Några här som enbart ger torrfoder till sin katt?

alazzi

Trådstartare
Uppfödaren till min första katt rekommenderade enbart torrfoder till katten. Hill´s skulle vara det bästa för katten enligt henne. Men det kanske inte är så bra i längden med enbart torrfoder, även om det är ett kvalitetsfoder?

Hur resonerar du? Ok med enbart torrfoder eller är det skadligt i längden?

Sv: Några här som enbart ger torrfoder till sin katt?

Jag ger enbart torrfoder till mina katter. Nu äter dom RC. Och det funkar hur bra som helst.
Hankatten har aldrig ätit blötmat och honkatten vet jag inte. Men båda två mår bra med enbart torrfoder. :)
har hört av både veterinärer och uppfödare att dom klarar sig gott och väl på torrfoder.
Ev kan man ju lägga lite torrfoder i blöt, och ge dom någon gång om dagen?

Min ena katt är ibland dålig på att dricka tillräckligt med vatten och när hon gick på enbart torrfoder så var hon väldigt tanig.
När vi flyttade så började vi ge henne blötmat varje dag och sen dess har hon gått upp i vikt (hälsosam vikt, inte övervikt) och får på det sättet i sig mer vätska också.
Katterna är ju gjorda för att äta färskt kött, på samma sätt som hästar är gjorda för att äta gräs. Och om man föder hästen på enbart kraftfoder så får inte tarmarna jobba så som dom ska och hela "idén" med att vara grovtarmsjäsare faller, känns som om det borde vara samma sak med andra djur.

Våra får bara torrfodor och är iinte magra. Ibland när jag vill lyxa till det för dem köper jag en sån där gold-blötfoder och det älskar dom..

Mina katter har inte problem med undervikt, tvärtom så måste jag hålla igen ordentligt med maten.

Mina innekatter äter enbart torrfoder. De får de där innefodret som finns att köpa. Är lite dyrt me småpåsarna men har ej möjlighet och köpa storpack. Då de inte finns i närheten.

Mina katter har inte problem med undervikt, tvärtom så måste jag hålla igen ordentligt med maten.

Samma här. I början hade vi mat framme hela tiden men ni så får dom lite på morgonen och lite på kvällen.. Veterinären gnäller, men dom äter inte den dyra maten hon rekomenderar..

Vi ger endast torrfoder till våra innekatter, och det är i huvudsak för att den ena vägrar äta något annat. Den andre kan äta nån räka eller kyckling ibland men fröken äter bara ett visst märke av torrfoder och inte bara det utan bara en viss smak av det märket och inte ens alla bitarna utan har de fel färg (gul) så äter hon inte heller dem. Hon är lika kinkig som sin matte med maten...:angel:

Men hon är frisk och mår bra enl oss och vet...:)

Alla katter som bor här äter torrfoder. Katterna som kan kattlucka och bor i huset har jag erbjudit mjukmat men den äter dom inte upp så nu är det knaprisar som gäller. Tilläggas kan att alla tar sig en råtta då och då också. (Ja - mus då. Men råtta låter bättre :angel:)

våra får i stort sett bara torrfoder men någon gång ibland (typ runt jul och nyår) köper jag en sån liten dyr burk till dom så dom får känna sig lite lyxiga också.
sen händer det då och då att dom får lite tonfisk eller skinka eller nåt annat som slinker ner..

Jag har läst alldeles för mycket för att tycka att torrfoder är bra foder. Trots detta ger jag mina enbart torrfoder och har gjort hela deras liv. Dock ska jag ge mig på att omvända dom och hoppas verkligen att det lyckas.

Ja, katten kan må bra på torrfoder. Men frågan är hur det kommer sig att njurproblem är den största anledningen till för tidig död hos katter, varför det är så stora problem med urinstenar och annat och övervikt. Veterinärernas åsikter i detta ger jag faktiskt inte ett öre för, mig veterligen har dom ingen näringslära i sin utbildning och kan alltså enbart gå på den väldigt partiska forskningen från torrfodertillverkarna.

Denna sida (skriven av en amerikansk veterinär) fick mig att fundera mycket och gjorde att mina funderingar om att byta blev ett krav.
http://catinfo.org/

Det gjorde jag också på torrfodertiden. Sen gick jag över till våtfoder, av precis de skälen som MissFideli hänvisar till och som reds ut i artikeln hon länkar till.

Min inställning i den här laddade frågan - för det är den - är att särskilt innekatter, som inte jagar nån naturlig föda, behöver mat som liknar deras naturliga föda (bytesdjuren) så mycket som möjligt. Och då går torrfodret bort pga sin höga halt kolhydrater och sin alldeles för låga vätskehalt.

Jag ställde alltså över mina katter från torr- till våtfoder och de gick inte bara ner i vikt, deras redan blanka päls blev ännu blankare, de blev piggare trots att jag aldrig uppfattat dem som dästa tidigare, de slutade bajsa stenhårda kulor och de kissade mycket oftare osv.

Så min övertygelse är att katter som inte har tillgång till sina naturliga bytesdjur ska äta våtfoder. Det är en övertygelse som veterinärerna (som säljer Hills torrfoder) och zoobutikerna (som säljer RC) inte delar. Jag tar mitt eget ansvar där.

Artikeln var skrämmande.

Eftersom min stora katt har känslig mage så har jag inte vågat byta till annat foder än det som uppfödaren har rekomenderat. Men nu är jag kattvakt åt syskonen till min lilla katt och den uppfödaren skickade med nästan enbart blötfoder till sina katter. Och deras magar är fina på det fodret.

Det satte igång mina funderingar igen.

Min förra katt fick ju tyvärr tas bort pga av njurana så jag är rädd att katterna ska få problem pga av torrfodret.

Okej, då kanske man ska ta sig en funderare..

Men nu på sommaren är våra kattor ute ca 17-20 timmar om dygnet och äter på den tiden annat.. Då går det alltså bra med torrfoder då?

Och på vintern kanske dom bara är ute 13-15 timmar. Är det bättre att byta till kladdemat då då?

mosig: Hehe, precis så tänker jag också. Man får lyxa till det för dom ibland och då myser dem verkligen..

Vet man varför veterinärerna då rekommenderar torrfoder? Till min gamla katt sålde veterinären ett specialfoder för katter med njurproblem. Torrfoder givetvis. Och man litar ju på sin veterinär.

Mina katter är enbart inne så de får på sin höjd i sig någon insekt då och då.

Okej, då kanske man ska ta sig en funderare..

Men nu på sommaren är våra kattor ute ca 17-20 timmar om dygnet och äter på den tiden annat.. Då går det alltså bra med torrfoder då?

Och på vintern kanske dom bara är ute 13-15 timmar. Är det bättre att byta till kladdemat då då?

mosig: Hehe, precis så tänker jag också. Man får lyxa till det för dom ibland och då myser dem verkligen..

Dina katter fixar antagligen större delen av sin mat på egen hand vilket ju helt klart gör din del mindre viktig.

Uppfödaren till min första katt rekommenderade enbart torrfoder till katten. Hill´s skulle vara det bästa för katten enligt henne. Men det kanske inte är så bra i längden med enbart torrfoder, även om det är ett kvalitetsfoder?

Hur resonerar du? Ok med enbart torrfoder eller är det skadligt i längden?

Jag har gått från att enbart ge torrfoder till att inte ge torrfoder alls. Jag tror helt enkelt inte att det är sunt för katter att enbart äta torrfoder.

Jo, att de fixar mat finns det nog inga tvivel på. De får pyttelite mat inne men är ändå överviktiga.. Det är tjockisen som är bäst jägare har vi märkt. Tar allt från kaninungar :mad:, mullvadar till fåglar..

Jo, att de fixar mat finns det nog inga tvivel på. De får pyttelite mat inne men är ändå överviktiga.. Det är tjockisen som är bäst jägare har vi märkt. Tar allt från kaninungar :mad:, mullvadar till fåglar..

I det läget är det ju faktiskt helt OK att inte ge mat alls (iaf periodvis). Tjockisen är tydligen för duktig för sitt eget bästa.;)

Allvar? Det känns lite fel att inte ge mat alls. Men man kanske får se det som om han vore en häst på bete.. :idea:

Den andra katten är bara lite överviktig så han kör vi vidare med iaf som vanligt. Den tjocka är iofs stor i sig själv men väger 6,5 kg!! Han hade nog mått bra av att väga närmare 4 kg.. Hm. där fick jag ännu mer att tänka på. Fler som håller med? Att inte ge mat alls..

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 158
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 473
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama