Någon som vet streptotrichos (regnskållor

Rotterö

Trådstartare
Jag har en fråga om regnskållor
Hudåkomma.
Detta kommer av att hästen varit fuktig mm
Någon som vet :confused: :confused: :confused:

Sv: Någon som vet streptotrichos (regnskållor

Min häst har haft sådana. Vad vill du veta?
Det ser ut som små skorpor i pälsen, små pluttar man kan pilla bort, ofta är det sårigt under dem, och pälsen lossnar precis vid skorpan.
Vi tvättade och spritade dem och pillade lite, såg till att hästen var torr, man kan få klippa hästen i värsta fall. Tvättade med Hexocil-schampo. Hästen ska vara torr i pälsen, ha täcke på sig ute så den inte blir blöt, men det är ju bra om den är utan inne så den får lufta pälsen. Oftast uppkommer de pga att en bakterie fått fäste genom att hästen t.ex. svettats mycket, eller stått blöt länge. Schamponera hästen och håll den ren.

Den orsakas en bakterie. Oftast ses sjudkomen i samband med fuktiga eller blöta väderleksförhållanden. De3t finns 2 varianter av den, sommarpälsvariant och vinterpäls. Sommarpälsvarianten brukar inte vara lika u´tbredd. Smittspridning sker då krustorna blöts upp och bakteriernas sporer frigörs...detta kan lätt överföras till andra hästar via fuktdroppar i luften, via ryktsaker, klippmaskiner mm...Man behandlar de utsatta områden genom att man tvättar försiktigt med desinfekterande/mild lösning. efter tvätt ska pälsen torkas ordentligt...detta görs bäst med hårtork (lägsta effekt). Under tiden sårena läks ska huden hållas torr....så vid mycket regn eller väta håll hästen inne. Men för det mesta brukar regnskållor läka av sig själv utran direkt behandling. I enstaka fall kan hästen bli allmänpåverkad och kan då behöva en antibiotika kur. Hästar som enbart drabbas på vita hudområden bör utredas av veterinär, för då handlar det oftast inte om regnskållor utan leverpåverkan eller förgiftning.

Jag tror att min hingst åring har detta efter det blöta sommar betet.
Jag tor bara. Det ser utpresis så. Länden och rygg.
Jag har badat honom så han är ren. Har pillat bort mycke skorpor. Men på länden sitter det ett stjockt täcke med upphöjningar.
Det mjällar när man river på det.
Jag har tvättat med jodopax lösning. Skall köpa
schamo , clorhexodin lösning.
Han är pigg och kry. När bör man söka vet??

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 057
Senast: Cactus
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: Amk
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
673
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 281
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka