Någon som rider med mulnätskydd? Bra? Dåligt?

Fashionistan

Trådstartare
Ja, nu vet jag inte om det heter mulnätskydd (förmodligen INTE ;)) men det är så man bäst beskriver!
Min häst är väldigt känslig för flygfän och har på sig en hel munderingen i hagen på sommaren när det är som värst, trots flugmedel! (Och nej, vi klär inte bara på henne, hon ruskar som en tok tills man tar på henne den, då betar hon lungt :love:)

Jag brukar jobba henne med luva + fransar för att hon ska komma undan dom stora som vill in i öronen :mad:, och för ett tag sen så såg jag att Meredith?! red med ett sånt här nätskydd för mulen på ett av sina ston som också är känslig för flugor osv! Borde ju vara toppen för oss så att hon blir helt skyddad i ansiktet när vi jobbar och hon inte kan komma undan på samma sätt som när hon är lös eller hur man ska säga det! :)

Någon här inne som rider med ett sånt här? Bra? Dåligt?

Sv: Någon som rider med mulnätskydd? Bra? Dåligt?

Min kompis rider alltid med det då hästen är VÄLDIGT känslig för allt! när han är som värst går det inte att rida honom utan, så det är absolut bra och värt att rida med :)

Åh det låter ju bra! :laugh:

Du har inte lust att fråga vart hon köpte sitt? Du kan ju ta det i PM?

Skulle också vilja veta vart man kan få tag på sådana!

Ja, man borde ju få skriva märken i tråden? Om man inte tar med priset?

Helt OT men det är väl Jessica Kurten som brukar ha det på Libertina

Vet inte om det är ett nosnät du menar? Jessica Kurtens häst har väl HSS och har nosnätet därför?

Kefly har dom b.la. Googla på nosnät så får ni upp olika återförsäljare.

Nosnät, ja det låter snyggare! :laugh:

Vad är HSS?

Jag såg henne på en hopptävling för ett tag sen, och det var Jessica och inte Meredith nu när jag tänker efter! ;)
Och min häst hatar verkligen flugor i örön & näsa så därför tänkte jag ha det när vi jobbar! :)

Jag har samma problem med häst som bara slår med huvudet på sommaren, jag kallar det "nos-nät". Jag tycker det funkar bra att rida med, det hjälper min häst att koncentrera sig.

Jag köpte mitt i Flyinges ridsportbutik för ett par år sedan, runt 100:- tror jag?, och då hade jag letat länge i många butiker... De hade en annan variant också som var mycket dyrare, runt 400:-?

Mitt har kardborre som man fäster det med i tränset, tyvärr är det lite för stort, och kommer inte ihåg märket. Jag använde en annan modell för några år sedan på en annan häst, det fick man knyta fast i tränset, det var bökigare.

HSS = Headshaking syndrome.

Har beställt ett till min häst (518 kr inkl frakt) då hon utreds för detta. Vet inte om Kurtens häst har detta men jag ser ingen annan anledning till att rida med det inomhus annars. Solos Carex är diagnosticerad HSS men jag vet inte om han rids med nosnät.

Hoppas det funkar så din häst slipper störas :) Min andra häst skulle likväl kunna ha HSS också nu när flugorna kommer :), han är känslig i huden och är superirriterad!

Salikon: Nu kom jag på vad HSS är! (Snacka om att inte vara med idag ;):D)

Ja, jag gick in på Kefly och där fanns både nosnät och en jättesmart mask till ansiktet! :bump: Kostar lite över 400kr delen men om det funkar lägger jag gärna dom pengarna för att vi ska få en trevlig sommar!

(Man får med 3 nosnät i samma förpackning)

Ja, min är inte riktigt så irriterad att vi kan misstänka HSS men man vill ju hjälpa dom så mycket man kan! :laugh:

Det räcker med huva + täcke på henne i hagen för att hon ska beta lungt, men just när man jobbar så vill man ju inte att hon ska koncentrera sig på mig och inte på att få bort flugor! :)

Haha, det är ju fredag man får komma undan med det :D

Hoppas verkligen att det löser sig, du får väl köpa en sänghimmel annars och rida under. Bara fästa i hjälmen och lägga över hästen :idea:

Kan bara tillägga att min inte heller är jätteirriterad eller skakar paniskt som vissa gör. Finns olika grader och stadier på HSS. Bara så man inte tror att hästen måste skaka hejdlöst för att ha det. Men om det bara kommer med flugorna kan man ju misstänka dom i första hand.

Senast ändrad:

Hahahhahaahahaha! :rofl: :rofl: :rofl:

Det hade ju sett snyggt ut! ;):D

Nä, tror det räcker med detta! :D:D

Haha eller hur :D
Jag menar, är man inte bäst eller har en uppseendeväckande häst får man ju ta till andra metoder :rofl:

Lycka till iaf!

Tror det räcker med hästen herself, hon är världens prinsessa! :love:

Tack, det ska bli lite spännande att testa! :)

Och lycka till med din också, hoppas verkligen inte att det är HSS!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka