Något varmare i en hov från och till-kotledsinflammation?

Cattis_E

Trådstartare
Min fjording har sedan i fredags varit något varmare i en hov några gånger. Inte halt och ingen svullnad.

I fredags var han lite varmare i ena framhoven, nära kronranden, längre ned var hoven sval.
Då tänkte jag det var en tillfällighet red ändå och kände noga efter orenhet, min tränare hjälpte mig också att studera rörelsemönstret utan att hitta något fel. Värmen ökade inte heller med motion.

Lördag var jag inte där men medryttaren sa att han var lite varm så han fick vila. Söndag var han helt sval vid utsläpp och ingen hälta. Medryttaren var förbi och tyckte sig känna lite värme senare på dagen men ändå mindre än tidigare och med tanke på hur små nyanser det varit innan så räcker det nog med att han stått med den hoven i solen eller så.

Måndag båda hovarna svala både före och efter ridning, ingen hälta eller orenhet som jag kunde upptäcka.

Tisdag. Hoven lite varm igen enligt de två som kände. Vid kronranden igen, men ingen markering.

Några idéer? Kan värmen komma och gå så vid eventuell kotledsinflammation?
Hade ni ställt av hästen, ringt ut veterinär idag trots att han känns fin? Eller hade ni börjat med hovslagare som kollat efter hovböld?

Det är inte mycket värme när den är där heller.

/förvirrad Cattis

Senast ändrad:
Sv: Något varmare i en hov från och till-kotledsinflammation?

Jag hade avvaktat ett par dagar och sett åt vart det gick, en hovböld som inte är mogen ska inte skäras i.
Är det hovböld så bör hästen bli halt och så länge han inte är det eller verkar ha ont så hade jag väntat.
Har du (eller någon annan) sett något märke i hoven tex. efter en sten som skulle kunna ge hovböld?
En kotledsinflamation brukar inte ge de symptom du nämner enligt min erfarenhet.

Tack för svar!
Är också inne på att avvakta några dagar till, alternativt ringa hovslagaren i morgon.

Hoven var helt sval idag vid utsläpp och något lite värme vid 10. Idag kändes det lite mer på insidan av hoven, ungefär i mitten höjdmässigt sett. Värmen ökar inte heller speciellt vid motion möjligen lite vid longering på snäv volt. Det känns som det lutar åt en eventuell hovböld nu. Ska avvakta lite mer och sen rådgöra med hovslagaren tror jag.

Prata med hovis låter som en bra ide, inte minst för att han då är förberedd på om det skulle var en hovböld. Om det är nått alls så låter väl hovböld det troligaste ledinflamationer som är så intensiva att det blir värme i hoven (borde väl vara hovledsinflamation isåfall) borde han vara halt av tycker jag även om jag inte har några direkta erfarenheter av det.

Det låter som min fjording strax innan han får en hovböld. Han blir även lite "träig" att rida och ett litet tag senare brukar hovbölden mogna. Vi är för tillfället inne på böld nummer 3 sedan december (Han ska få sulor på måndag). Jag hade avvaktat, ev motionerat lätt, för att se om det blommar ut någon böld om ett par dagar.

Kom på en sak till: Rör han sig annorlunda på olika underlag? När min har böld på gång går han mycket sämre på grusvägar och mycket bättre på gräs.

Tack för sitt svar.
Ja, det är precis vad vi gör just nu, avvaktar.

Nej, jag har inte upplevt att han rör sig olika på olika underlag men det låter som något jag ska undersöka närmare. Tack för tipset!

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 673
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Idag när jag tog in mina hästar, var båda deras höger/ hovar lite lite varmare än de andra. Alltså en av dem har en varm vänster hov...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka