Någon som vet hur man blir av med ett "elefantben"??

I

isglass

Hej!
Min häst har haft lymfangit och nu är benet väldigt tjock på henne när hon står in. Är det någon som har nått tips om hur man kan minska svullnaden??:confused: Finns det något annat sätt än hålla på och linda? Tacksam för alla svar:)

Sv: Någon som vet hur man blir av med ett "elefantben"??

om hästen fortfarande är svullen så är den ju inte frisk än... :crazy: Min ena häst har haft lymfangit, och inte blev han svullen efter att det läkt ut...... Din häst kanske behöver mer antibiotika?

Sen ska den vara ute och röra sig så mkt som möjligt, och använd gärna lindor inne.

Förutsätter att hästen är antibiotika behandlad redan..
Därefter så ger man dom kortison under en viss tid..
I mitt fall ca 2 -3 månader...

Lindar endast till natten om benen är riktigt snustorra....
Annars förvärras symptomen...
Våt-kalla omslag ska ALLTID undvikas...

Ute hela dagarna i hage och ridas i den takt hästen klarar av...

//palle med en gammal dam som är ca halvvägs i behandlingen, men ändå både travar och galopperar i den takt hästen själv vill...

Tack så mycket!:)
Ska höra av mig till en vet. om att få lite mer antibiotika eller kortison..

Hej!

Det har inte blivit kroniskt då? Kände en gammal dam med kronisk lymfangit på ena bak, mådde jättebra ändå, men var svullen, blev bättre av mycket motion, och utevistelse../ Lavinia

Och skulle din vet tveka att ge kortison, så tala om att min häst är 22 år.....

Min gamla dam är 26 år och har haft kronisk lymfangit i många år. Är jätte tjock i sitt ben på morgonen efter box men så fort hon kommer ut eller rids går det ner. Hon har alltid kunnat ridas som vanligt. Däremot har jag blivit avrådd från att linda henne nattetid av vet. Däremot har jag masserat med kamfersalva ibland som får igång blodcirkulationen. På henne har det funkat.......som sagt 26 år och still going strong.

Har pratat med vet. Han sa att det kan ha blivit kroniskt:( för hon har inte haft nån feber på väldigt länge, o svullnaden har gått ner ganska mycket på utsidan, hon är ju inte halt, pigg som attan:) .. så han skrev inte ut varken kortison eller antibiotika. Han råde mig till att linda med alosholsprit omslag på natt.. Är det nån som vet om det är bra?:confused: Förresten vad är kamfersalva? vart kan man få tag på det?

Jag har haft en häst med lymfangitproblem på bägge bak, ALDRRIG har den fått kortison. Kortison är en substans man ska undvika in i det längsta då den kan försvaga vävnader.

För att stävja en lymfangit så krävs nattbandage för att undvika att benen sväller och därmed tänjer ut huden. Har huden en gång väl blivit uttänjd ordentligt så kommer lymfangitproblemen lätt tillbaka.

För att dra ut svullnader av lymfangitkaraktär så ska inte Alsolsprit användas utan antingen SVAGA jodbandage eller rena spritförband. Nu var det länge sedan men jag undrar om det inte heter M-sprit och det kan man få utskrivet av veterinär, men mina egna erfarenheter säger att det svaga jodbandaget alltid funkar bättre.

Motion är mycket viktigt och hästen ska röra på sig både morgon och kväll och gärna lunch. Inga femminuterspromenader utan upp till en timmas skrittpromenader.

Som sagt min gamla som jag haft sedan hon var tretton år (nu 26) hade lymfangit redan när jag tog över henne. Har aldrig lindat benen för svullnadens skull, bara om hon stått och avlastat det andra benet för mkt. Är emot all form av alsol el jodomslag och vet av erfarenhet att det är väldigt delade meningar om det bland veterinärerna också. Jag tror på noggrann rengjörning och skötsel så inte lymfangiten behöver blomma upp. Svullnaden, ja den går ju ner så fort de rör på sig vilket de förhoppningsvis gör varje/hela dagarna. Blev rek kamfrsalva för ett par år sedan och masserar med den. Sök efter info på nätet, har klippt ut ett par rader här... Finns att köpa på apoteket.

"Hudvänlig salva, som vid noggrann massering på huden verkar kärlvidgande, vilket förbättrar blodtillförseln till ömma muskler, leder och mjölkkörtlar. Kamfer som är en naturlig substans, verkar värmande och kärlvidgande. Kamfersalva har sedan gammalt haft en naturlig plats i husapoteket.

Kamfersalva används som förebyggande mot stelhet och träningsskador, såväl som värmande vid ansträngd och ömmande muskulatur. Används även som understödjande behandling på ömma och svullna juver vid juverinflammation hos djur."

Detta är råd från mig som funkat på min häst...../ mvh P

Tror du man kan använda Kamfersalva runt om dom muggsår hon har kvar?

Alltså inte på såren utan på huden som inte är sårig...

Har du en svullnad som går ner så fort hästen rör på sig kan jag lova dig att den inte har någon värre form av lymfangit.

Undvik såren, massera in för att få igång cirkulationen. Försök hålla såren så rena som möjligt bara, helst med så lite väta som möjligt, men om du måste tvätta använd grönsåpa och låt lufttoka innan du smörjer med typ helosan. Om det är riktigt jäkligt i hagen så har jag ibland lagt på lite grönsåpa utanpå eller matolja. Håller mjukt och "stöter" bort lera och skit. Det rinner bara av.

Och Roslagen: Jag sa inte att svullnaden försvann helt- den går NER när cirkulationen kommer igång. Vad vet du om vilken form av lymfangit MIN häst har? Det finns säkert de som har värre men min har såpass att det krävs extrem noggranhet, renlighet samt motion för att hon ska kunna leva ett smärtfritt och behagligt liv.
Ett år när jag inte fick bukt med muggen blommade det ut och hon fick över 40 i ffeber och elefantben upp till låret. Då var hon riktigt illa därann. Efter en massa pengar, pyssel med hagar och mkt nedlagd tid på att hålla rent har hon sedan dess aldrig fått ett sådant anfall.

Har jag skrivit att den försvann helt eller????:crazy:

Jag fick en gång tipset av en veterinär att massera med ljummet vatten med Lactacyd i en eller ett par gånger om dagen. Det funkade jättebra.

det låter som att det har blivit en kronisk lymfangit, vilket min häst också har sen våren 2003. Han har inga som helst problem med det, det är svullet på morgonen, men är alltid kallt och en "hård" svullnad, efter ett par timmar i hagen har det gått ner till "normal" storlek, dock ser man överbenen där han fått en smäll. Han är ohalt och mår bara bra, det viktiga är daglig motion långa skrittpromenader.

Jag hade en häst i många år som hade kronisk lymfamgit och jag provade verkligen ALLT (kändes det som i a f...), men kom fram till att det bästa var: Jag såg till att han fick vara ute i en hyfsat stor hage så mycket som möjligt. Lindade inte benet. Tyckte bara att det verkade som om jag "flyttade" svullnaden då. Såg till att han inte blev blöt och lerig om benen. Det enda jag tyckte fungerade på hans sår på benet (och f ö på alla sår!) var ProCell Proteinsalva för häst. Han fick en 3-månaders behandling med cortisontabletter och blev bättre under behandlingen, men så fort jag slutade gick det tillbaka till ruta ett igen så det fortsatte jag med. Lät honom i princip aldrig vila helt och hållet, utan skrittade i så fall en period. Släppte inte honom på bete för benet tålde inte morgondaggen. Han gick 1.30 hoppning och LA dressyr och fick rosetter ganska ofta. Jag tog bort honom när han var 20, men inte p g a lymfamgiten.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 964
Senast: Stergo
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
841
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka