ett nytt jobb och jag skrev under ett papper sa chefen "Du är så noga, du skriver under med båda dina namn", jag sa bara ja, men tänkte att vad skulle jag annars göra, båda är ju "jag". Och nuförtiden, sedan förra året kan man ha två efternamn vilket gör att jag kan göra om mitt mellannamn till ett efternamn helt och därmed måste skriva under med det alltid.
I dag fick jag ett brev om att hämta urnan efter min hund, andresserat bara till mitt mellannamn, trots att jag sa båda namnen samt visade leg. Märkligt det där.
 
Jag bytte för ett år sedan, på det stora hela har det gått bra. Det jobbigaste är väl om gamla bekanta blandas med nya men om man förklarar sig brukar dom förstå. Sedan typ när man söker jobb och det gamla namnet finns i systemet så blir dom lite undrande men det går bra.
 
Jag bytte för ett år sedan, på det stora hela har det gått bra. Det jobbigaste är väl om gamla bekanta blandas med nya men om man förklarar sig brukar dom förstå. Sedan typ när man söker jobb och det gamla namnet finns i systemet så blir dom lite undrande men det går bra.
Det är ju 4 år sedan tråden gjordes. Förhoppningsvis har ts bytt namn.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 072
Senast: MML
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 181
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 185
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Jag har funderat på att skriva en tråd här en längre tid. Då jag sett att många får så fin input.. Men samtidigt känner jag mig som en...
2
Svar
22
· Visningar
1 390
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp