Någon som varit med på en hubertusjakt?

S

StrongFarming

någon som vill berätta hur det är att vara me....??vad man gör å rider för någonstans... skulle vara jätte roligt att veta eftersom ja funderar på att vara med me min travare :p

:) :)

Sv: Någon som varit med på en hubertusjakt?

Hej!
jag var med i Ystad hubertusjakt för två år sedan. Vi fick rida i grupp (en ganska långrunda) vid vissa ställen så kom man ut på ängar där som var stockhinder och annat, man kunde rida runt alla hinder om man ville ( det brukar man kunna på en hubertusjakt). Sen fick vi rida över en å efter någon timmes ridning så var det paus i ca 30 min därefter fortsatte ritten. Sen fick vi välja om vi ville leta reda på rävsvansen direkt eller vara med på upploppet först, Vinnaren var den som hittade svansen men alla fick ett litet pris.
Detta var jättekul men man var ganska trött efteråt då man rider ganska länge.
/ Sandra

Hubertusjakter går till lite olika beroende på hur seriöst arrangören försöker efterlikna riktiga jakter så som de går till i England. Grundregel är väl att det ska finnas en master, han som rider först och leder jakten, och två pikeurer, som rider på var sin sida om mastern, en bit bakom, och visar hur brett fältet ska vara. Går pikeurerna tätt ihop ska fältet gå tätt, går de långt ifrån varandra har man lite större spelrum. Längden på jakten kan vareiera från någon timme till ungefär fyra. (Finns säkert längre jakter...) Ras spelar ingen roll, jag har haft precis lika kul med jaktridning på kallblod som fullblod. Viktigast är att hästen hoppar villigt i högt tempo med många hästar runt omkring sig och inte rusar som en tok och tar sig förbi mastern/pikeurerna. Hindren varierar från vanliga stockhinder i olika bredd och höjd till rishinder, plank, djuplandningar, stenmurar, m.m. Det är en fördel om man har tränat en del på fälttävlanshinder innan, men det beror också på vilken svårighetsgrad av jakt man tänker rida.

jag har vart med, men jag mins inget för jag rammla av och bröt näsbenet pg.a av att den som red bakom mej inte hade kontroll.. tappa alldrig kontrollen

Jag har ridit två hubertusjakter för kungliga wendes artelleri. På rinkabyältet, åhus, skåne.

jag va med ett år... aldrig mer!! det gick i ett rasande tempo o bromsarna funkade inte... fast det e nog mest jag som e feg!! har man lite kontroll på sin häst är det jätteskoj! jag hade inte mycket koll på min, hon va helt galen! dom flesta ridklubbar brukar ordna jakter o här i hallan är det bara att infinna sig på rätt plats vid rätt tid o hänga på... vi red en runda på ca2,5timme vid 3 tillfällen o sista gången avslutades med en kapplöpning i mål... snabbast vann.... det va där jag svor på att aldrig mer va med...

jag red min första jakt i höstas å det är de roligaste jag gjort på en häst rygg.... vi red över stubbåkrar och ängar sen in i skogen... hindrena bestod av stockar... kanske lite enformigt men det var så kul ändå... vi red i ca: 2,5 timmar med en halv timmes paus inräknad... innan upploppet samlade våran master ihop oss, sen ropade han hallali, då drog vi ivär mot rävsvansen... å vilken kick det är att rid upploppet... självklart ska man ha en trygg häst för att kunna tycka att det är kul... se till att hästen har kondis innan ni åker iväg då de ofta är mycket galopp...

jag har ridit 2 jakter till efter den första och ska rida jakter i år igen... iaf 2 av de jag red förra året...

andra jakten jag red var jag inte medpå upploppet då jag tyckte underlaget var allderles för blött å halt....

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
404
Senast: Krålus
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
629
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka