Namnändring?

C

Connaisseur

Har två hästar som vi håller på att ordna pass till. Hästarna "döptes" av förra ägarens barn, och namnen finns enbart inskrivna i chipmärkningsrapporten och i signalementbeskrivningen, med bläck. Inget är dvs inskickat ännu. Vi skulle vilja ändra namnen, då vi verkligen inte vill att hästarna i sina pass kommer att heta de namn som barnen valde. Namnen är direkt tagna ur en känd, tecknad, barnfilm och kunde på sin höjd ha passat på en söt liten ponny..

Är det möjligt att ändra namn eftersom att inga papper är inskickade ännu? Hur? Måste vi kontakta ID-kontrollanten? Göra en ny signalementbeskrivning? Eller fungerar något så enkelt som Tipp-Ex fint?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Namnändring?

Vågar inte skriva ut det utifall att förra ägaren skulle läsa (:o) men en ledtråd är att det finns lejon i den tecknade filmen. Huvudrollsinnehavaren där, är ett av namnen.

Fast helt ärligt, av det du skrivit hittills tror jag ändå att ägaren fattar att det är dennes hästar det handlar om ifall h*n läser :rofl:

Tror inte det är så många som ska sälja 2 hästar som är döpta av barn till namn ur en tecknad film där det finns lejon, till en och samma person, just nu :D

Jag vet. :angel: Tror dock att hon förstår mig. Eftersom hon själv ursäktade namnvalet. Vad jag vet är detta däremot en relativt riskfri diskussion, eftersom att gamla ägaren - tro det eller ej - inte är hästmänniska. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Det borde gå finfint med tippex.
Min förra häst var chipmärkt men hade ingen signalementsbeskrivning eller pass när jag köpte henne. Jag använde tippex för att ta bort namnet på personen som ägde hästen när hon chippades, och gjorde detsamma med det uppgivna namnet på hästen eftersom jag ville ha ett annat. Det var inga problem att få ut pass ändå. Så kör på du!
Skriv en lapp med att du tippexat namnen därför att du hellre ville ha annat namn på hästarna, så blir det inga missförstånd eller funderingar hos de som utfärdar passet.

Tack, tack, tack för bra svar! Så skönt att slippa tänka mer på detta, och ändra till några mer passande namn.

Det fanns/finns en jätteduktig vinnade Galopphäst som heter/hette Lejonkungen

By the way !

Hej från Hambo

Liknande trådar

E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: Empooo
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 055
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka