Några bett ni ALDRIG skulle använda?

AmandaA

Trådstartare
Jag hör väldigt många åsikter från alla håll och försöker anpassa mig så hästarna har det så bra som möjligt i munnen.
Jag rider i nuläget på tredelat eggbett, rakt eggbett, rakt/tredelat pelham (med 2 tyglar), tredelat full-cheek eller kandar (tredelat eggbett och mini-kandarstång).

Jag skulle själv aldrig använda mig av tvådelade, flerdelade eller pessoa på några av mina hästar. Främst för att tvådelade har en tendens till att gå upp i gommen, flerdelade är för starka för mina hästar, alltså de behövs inte och pessoa behöver jag nog inte förklara.
När jag rider på kandar eller pelham så är "stångtyglen" oftast inte sträckt, det är vissa fall om hästen känns väldigt hård eller stum i munnen (vissa dagar stänger min ponny av totalt) och då får jag ta lite i den och han bättrar sig rejält.

Vilka bett rider ni på och vilka skulle ni aldrig använda på era hästar?

Sv: Några bett ni ALDRIG skulle använda?

Hissbett eller delade bett med hävstänger (typ delat pelham) är något jag inte stoppar i munnen på mina hästar.
Av någon anledning är sk "islandsbett" med stång oftast tvådelade, någon som vet varför, det känns som tortyr men "varenda" islandsryttare som tävlar verkar ha sådana????

Jag använder hellre tvådelat än tredelat på min ena häst, det du säger om att tvådelade går upp i gommen beror på tillpassning, ryttarens hand och bettets utformning.

Jag har hört att tvådelade gärna går upp i gommen fast hästen går på eftergift eller på lång tygel?

Rider med ett rakt tränsbett med bettplattor, det som pållen trivts bäst på av de bett jag provat. Varierar med bettlöst (sidepull, hackamore med "kapsontygel" och repgrimma).

Bett som jag inte gillar/använder är bl.a. samtliga bett med hissfunktion (pessoa, gag etc), ledade stångbett, crescendo o andra skarpare travbett, tjocka gummibett, läderbett, tungfelsbett, kopparrullsbett (?/"kuparirolleri" på finska), tvådelade baucher och bett med hög tungfrihet. Sen skulle jag inte ens testa t.ex. waterford på just min häst, då han blir irriterad på vanliga tredelade bett eftersom de inte ligger stilla i munnen, ett femdelat lär ju inte precis vara bättre ur den synpunkten.

kl

jag är helt emot för tjocka bett.

Och hissbett.

Sen tror jag det viktiga är att bettet passar hästens mun,gör det inte det så är alla bett skit

kl

jag är helt emot för tjocka bett.

Och hissbett.

Sen tror jag det viktiga är att bettet passar hästens mun,gör det inte det så är alla bett skit

Och jag är din raka motsats ;) Jag rider bara på tjocka bett och ska jag ha nåt "starkare" blir det pessoa :)

Tvådelat rider jag nu bara på, efter att ha hört att tvådelat skulle slå upp i gommen så har jag en massa tredelade bett, men mina hästar vill hellre ha tvådelat, och känns det bättre på tvådelat så tvådelat blir de =)

Vad jag har hört så finns det fler hästar med skador i munnen av tredelade bett eftersom mittdelen ofta är för lång och då skadar länkarna hästens laner.

Mina hästar har alltid gått på tvådelade bett och ingen av dem har någonsin haft någon skada i gommen.

Jag skulle tex aldrig sätta de tredelade betten med den sk tungfriheten i munnen på någon häst, de ser ju ut som rena tortyrredskapet. Sedan finns det mängder med andra bett jag inte heller skulle använda.

Gillar inte heller för långa bett men har typ bara Sprenger bett och är nöjd med dem :) Inte sett något i min hästs gom eller "tandläkaren" har sett något så jag kör på det.

Jag har bara ridit min häst på pessoa en gång och det var när jag provred honom.

Jag rider nästan bara på 2-delade bett då mina hästar verkar trivas bäst på det. Jag gillar inte känslan jag har fått av raka tränsbett och använder således inte såna.

Sen finns det en massa bett jag inte hade stoppat i munnen på mina hästar men det är för många för att rabbla upp här :)

Jag vill typ inte rida på något annat än mitt tvådelade Pessoa Magic. :love: Tycker det är ett hemskt
trevligt bett som är snällt mot hästens mun.

Jag brukar tycka att hästar också gärna blir tunga på tvådelade? Inte ridit många hästar på tvådelade och kanske bara hittat "de" hästarna men mina hästar går bäst på tredelade eller raka :)

Någon som vet ett träns som är billigt (svart) som är som att man typ rider i grimma och grimskaft fast det ska vara ett träns asså haha :) Konstigt förklarat kanske!

Jag provar både det ena och det andra som kan se hårresande ut om man inte förstår funktionen, och har en stor samling bett, men det finns vissa grejer som inte har fått se någon hästmun.

Jag stoppar inte tvinnade, twistade, fyrkantiga eller trekantiga munstycken i en hästmun, inte heller kedjor. De är designade för att göra ont. Jag tycker att munstycken som är tunnare än 12 mm är på gränsen, tunnare än 10 mm skulle jag inte använda och inte PeeWee för jag tycker att det är för tunt. Jag använder inte heller bett med dubbla munstycken, saxbett, crescendo eller liknande.

Jag använder inte spades, eller tungfriheter som är så höga att de tar i gommen även när kinnkedjan är korrekt spänd. Såna bett, om de är väldesignade, lämnar bara hästen ifred från gomtrycket när de går med huvudet i lodplan och på så vis kan man rida "i form" även på lösa tyglar. Är de obalanserade är de hemska oavsett vad hästen gör.

Sen använder jag inte bett som går emot hästens anatomi (vilket en ganska hög andel av alla s k "anatomiska" bett tyvärr gör).

Vad gäller tvådelade bett och gomtryck tycker jag att det är lite hysteri över det där. Ett för långt tvådelat bett, i kombination med en nosgrimma som är så hårt spänd att hästen inte kan gapa alls, ger risk för gomtryck. Ett väl anpassat och utformat bett i kombination med en lagom spänd nosgrimma - då är det antingen ingen fara, eller så har hästen chansen att visa att något är fel. Munstyckeshalvorna kan gärna vara lite böjda, förresten. Ju rakare munstyckeshalvor, desto större blir risken för tungtryck.

Vad gäller tränsbett tycker jag att så länge betten har rundade fina former, inga skarpa kanter och knyckar (varning för delade syntetbett) och korta mittdelar så kan man experimentera ganska friskt. Rid gärna utan nosgrimma någon gång så visar hästen vad den tycker. Om hästen jobbar trevligt med slutna läppar när den är lösgjord i övrigt så trivs den nog med bettet. Även om det "egentligen" inte borde funka. Det finns hästar som vill ha bett som är 20-22 mm tjocka även om det inte "borde" få plats. Och tänk också på att även om man kanske inte ser så många direkta skador på tungan så är många hästar väldigt känsliga för tungtryck. Såna hästar kan behöva hög tungfrihet, men det är bra i så fall om bettet är ordentligt tunnare på mitten så att det inte går upp så högt mot gommen. Tvådelade baucher är också bra för såna hästar.

Det har jag aldrig upplevt, jag tycker snarare att ett 2-delat ger tydliga signaler för hästen. Blir hästen tung ser jag det snarare som att ryttaren har fastnat/blivit stum i handen än att det är bettets fel. Men sen så trivs ju naturligtvis olika hästar med olika bett :)

kl

Hissbett, tvinnade bett och kombinationsbett kommer inte ens in i sadelkammaren.
mini-4218528.jpg

Två- eller tredelat beror på hästen, sitter bettet som det ska och handen är mjuk så skadar inte ett tvådelat. Jag rider vanligtvis på ett tunt tvådelat sweet iron med kopparinlägg, akademiskt hack, nova eller ett smalt rakt bett. Tredelade gillar hästen inte alls.

Den andra hästen rids, då det väl händer, på bosal.

Enklare att säga vad jag KAN tänka mig att använda: stång med hästvänlig utformning, tredelat med kort mittdel, rakt i syntet.

Inga konstigheter och inga tvådelade, de är alltför skarpa för mina hästar.

För tjocka bett så det trycker på lanerna och hästen inte kan stänga munnen.
Min trivs inte alls på tränsbett längre så det är bara stång som gäller.

Pessoa-bett.
Använder helst inte tvådelade av samma skäl som redan framförts: lätt att de "tältar" upp i gommen om de är aningen för långa. Och hur många hästmunnar är anpassade efter bettlängden egentligen?;)

Inte tvinnade. Inte med en massa tungfelsplattor eller vad det heter.

Har testat tränsbett med rak mundel, funkade inte på hästen och därmed inte något som ligger nära till hands att testa på de andra heller (dock uppfattar jag det som ett snällt bett).

Jag vill inte heller använda hiss-bett.

Inte stångbett av något slag till outbildad häst.

KL

Vissa saker som folk har nämt skulle jag aldrig stoppa in i munnen på en häst, men det om ger mig störst nej-känsla av bett jag ridit på är waterfordbett. Vissa hästar kanske gillar det, vad vet jag - men jag har bara otrevliga minnen av att rida på det.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 300
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 516
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vad för fördelar eller nackdelar är det med lösa, jämfört med fasta ringar, (eggbett), på ett rakt bett? Hur skiljer de sig enligt din...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama