Några frågor om galopp

solros

Trådstartare
Vad betyder ett B efter vikten i resultatlistor?

Är en häst avlad för sprint eller stayerdistanser, eller är det individberoende? Finns det några hästar som går både och eller är de antingen eller? På vilka distanser finns det mest pengar att tävla om? På vilka är det lättast att tjäna pengar?

Ni som håller hästar i proffsträning, vad kostar det i runda slängar under ett år om hästen tävlar regelbundet? För en travare landar det runt 250 kSEK, är det ungefär samma? Ofta får ju en galopphäst resa längre till löp och resor kostar ju.

Hur många % av galopphästarna i träning går break even eller plus?

Sv: Några frågor om galopp

Vad betyder ett B efter vikten i resultatlistor?

Är en häst avlad för sprint eller stayerdistanser, eller är det individberoende? Finns det några hästar som går både och eller är de antingen eller? På vilka distanser finns det mest pengar att tävla om? På vilka är det lättast att tjäna pengar?

Ni som håller hästar i proffsträning, vad kostar det i runda slängar under ett år om hästen tävlar regelbundet? För en travare landar det runt 250 kSEK, är det ungefär samma? Ofta får ju en galopphäst resa längre till löp och resor kostar ju.

Hur många % av galopphästarna i träning går break even eller plus?

T.o.m 1/4 B= Blinkers, Sidoludd, Norskt Huvudlag

Fr.o.m 1/4 så särredovisas ovanstående:
B=Blinkers
S=Sidoludd
F=Flexibel Blinkers (Bl.a. Norsken)

Det finns mig veterligen ingen djuravel som är lika analyserad såsom den inom Engelska Fullbloden. Skulle gissa att det finns Hyllkilometrar (framförallt engelskspråkig) som upptar fullblodsavel och dess olika parametrar sedan flera århundranden. Forskningen av gener (cc/ct/tt) är ett av de senaste inslagen. Generellt kan det fastslås att där det finns pengaintressen finns också möjligheter att tjäna desamma på "råd och rön".

Naturligtvis finns avelsdjur som är bättre lämpade för sprint och andra för längre löpsträckor. National Hunt har sedan mycket lång tid "egna" blodslinjer även om vissa "gränsöverskridanden" sker kontinuerligt.

De allra flesta insatslopp för 3-åringar och sedemera äldre är över distanser 1600 eller mer. Detta har till viss del gjort att det finns mest att tjäna om du har en häst som står distans och är villig att slanta in för alla dessa insatslopp. Följdakligen är bredden på den Skandinaviska eliten kanske som bredast i intervallet 1600-2400.

Har du en bra häst om än inte i den absoluta eliten är det nog "lättast" att få den gå som minst back om det är en sprinter, då mängden sådana är i minoritet. Möjligheten till lopp är dock något färre.

Att diskutera % av hästarna som når "Break-Even" är kanske att ha fel infallsvinkel på ett framtida hästägande. De allra allra flesta går back. T.o.m ordentligt back.

Att ha en häst i proffsträning kostar allt mellan 8.000-12.000 plus moms i månaden. Därtill kommer resor/anmälningar insatslopp/vet./viss adm.avg till SG/Hovslagare/ev. massör och eller Kiropraktor/försäkring samt på vissa ställen avfallsavgift/boxhyra.

Vågar inte räkna ut exakt men med moms är det nog 200-250.000/år åtminstone 3-årssäsongen med alla dess insatsavgifter.

Galoppen har ju marknadfört sig med att det är fler hästar som går ihop än inom travet så det är väl i högsta grad intressant med hur många som går break even. Du kanske tycker det är fel infallsvinkel, jag tycker det är relevant. Det finns säkert någon annan som kan svara på min fråga.

Menar du på fullt allvar att man kan ha hästen för 200 + moms per år med allt det du räknade upp? Det finns ju ingen chans att allt är vitt och personalen får lön enligt kollektivavtal isåfall.

Anledningen till att jag frågar är för att en kompis och jag kom att prata om att det inte är så hård konkurrens i Skandinavien så vi kanske skulle prova på att köpa en "gräshoppa". Ingen idé att ni retar upp er på den benämningen, det är så vi kallar dem ;)

När jag frågade en fransk travtränare om galoppsporten i Frankrike sa han att att de är snobbiga och inte verkar ha så kul, hur är stämningen i Sverige om man kommer som ny hästägare? Det är ju viktigt att man känner sig väl mottagen annars kan det ju kvitta.

Vilken tränare i Sverige har flest hästar i träning? Hur många har han/hon?

Hästen som vi kikat lite på är en sprinter, eftersom det är ett sto undrade jag om man sedan när man satte henne avelsboxen valde enbart mellan sprinthingstar eller om man väljer en bra hingst man tycker passar och sedan blir det det det blir så att säga. Det finns kanske någon som kan ge mig lite input utan att jag behöver läsa hyllmeter av litteratur?

När jag frågade en fransk travtränare om galoppsporten i Frankrike sa han att att de är snobbiga och inte verkar ha så kul, hur är stämningen i Sverige om man kommer som ny hästägare? Det är ju viktigt att man känner sig väl mottagen annars kan det ju kvitta.

Helt off topic, men galoppsporten i Frankrike är jättekul!! ;):p

Galoppen har ju marknadfört sig med att det är fler hästar som går ihop än inom travet så det är väl i högsta grad intressant med hur många som går break even. Du kanske tycker det är fel infallsvinkel, jag tycker det är relevant. Det finns säkert någon annan som kan svara på min fråga.

Menar du på fullt allvar att man kan ha hästen för 200 + moms per år med allt det du räknade upp? Det finns ju ingen chans att allt är vitt och personalen får lön enligt kollektivavtal isåfall.

Anledningen till att jag frågar är för att en kompis och jag kom att prata om att det inte är så hård konkurrens i Skandinavien så vi kanske skulle prova på att köpa en "gräshoppa". Ingen idé att ni retar upp er på den benämningen, det är så vi kallar dem ;)

Vilken tränare i Sverige har flest hästar i träning? Hur många har han/hon?

Hästen som vi kikat lite på är en sprinter, eftersom det är ett sto undrade jag om man sedan när man satte henne avelsboxen valde enbart mellan sprinthingstar eller om man väljer en bra hingst man tycker passar och sedan blir det det det blir så att säga. Det finns kanske någon som kan ge mig lite input utan att jag behöver läsa hyllmeter av litteratur?

För att svara på hur stor andel som går "break-Even" måste man först utröna kostnadssidan. En häst i proffsträning kostar naturligtvis mer än en häst som tränas av dig själv (om du har amatörlicens) eller om hästen delägs av en amatör som tränar.

Jag förutsätter också att ni betalar in insatslopp till ett fåtal lopp.

Jag förutsätter att ni äger hästen i företagsform och på så sätt är momspliktiga.

Om vi utgår ifrån att hästen kostar runt 200.000 inkl. moms/år innebär det att den för att nå Break Even måste springa in 160.000 (då momsen på insprunget betalas av SG direkt).+ 10% tränaravdrag +10%ryttaravdrag vilket innebär en slutsiffra på runt 200.000. Observera att ni då inte "betal av" något av inköpspriset på hästen...

Det brukar starta omkring 1300 unika hästindivider per år inom den svenska galoppen. 72 av dessa sprang in 200.000 eller mer 2011. Eller knappt 6%.

Jag har sett liknande sammanställningar förr där man "tonat ner kostnadssidan och förbisett avdragen för tränare och ryttare, men runt 5-6% skulle jag gissa på är rätt nära sanningen.

Patrik Wahl har flest hästar i träning (för dagen tror jag det är runt 45 sist jag frågade honom).

Hur galoppen är i Frankrike kan jag inte svara för, i Sverige finns absolut inga "snobbtendenser" så länge du tillbringar dina stunder på stallbacken.

I samband med större löpningar finns naturligtvis mer "Glans & Flärd", men det ser jag på de Svenska travbanerestaurangerna också.

De flesta amatörer räknar inte sin arbetstid i pengar och har man då eget ställe krävs det inte så himla mycket för att hästarna ska kunna försörja sig. Min gamling försörjde nog sig och lämnade lite bidrag till mattes dyra vanor men nästa var bara på skoj och min unghäst kostar fortfarande bara.

Nu vet jag inte hur det är på travsidan men den stora skillnaden brukade vara att det var svårt att hitta starttillfällen till "vanliga löss" men det kanske är bättre nu?

Och att vi skulle vara snobbiga tycker i alla fall inte jag - men jag är liksom en del av familjen. Det är klart att det finns mindre trevliga personer men jag uppfattar i alla fall att vi inom amatörleden försöker vara trevliga mot nya förmågor.:D Och Patrik Wahl, som ju faktiskt är fransman, är en av de trevligaste personer man kan träffa.

Personligen tycker jag att det är roligt med nya som försöker sig på galoppen - i min värld är alla vettiga välkomna! Men en lite varning - det är ganska många duktiga travmänniskor som försökt sig på att träna galoppörer men i stort sett den ende som lyckats är Karl P. Andersen eller Kalle Dansk. Så om ni vill försöka - se till att ni går "i lära" hos någon framgångsrik tränare först så ni slipper göra misstagen de före er gjort.

Välkomna!:D

Det var länge sedan vi hade gräshoppor här i Skåne. Nu är allt Dirt Track. Det var bättre förr...:grin:

Nu vet jag inte hur det är på travsidan men den stora skillnaden brukade vara att det var svårt att hitta starttillfällen till "vanliga löss" men det kanske är bättre nu?
Det är inte så svårt att komma med i travloppen, så dåliga hästar så att de inte ens kommer med i smålopp vill jag inte ha oavsett ras ;)

Personligen tycker jag att det är roligt med nya som försöker sig på galoppen - i min värld är alla vettiga välkomna! Men en lite varning - det är ganska många duktiga travmänniskor som försökt sig på att träna galoppörer men i stort sett den ende som lyckats är Karl P. Andersen eller Kalle Dansk. Så om ni vill försöka - se till att ni går "i lära" hos någon framgångsrik tränare först så ni slipper göra misstagen de före er gjort.

Välkomna!:D

Tack, om det blir så. Hästen ska vara i proffsträning.

Om vi utgår ifrån att hästen kostar runt 200.000 inkl. moms/år innebär det att den för att nå Break Even måste springa in 160.000 (då momsen på insprunget betalas av SG direkt).+ 10% tränaravdrag +10%ryttaravdrag vilket innebär en slutsiffra på runt 200.000. Observera att ni då inte "betal av" något av inköpspriset på hästen...

Det brukar starta omkring 1300 unika hästindivider per år inom den svenska galoppen. 72 av dessa sprang in 200.000 eller mer 2011. Eller knappt 6%.

Tack för detta :) Inom travet är det ca 5% som går break even eller bättre så det var ju inte så stor skillnad. Hästen kommer att ägas i bolagsform om det blir av.

Dyrt med 20% av prispengarna i provision när man är van vid 10-12%... ;)

Tack för detta :) Inom travet är det ca 5% som går break even eller bättre så det var ju inte så stor skillnad. Hästen kommer att ägas i bolagsform om det blir av.

Dyrt med 20% av prispengarna i provision när man är van vid 10-12%... ;)

Kan du hitta en bra lärling med viktlättnad är procentavdraget för ryttaren något lägre.

Lycka till.

Önskar ett stort välkommen för inom galoppen behövs alla tillskott som kan tänkas.

Någon klok människa sa att det roligaste sättet( och säkraste) att göra av med pengar är att äga en galoppör:DKommer tyvärr inte ihåg vem men kan bara hålla med.Trots att vår varit placerad i nästan alla starter går han back men det är så kul så att stå där och hoppas att det är trots allt värt det ,har bara en liten del ,nosen ungefär . Välkommen till galoppens underbara värld.:love:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 993
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 450
D
Övr. Grenar Vill bara kolla om kursen på strömsholm finns kvar, hittade inte. Alltså, inte själva utbildningen till jockey utan en kurs på några...
Svar
15
· Visningar
1 427
Senast: Ninniw
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 911
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka