Några funderingar

Araminta

Trådstartare
Hej!
Har lite funderingar ang det här med hästhållning och uppfostran. Är skötare på ett stort halvblod 3 dagar i veckan, vilket innebär longering, promenader och övrigt pyssel. Det mesta fungerar alldeles utmärkt då han är ganska ranglåg. Men jag har ändå fått mig ett par tankeställare:

1. Hästen är mkt kjelsjuk och vill gärna gå med nosen/huvudet tätt intill mig när vi är ute och går. Har hittills tagit det som ett tecken på tillit men kommit på att det kanske inte alls är spec. bra ur ledarskapssynpunkt? Jag tänker främst på allt det här om att hästen ska hålla sig på avstånd från människan osv. Men även om det är ett försök att flytta på mig dvs dominera? Han är aldrig hårdhänt utan vill bara ha mulen intill.

2. Hur hård ska man egentligen vara mot hästen? Dvs hur konsekvent ska man vara för att det man nu vill ska gå in? Vet att man ska vara konsekvent men har en liten känsla av att jag inte är tillräckligt konsekvent (OBS Läs inledningen) i alla lägen. Tex där här med att stanna när jag stannar, han är inte 100% där utan tar gärna 2-3 steg till, hur "hårt" ska man korrigera sånt? Och hur då? Rösten? Bromsa (dvs dra lite i grimskaftet)? Backa tillbaka? Alltihop?

Ser gärna diskussioner men håll det på en vuxen och seriös nivå!

Sv: Några funderingar

Får jag svara hur jag tänker? Hur jag gör? Är inte vuxen...

Det var inte så bokstavligt jag menade :) Självklart får du svara, är knappast vuxen själv ;)

Hej. Det där med mulen. Du känner väl om hästen är 'över' dig eller inte ? Det låter som en fin kontakt men är det dominans från hästen så ska du aldrig tillåta det. Inte heller att hästen går förbi när du stannar, hästen skall vara vid axeln eller helt bakom. Vill du läsa mer om ledövningar finns det på min hemsida under 'Diverse/Horsemanship/Att leda en häst'.

jag skulle helt enkelt prova om jag kan få hästen att gå ca 1,5 meter bakom, mina hästar vet att när det är ledarskaps övningar så är det där de ska vara, de protesterar inte.

jag brukar säga så här, är du ledare över hästen så ska du kunna få den att går vart du än vill, oavsett om det är framför vid sidan, bakom och alla konstiga sätt du än kan tänka dig, min unghäst tycker jag är mkt konstig när jag vill gå precis bakom henne, men då får hon nåt att fundera på o det är nyttigt.

så vissa dagar är mina hästar jätte nära och gosiga och vill jätte gärna pussas o kramas, (utom valacken, han hatar att pussas, om jag väl få pussa honom så vänder han sen bort huvudet och ser ut som att han blir lite generad faktiskt....)

Okej, vad bra :D

Jag gör så med min häst att jag visar henne när hon får komma nära. Jag gör mig "mindre" och vänder blicken i´från henne. Om jag däremot glor henne rakt i ögonen och visar med min kropp att hon ska hålla avstånd till mig ska hon göra det. Så det är alltid jag som bestämmer vart jag vill ha henne. Kommer hon för nära mig fast jag inte "bjudit in henne" med mitt kroppspråk ber jag henne hålla mer avstånd igen.

Märker jag att hon blir bufflig, tigger godis eller liknande så flyttar jag bort henne igen också. När vi "leker" följa-John eller tafatt (att hon följer mig) är jag jättenoga med att hon inte ska komma för nära, om inte jag tillåter det.

Det tycker jag funkar bra och då blir hästen också väldigt uppmärksam på ens kroppspråk och lär sig att visa respekt :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 782
Senast: Bapelsin
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 047
Senast: Marje
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar