Sv: Någon som vet hur man blir av med ett "elefantben"??
Som sagt min gamla som jag haft sedan hon var tretton år (nu 26) hade lymfangit redan när jag tog över henne. Har aldrig lindat benen för svullnadens skull, bara om hon stått och avlastat det andra benet för mkt. Är emot all form av alsol el jodomslag och vet av erfarenhet att det är väldigt delade meningar om det bland veterinärerna också. Jag tror på noggrann rengjörning och skötsel så inte lymfangiten behöver blomma upp. Svullnaden, ja den går ju ner så fort de rör på sig vilket de förhoppningsvis gör varje/hela dagarna. Blev rek kamfrsalva för ett par år sedan och masserar med den. Sök efter info på nätet, har klippt ut ett par rader här... Finns att köpa på apoteket.
"Hudvänlig salva, som vid noggrann massering på huden verkar kärlvidgande, vilket förbättrar blodtillförseln till ömma muskler, leder och mjölkkörtlar. Kamfer som är en naturlig substans, verkar värmande och kärlvidgande. Kamfersalva har sedan gammalt haft en naturlig plats i husapoteket.
Kamfersalva används som förebyggande mot stelhet och träningsskador, såväl som värmande vid ansträngd och ömmande muskulatur. Används även som understödjande behandling på ömma och svullna juver vid juverinflammation hos djur."
Detta är råd från mig som funkat på min häst...../ mvh P