Något & lägga höet i!!! Tips?

Snobben

Trådstartare
Våra hästar går på lösdrift och vi har haft en stor höfålla (glömde precis rätt namn på dom:angel:) där vi kunde ha en rundbal i och slippa spill osv- jättebra!:)

Men nu har vi ingen längre då vi lånade den där vi var och i vintras fick vi lägga ut småbals hö i hagen utan något att lägga det i, och nackdelen är ju dels att hästarna äter mer när man lägger ut varje dag, även om det är den dygnsdosen är samma som med rundbal, och dessutom så kissar dom gärna på det när dom ätit lite:eek:

Har någon tips på om man kan fixa något bra själv eller vet någon vart man kan köpa sådant begagnat? Så dyra nya:crazy:

Sv: Något & lägga höet i!!! Tips?

Har själv gått och funderat på det, nu vet jag inte hur mycket hö du ska lägga ut åt gången och hur många hästar som ska äta?

Jag tror jag ska prova att köpa två murbruksbaljor från Biltema, rektangulära plastbaljor 90 liter, känns ganska rejäla och plasten är lite mjuk, tror de ska klara kylan. Sedan skruva fast dem på en vanlig lastpall och eventuellt borra några hål i botten så att det inte kan bli vatten stående i dem. Borde kunna rymma en hårdpressad småbal i varje balja, om man inte luckrar upp höet!

Kostnaden bör bli under 250 kr för detta om man inte räknar arbetstiden.

Denna går att både ställa en hel storbal i - då trär man ramen över balen - eller att lägga löst hö i.
hohack1.jpg

hohack2.jpg

Vill man ha mindre grejer så kan man ta en tompall med pallkragar på - jag har bandat fast kragarna.
holada.jpg

För att slippa för mycket spill genom botten har jag skruvat dit träribbor i mellanrummen på pallen.
pallkrage1.jpg

Fiffigt!!!:idea:
Frågan är bara om man kan vara teknisk & fixa ihop det:angel:
Den med lastpallarna såg ju ganske lättgjord ut..

Min häst skadade sig ordentligt när han drog rakt in i en höhäck liknande den Ameo visade. Vi har efter det helt skippat höhäck utan ställer ut rundbalen direkt. Det fungerar utmärkt. Ridskolan här i stan har gjort smarta "tuber" av gummimatta som de ställer hösilaget i, fungerar utmärkt och innebär ingen skaderisk.

Jag har provat att ställa hösilagebalen direkt på marken, utan ramen runt - det slutade med att säkert en tredjedel av balen låg nertrampat i underlaget...

Sar:
HUR bar sig din häst åt när han "drog rakt in i en höhäck"? ALltså, vad var det som hände?

Gamla traktordäck fungerar bra. Lite bökigt att hålla rent inne i däcket bara.

Nu kör jag med gamla badkar, det fungerar nästan ännu bättre. Lättare att hålla rent.

Jag har köpt rejäla riktiga foderbord av bönder som har lagt ner! Har betalat 500 kr styck! Det kryllar av sådana. kolla i din närhet! I andra hagar har jag avsågade vita stora vattentankar. Ni vet såna vita med typ galler runt om. En brukar kosta 500, och då du delat har du två. Man tjänar snart in då man slipper spillet!!

Det hade ju varit smidigt! Att köpa en begagnad..
Som inte är alltför stor

Jag såg inte händelsen men jag antar att det busades i flocken och att han sprang rakt in i den. Den var lite knäckt och han fick märken på benen som var i samma höjd som häcken (blev sedan tyvärr vita hår på hans svarta ben precis där) och han drog på sig en kotledsinflammation.
Numera rekommenderar jag bara "gummi"foderhäckar.

Vi har en viss nedtrampning men vi ställer ut hösilagebalarna med plasten runt och skär bara upp översta delen så balen hålls ihop under längre tid.

Senast ändrad:

Vi har en viss nedtrampning men vi ställer ut hösilagebalarna med plasten runt och skär bara upp översta delen så balen hålls ihop under längre tid.
Det var så jag gjrode först och det funkade inte alls hos mig.
Uppenbart olika med olika hästar.... Jag har en :devil: fullblodsdam som envisas med att kasta ut så mycket som möjligt på marken. I höhäcken hamnar det mesta ändå kvar i höhäcken, utan höhäck blev det vääääldigt nertrampat...

Jag använder 90 liters murbruks baljor, de rektangulära:idea:

Fungerar utmärkt:)

Man slipper problemet med att de blir upptrampat runt en foder häck eftersom jag ställer dem på olika ställen varje dag;)

Jadu, dem hade mina hästar bara vänt uppochner på och sparkat fotboll med....

(min träram flyttade runt halva hagen förra vintern... Det var bara att placera balen där man ville ha den och sen släpa dit träramen som skidor på snön.)

Jadu, dem hade mina hästar bara vänt uppochner på och sparkat fotboll med....

(min träram flyttade runt halva hagen förra vintern... Det var bara att placera balen där man ville ha den och sen släpa dit träramen som skidor på snön.)

Vilka busiga hästar du har:rofl::rofl::rofl:

Mina äter så snällt ur dem och välter dem inte förren de är tomma:D

Det är alltså den till höger i mitten som vi gjort, med ett uppånervänt Y och tak över höet. Lyckades inte länka till bilden...

Jag skulle inte heller våga mig på en sådan lösning. Men det beror mest på hästarna jag har. De är mer i höt än brevid. Hittade gammelmannen ståendes som en cirkuselefant på toppen på balen. Mkt skit har han hittat på i sitt liv men det där tog nog priset. Sicken tur att gammelmannen är just "gammal" så påhitten kommer inte lika ofta nu för tiden.

Vi (eller ja.. svärfar) har byggt om en bur till en 1000-liters-dunk, den äldre sorten med lite mindre hål i gallret.
Hittade jättebra byggbeskrivning på Ove Linds hemsida :angel:
Tror det är www.sundhast.se

Funkar superbra och hästarna kan inte vråläta upp allt på en gång, de får stå och pilla. Har aldrig haft så lite spill :love:

Och jag har två till övers ståendes här hemma, till ingen nytta. :angel:

Jag har själv den varianten och kors i taket så fungerar den faktiskt ypperligt, både med hö och när de blivit tomma. Men spillet är inte litet hos mig, kanske beror på mellanrummen?

Det är alltså den till höger i mitten som vi gjort, med ett uppånervänt Y och tak över höet. Lyckades inte länka till bilden...

Jag har planer på att bygga en sån som är uppe i vänstra hörnet bland bilderna. (den som de kan äta ur från långsidorna, inte runt om) Min fundering är om det kan påverka nacken på något vis när hästarna alltid måste vrida sig lite/lägga huvudet på sned för att äta. Är det någonting du märkt av?
Hur mycket ungefär har du förlängt hästarnas ättid med gallerburen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka