Några bett ni ALDRIG skulle använda?

Sv: Några bett ni ALDRIG skulle använda?

Testa vad hästen går bäst på. Raka kan fungera på den typen av hästar, men vissa hästar gillar det inte alls. En del vill ha tjocka, andra smala. Svårt att säga :)

Jag har de du nämner, och tycker ju att de jag använder funkar utmärkt, jag tänkte mer generellt sett.

Jag funderar lite på om ni som rider på kandar har två-eller tredelad bridong och i så fall varför ni har valt det? (Säg inte bara hästen trivs bättre med det, utan varför ni upplever det så :laugh:)

KL Vill bara säga att jag gärna har lite tjockare bett och gärna tvådelat... Inte en helt vanlig åsikt här verkar det som...

Varför? Jo, jag tycker att ett lite tjockare bett ligger stadigare i munnen och mina hästar har haft bäst "sug" med dom.
Rider i och för sig vissa på smala tredelade oxå, men tycker faktiskt det känns bättre om det är lite tjockare... Kan inte helt köpa det här med att det är fel för att hästen inte får plats med det i munnen.
Många duktiga ryttare rider ju faktiskt helst på tvådelade vanliga hyfsat tjocka tränsbett när de rider till vardags så helt ensam är jag ju inte...

Jag skulle inte sätta in ett bett som ser ut att kunna göra illa hästen.

Hej!

Den här är enkel!

Min häst får endast gå på raka bett pga tumör i bettläget, således går ALLA bett utom just raka (helst ska det också vara fasta ringar på det) bort. Superenkelt!

Bett jag inte rider på rent generellt är pessoa. Jag gillar inte 2delade bett riktigt heller, men om hästen trivs med det skulle jag inte ta bort det "bara för att".

/Lavinia, rider på 3-delat med fast-aktiga ringar på svarta hästen.

KL

Gag/hissbett skulle jag aldrig stoppa i min hästs mun.
Min häst är helt otroligt stark så när jag rider ut blir det ofta rakt pelham på två tyglar och när jag rider dressyr blir det rakt eggbett, kandar eller enbart kandarstång. Han är AR-utbildad så han går bäst på stång.

Helst rider jag heller inte på delade bett. Min häst går inte att stanna om han väl sticker på delat.

Av någon anledning är sk "islandsbett" med stång oftast tvådelade, någon som vet varför, det känns som tortyr men "varenda" islandsryttare som tävlar verkar ha sådana????

Som islandshäst ryttare kan jag säga att själv rider jag aldrig på islandsstång.
Det som är med det bettet är att det lever kvar som en trend från förr. Precis som med tränsen som inte har någon käkrem och oftast inget pannband och det är för at det ska vara lätt att ta av och på och underlätta för ryttare. Så de flesta saker i våran "standard" utrustning är att det är en trend.

I stort sätt tillverkas islandsstången oftast i str 11-12,5 och tror inte det finns någon islandshäst som har den storleken. ensta kan ha 11 men oftast ligger dom runt 9-5 till 10,5.

Men bett som jag använder är vanliga fall 3delat bett med fasta ringar och när jag ska använda nått annat så använder jag mig av jackstånget och enstaka gånger sätter jag på ett rakt bett eller rider i repgrimma.

Sen är det en lång lista på vad jag aldrig skulle sätta i munnen på en häst.

Skulle aldrig, aldrig, ALDRIG någonsin få för mig att sätta ett Pessoa-bett i min hästs mun. Har sett det missbrukas något så brutalt så får rysningar så fort jag ser ett. Ponnyer på MsvB-nivå i hoppning som får Headshaking-syndrome och rullar med ögonen inne på tävlingsbanan och ungen däruppe fortsätter att rycka och slita i den stackars hästen. ALDRIG!

Jag rider vanligtvis på en smal, tre-delad bridong, främst för att min häst blir som en betongklump i munnen om jag sätter ett tjockare bett på honom.

Har även provat ett Flippanbett för att få lite mindre i handen. Upplevde en väldig lätthet men är inte ett bett som jag skulle rida några längre perioder på, kanske ett par dagar i sträck för att få hästen lite mer på hugget på vanliga tränsbettet.

Använder bara tredelat tränsbett till min känsliga men heta dam. Skulle aldrig använda bett som pelham eller pessoa. Har sett vad dessa bett kan göra av okunniga ryttare och det känns bara fel.

KL

Hur kommer det sig idag år 2012 att människor är så fantastiskt okunniga och på ren svenska dumma i huvudet att dem använder Pessoa?! Vet inte alla vilket hemskt bett det är nu för tiden? Jag som jobbar i en ridsportbutik försöker göra så gott jag kan för att "utbilda" folk i det bettets inverkan men det är så oerhört många som slår dövörat till... "Vaddå jag har ridit min häst på pessoa och den har aldrig tagit nån skada" :eek:

Jag själv skulle då aldrig, förutom pessoat, använda hissbett, tvinnade bett, waterford (otroligt lätt dessutom att hästen blir nypt i munnen), delade bett med hävstång, bett med riktigt hög tungfrihet samt skavda gummi/syntetbett. Dåligt tillpassade bett är ett big nono såklart!

Jag använder inte för tjocka/långa/korta bett, dvs felanpassade bett, flöjtbett
pic_200860568.jpg

eller pessoa.

Det som fungerar på min häst är raka bett, just nu varierar jag mellan ett rakt d-ring och rakt jaktbett.

det är ett relativt tjockt, ihåligt bett med hål i som suger in hästens tunga och kinder i bettet när hästen "suger" på bettet och på så sett blir oerhört skarpt. Ganska ovanligt i Sverige men mycket vanligt utomlands på besvärliga hästar.

Senast ändrad:

Min häst har 3 delat och de funkar toppen så jag byter inte, Det jag byter mellan är olika material på bettet, vintertid blir det mkt äppelbett så man slipper värma bett.
Kandar är det enda jag kan tänka mig att stoppa i hennes mun och det är mer för att man måste när man kommer upp i klasserna i dressyren.
Ja om man vill tävla=)

Så alla andra bett är big nono för mig.
Jag anser att hästen skall vara så väluppfostrad och välskolad att man ska kunna rida på vanliga tränsbett och inte behöva stoppa in skarpa bett bara för annars kan inte ryttaren hålla igen hästen eller den är för stark och gud vilka ursäkter man får höra genom årena=)

En häst som vill dra och skena gör det med eller utan skarpa bett, men med ett skarpt bett kan man göra betydligt mer skada i hästens mun i sina försök att få stopp på hästen.

Jag och mina hästar badar i bett :)

Tredelade: muff, rörliga, syntet.

Tvådelade: sötmalm, fullcheek, syntet.

Ett pelham i syntet.

Ett waterford.

Hade ett rakt syntet, men blev hackigt och behövde bytas men har inte köpt något nytt, funderar på ett "vanligt" rakt istället.

Kan finnas något mer. Rider på bett som hästarna gillar, köpte ett novabett till den ena och hon försökte mest spotta ut det, det var för tjockt, tror jag, jaktkandar med tungfrihet var än värre. Oftast går båda på två- eller tredelat. Den äldre föredrar tvådelat.

Vägrar pessoa och islandsstång

det är ett relativt tjockt, ihåligt bett med hål i som suger in hästens tunga och kinder i bettet när hästen "suger" på bettet och på så sett blir oerhört skarpt. Ganska ovanligt i Sverige men mycket vanligt utomlands på besvärliga hästar.

Ok - tack för förklaring!

kl
Förvånad att så många är anti tvådelat.
Tråkigt att et blivit så att det tredelade många gånger anses som det mildaste o bästa oavsett häst.

Min ogillar tryck på tungan, han är känslig i munnen men kan även bli både het o stark.
När vi rider dressyr har vi ett tvådelat handsmitt bett från Trust med rörliga ringar. I hoppningen o vid uteritt har han ett rakt medium soft med medium tungfrihet från Nathe.

Jag kör på principen att hästen väljer och min äldre föredrar tvådelat, tror hon gillar att det ligger stadigare i munnen. Men vi varierar för säkerhetsskull.

Pessoa, hissbett och tungfrihets bett kommer inte in i min hästs mun. Använder inte heller "special bett" och andra annorlunda bett då jag helt enkelt inte vet hur det fungerar.

Använder olika typer av tränsbett, islandsstång och hackamore :)

Varför inte bett med tungfrihet?
Är det just på din häst eller rent generellt?

Varför inte bett med tungfrihet?
Är det just på din häst eller rent generellt?

Använder inte det generellt då trycket endast hamnar på lanerna.

Har för övrigt gjorts en studie på island där man kollat i munnen på väldigt många hästar i tävlings sammanhang (tror det var på landsmot som är islands största tävling och flera hundra ekipage). Man jämförde antalet skador i munnen med "vanligt" respektive tungfrihet. Mycket fler hästar med tungfrihet hade skador/blåmärken än de med rakt/två/tredelat. Och det gjorde iallafall mig ännu mer skeptiskt än vad jag redan var till bett med tungfrihet.

Har själv sett skador på lanerna efter bett med tungfrihet.
Därför använder jag inte bett med tungfrihet :)

Jag rider på det hästen gillar. Men vissa bett skulle jag ha svårt att acceptera att min häst gillar...
Det enda han gillar är detta.
gebiss_scharnier.png

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 300
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 516
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vad för fördelar eller nackdelar är det med lösa, jämfört med fasta ringar, (eggbett), på ett rakt bett? Hur skiljer de sig enligt din...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama