Några tips på en piggelin

H

hasselby

:)Ska sätta igång min häst nu.. Varit konvalicent hela sommaren. Han e ju ok att leda men jag skulle inte sätta mig på honom. Då skulle han flyga iväg till himlen av glädje. Något tips:)

Sv: Några tips på en piggelin

Tömkörning,longering och lite stillsam löshoppning över cavaletti kanske kan vara några tips,men upp i sadeln så fort som möjligt så slipper du göra en stor grej av det,lycka till!

Tömkörning,longering och lite stillsam löshoppning över cavaletti kanske kan vara några tips,men upp i sadeln så fort som möjligt så slipper du göra en stor grej av det,lycka till!

Jo jag tömkör men grejen e ju lite att han inte ska gå så mycket på volt!
Stor grej av det,:smirk: nej det säger nog inte den som sett hur han kan dra dubbelskutt rätt upp i luften.

Och hur gör man stillsam löshoppning????

Tömkör ute i skogen! Gå över stock och sten på lite svårframkomliga stigar. Då måste han koncentrera sig men blir trött ändå.

Du får jättebra motion också... :)

Han är inte inkörd då? För då kan du ju köra honom om han funkar bättre med det?

Nej det är kan inte jag höll på att köra in honom innan han blev konv.. Och jag har gått i skogen bland stock och sten som du sa men får oftast leda hemåt då han börjar knäppa sig:mad:

Longera honom men sen upp i sadeln så fort som möjligt och försök att själv hålla dej lugn så går det säkert jättebra :)

ja har samma problem..underbar i hantering och va ute och leda men sen när man sitter upp blir han lite lite för glad.

jag har gjort så att ja tagit en halsring och sen rider ja barbacka så ja kan glida av lättare när han sätter igång..om ja hinner...detta funkar okej.
min pålle får bara gå på raka hårda vägar...men dom värsta dagarna måste ja va i manegen för de går inte annars..och de är ganska hårt underlag där så de går bra endå.

hej min häst var ochså piggelin förut jag tycker att du ska longera han elr henne och skritta på långa tyglar barbacka elr med sadel länge altså ingen trav elr nåt..bara så och sen så småning om kan man trava m.m....:bump:klättar ochså på longa tyglar bara några gånger upp o ner så att den får sträcka ut sig ordenkligt!!;)rid i skogen mellan trän slalom bara lunka framot :bump:töm kör även,och så småning om lite lättare dressyr träning..lycka till skriv hur de går kram/mej:banana:

hej min häst var ochså piggelin förut jag tycker att du ska longera han elr henne och skritta på långa tyglar barbacka elr med sadel länge altså ingen trav elr nåt..bara så och sen så småning om kan man trava m.m....:bump:klättar ochså på longa tyglar bara några gånger upp o ner så att den får sträcka ut sig ordenkligt!!;)rid i skogen mellan trän slalom bara lunka framot :bump:töm kör även,och så småning om lite lättare dressyr träning..lycka till skriv hur de går kram/mej:banana:

Ja det är svart det där.. Men jag har gjort så att jag tömkör el långerar en stund innan jag skrittar ut, så han får varava ner.
Det varkar vara det bästa för mig nu!!:crazy:

min piggelinare (har vart mamma ledig ett tag nu sen juni då hon fick sitt föl) har jag precis börjat skritta på långa tyglar och inte gjort en sån stor grej av att hon studsar lite, jag håller mig fast och klappar henne lugnande på halsen och sen när hon lugnat sig så skrittar vi vidare, det har funkat för oss och det är det enda som funkar på henne.

alltså, om hästen inte ska gå på böjda spår/volt så är det ju inte den brightaste iden att longera den! Det är väl det mest slitande man kan göra på böjt spår, dvs longera - blir ju värre än uppsuttet.

ta sadel och fegsnöre (rem runt halsen att hålla sig i) och sätt dig upp och rid. det är det bästa sättet att få extra energin att gå ur, annars går den bara och laddar och laddar.

Min konvalecent häst hade vilat ett tag och sen var det dags att börja skritta och jogga honom lite.
Enligt mig är det säkraste att hoppa upp på hästen. Att tömköra en snart ecploderande bomb är inget kul och att longera fanns ju inte som alternativ.

Jag satte på mig säkerhetsväst, satte ett handtag i sadeln och gav mig ut. Känner mig hur trygg som helst när jag håller i handtaget och det blir ingen stor grej av hans olika ryck. Har funkat kanon än så länge.

Om man inte får går på volt så mycket så är möjligheterna lite begränsade:
- Tömköra i skritt (får du trava?) ute i skogen eller längs fyrkantspår, ibland över cavaletti som omväxling. Mördande tråkigt tycker tyvärr ofta månniska och häst.
Promenander i skogen, ledövningnar typ NH.
Ridning i skogen och på fyrkantspår.
Vissa hästar kan man behöva ge Vetranquil, lugnande granulat som man köper av veterinären och blandar i foder. Går att rida på Prata med din veterinär vad h*n tycker.
Jag åkte nyss av min konvalescent och använde därför Vetranquil alldeles i början, när de blir lite mer vana att bli ridna igen så brukar de lugna sig.

alltså, om hästen inte ska gå på böjda spår/volt så är det ju inte den brightaste iden att longera den! Det är väl det mest slitande man kan göra på böjt spår, dvs longera - blir ju värre än uppsuttet.

ta sadel och fegsnöre (rem runt halsen att hålla sig i) och sätt dig upp och rid. det är det bästa sättet att få extra energin att gå ur, annars går den bara och laddar och laddar.

Nej jag vat men det var ett bra tag sedan jag skrev inlägget.. Så han har kommit så långt nu att det e ok! Men jag nöter dock inte på en liten volt utan dubbla linor så han får trava av sig på spåret nästan och lyssna lite på mig och titta runt lite, innan jag sitter up!

Så du vet..

Om man inte får går på volt så mycket så är möjligheterna lite begränsade:
- Tömköra i skritt (får du trava?) ute i skogen eller längs fyrkantspår, ibland över cavaletti som omväxling. Mördande tråkigt tycker tyvärr ofta månniska och häst.
Promenander i skogen, ledövningnar typ NH.
Ridning i skogen och på fyrkantspår.
Vissa hästar kan man behöva ge Vetranquil, lugnande granulat som man köper av veterinären och blandar i foder. Går att rida på Prata med din veterinär vad h*n tycker.
Jag åkte nyss av min konvalescent och använde därför Vetranquil alldeles i början, när de blir lite mer vana att bli ridna igen så brukar de lugna sig.

Jo då jag får göra alla gångarter nu!!! För inlägget e ju inte nytt direkt!! Och jag gör allt du skrev.. Nu e han rätt lugn faktiskt:) Bara han inte får ryck:crazy:

Det jag skrev var att han inte ska gå så myckat på volt

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
2
Svar
26
· Visningar
4 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka