H
hasselby
Ska sätta igång min häst nu.. Varit konvalicent hela sommaren. Han e ju ok att leda men jag skulle inte sätta mig på honom. Då skulle han flyga iväg till himlen av glädje. Något tips
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tömkörning,longering och lite stillsam löshoppning över cavaletti kanske kan vara några tips,men upp i sadeln så fort som möjligt så slipper du göra en stor grej av det,lycka till!
hej min häst var ochså piggelin förut jag tycker att du ska longera han elr henne och skritta på långa tyglar barbacka elr med sadel länge altså ingen trav elr nåt..bara så och sen så småning om kan man trava m.m....klättar ochså på longa tyglar bara några gånger upp o ner så att den får sträcka ut sig ordenkligt!!rid i skogen mellan trän slalom bara lunka framot töm kör även,och så småning om lite lättare dressyr träning..lycka till skriv hur de går kram/mej
alltså, om hästen inte ska gå på böjda spår/volt så är det ju inte den brightaste iden att longera den! Det är väl det mest slitande man kan göra på böjt spår, dvs longera - blir ju värre än uppsuttet.
ta sadel och fegsnöre (rem runt halsen att hålla sig i) och sätt dig upp och rid. det är det bästa sättet att få extra energin att gå ur, annars går den bara och laddar och laddar.
Om man inte får går på volt så mycket så är möjligheterna lite begränsade:
- Tömköra i skritt (får du trava?) ute i skogen eller längs fyrkantspår, ibland över cavaletti som omväxling. Mördande tråkigt tycker tyvärr ofta månniska och häst.
Promenander i skogen, ledövningnar typ NH.
Ridning i skogen och på fyrkantspår.
Vissa hästar kan man behöva ge Vetranquil, lugnande granulat som man köper av veterinären och blandar i foder. Går att rida på Prata med din veterinär vad h*n tycker.
Jag åkte nyss av min konvalescent och använde därför Vetranquil alldeles i början, när de blir lite mer vana att bli ridna igen så brukar de lugna sig.
alltså, om hästen inte ska gå på böjda spår/volt så är det ju inte den brightaste iden att longera den! Det är väl det mest slitande man kan göra på böjt spår, dvs longera - blir ju värre än uppsuttet.
ta sadel och fegsnöre (rem runt halsen att hålla sig i) och sätt dig upp och rid. det är det bästa sättet att få extra energin att gå ur, annars går den bara och laddar och laddar.