någon som vet när ska man rida in en arab/p.r.e?

A

amanda2_3

Hej :D Jag har en hispanoarab, alltså arab och p.r.e. När tycker ni att ja ska rida in honom? Jag har fått lite olika bud och är nyfikna på vad ni tycker jag ska göra :)

Sv: någon som vet när ska man rida in en arab/p.r.e?

Alla hästar är individer. Det finns halvblod som inte är mogna att rida in förrän dom är 4 och det finns halvblod som är redo att ridas in som 2,5 åringar. Precis som med alla andra hästar måste man se till individen.

hur vet man att hästen är mentalt redo då? vad mer specifikt skall man undersöka för att se om hästen är mentalt redo?

jag rider inte in en häst innan den är åtminstone tre år gammal... möjligen kan jag sitta upp första gången vintern innan den blir tre, men inte mer än så och då bara på hästar som jag känner är redo för det.

Känner man hästen så "vet" man när den är mentalt redo. Jag vill att hästen ska vara van vid sadel och träns, att bli hanterad, longerad, förstå tygeltagen för att stanna och svänga osv. Den ska med andra ord inte tycka att det är några konstigheter man hittar på bara för att man plötsligt ska upp på ryggen på den. Jag föredrar att köra in hästen innan den rids in, allt blir så mycket lättare då både för mig och för hästen :) Lycka till!

JAg personligen tycker man ska vänta tills dom är minst 4år, men det finns mycket och starka åsikter om att både vänta eller att börja tidigt...

Jag föreslår att du läser lite om islandshästar och varför man inte rider in dom förrän dom är 4-5 år tidigast (generellt, finns säkert många som rider in tidigt också men generellt brukar man vänta med dom) eftersom det är samma anledning varför jag föredrar att vänta med egenltigne dom flesta hästraser, men speciellt raser som isisar och araber (haft båda själv och jobbar med inridning av isisar)

Självklart kan man dock börja jobba med hästen på andra sätt som inte belastar ryggen, tex tömköra eller köra in den eller som handhäst elelr etc. men ajg tycker man ska vänta med själva belastningen på ryggen tills den är äldre. FAst visst, man kan ju sitta in den tidigare och vänja vid sadel etc. men lisksom itne rida.

Hej :D Jag har en hispanoarab, alltså arab och p.r.e. När tycker ni att ja ska rida in honom? Jag har fått lite olika bud och är nyfikna på vad ni tycker jag ska göra :)

Om du tittar på arabgaloppörerna så startar man upp dem tidigt med hösten när de är två. Så de hästar som man tänker använda mer aktivt startar tidigt oberoende av ras. Däremot betyder det inte att du skall RIDA hästen från det. Med det menar jag i alla gångarter och träna. Däremot sitta in och skritta in mår de flesta hästar bra av som skall användas. Långsamt uppträning m.a.o.

Men en växande häst måste man alltid vara lyhörd mot och låta vila under tillväxtperioder. Är hästen mycket överbyggd en period kan man ju låta bli att sitta på den.

Hälsning Maja

Som jag har förstått det så är både arab och pre ganska långsamväxande och tar lite tid på sig i utvecklingen.
Med den grunden skulle jag iaf vänta tills hästen var fyra år med inridning.
Jobba med körning osv innan som någon innan skrev så att hästen är väl grundad och har en muskulatur.

Har haft flera PRE, dom är sena i utvecklingen och brukar inte ridas in innan dom
är fyra år. Men det finns ju en del nya rön om att det är positivt att börja stärka upp halvblodshästar tidigare. Nästa gång du skall vac din häst t e x, så
kan du ju fråga din vet om vad denne anser utifrån just din hästs exteriör och
ålder.

oki, ska försöka bygga upp muskulaturen på Faran först. Mycke longering. På tal om longering, jag tycker det är jättesvårt att lära Faran det, har ni något tips?

Jag har också hört att araber och pre är sena i utvecklingen, är det både i muskulaturen och i psyket?

Framför allt i psyket skulle jag vilja säga :D! Longera inte för mycket, det sliter
på hästarna + att du får svårare att rida in hästen om den har för mycket
kondis. Du får tömköra eller gå på promenader med hästen istället. Däremot så
kan du lina din häst lite innan du sitter upp om den är busig :).

oki, då ska ja göra detta! :)

måste hålla med kryddan :tömkörning är guld värt!

Det är helt totalt omöjligt att ge ett bra svar på en sån fråga över ett forum. Det går inte att svara på när hästen är varken fysiskt eller psykist mogen för det. Var jag du skulle jag försöka hitta någon i närheten som jag litar på och be om hjälp.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 085
Senast: Tora
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 278
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka