Några hjälpande tips?

T

Tessen

Hej hej.
Jag har lite problem med "min" häst, det är så att hon är en f.d travare (varmblod) o hon är inriden, men som säkert alla vet så går juh travarna med uppspänt huvud när de tränas o tävlas på travet.
Men hur ska jag göra för att få henne att gå på tygeln? hon går med huvudet högt hela tiden spec i traven (förståligt). jag vill inte sätta på henne massa hjälptyglar,eftersom hon kan bli väldigt stressad ibland. kanske vet ngn ngt knep som kan hjälpa mig (och henne) att få henne att gå på tygeln.?
Kanske har ngn även några tips på avslappnande övningar?

Tacksam för alla tips o råd!!
/Tess

Sv: Några hjälpande tips?

Har inte så där jättemycket erfarenhet av just travare men hade liknande bekymmer med min ponny.
Så lite tips har jag.

Longera utan inspänningar och när hon söker sig nedåt med huvudet berömmer du. Hon behöver inte gå i form utan bara slappna av i ryggen och söka sig nedåt.

Mjuk stadig hand. Jag brukade göra ledande tygeltag utåt nedåt för att visa rätt riktning.

Klättra och bygg muskler! Det är en välldigt viktig del!

Kräv ingen form i början utan försök bara få henne att gå med huvudet lågt och berömm massor! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 105
Senast: Rosett
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam