Någon som provat....

anhe

Trådstartare
Solid Gold så här i magsårstider (med tanke på att så många hästar har magbesvär)????
 
Mina hästar får vara hästar i så stor utsträckning som det går så inga magbesvär här inte...
 
Utegång borgar inte för att INTE få magbesvär....utan tillgången på grovfoder.en häst kan ju vara ute 24 timmar och inte få grovfoder nog.
 
Nej, vad är det för något??

Jag brukar ge losec,nexium eller nåt annat probiotika(aloe vera t ex) om hästen har konstaterat katarr/sår.
 
Vad jag menar med att låta hästarna vara hästar är just lösdrift och fri tillgång till grovfoder...
 
Ja, hästar är ju gjorda för att äta ca 16 timmar om dygnet så det är ju inte så konstigt att de får magbesvär när de utfodras några gånger om dagen och därimellan inget.
 
Tyvärr var nog det anledningen till att MIN häst fick diagnos katarr/magsår för ett par år sen... Och behandlades med Nexium.

Numera är jag noggrann med att ge henne tillräckligt med grovfoder!
 
Det är en relativt ny (i Sverige, används till galopphästar i England) foderbalansprodukt som är till för hästar som är högpresterande och/eller stressade/har för livligt temperament och/eller har magproblem. Ja, det fanns en längre lista över vilka hästar som lämpade sig för det här, men för min del var det nämnda egenskaper som var intressanta.

Min häst har aldrig varit bra i magen, inte ens som otränad unghäst. Det krävs inte mycket ändring i tillvaron för att hon ska stressbajsa osv. Det räcker att ordningen ut i hagen inte är den vanliga. Hon är alltså född så. Systern är likadan, född sån.

Nu har jag provat detta foder i en månad, ersatt hälften av kraftfodret med detta, och i början tyckte jag inte det gjorde någon verkan, men nu efter 4 veckor är det runda blanka bajsbollar även då vi åker bort på tävlingsbanan, pälsen börjar bli glansig på ett helt annat sätt än tidigare mm, dessutom är hon faktiskt lite lugnare. Hmm, börjar lovande, så jag ska prova ett par månader till och se om effekten håller i sig. Men det är dyyyyrt, fast å andra sidan minskas ju kraftfodergiva och mineral-, vitamingiva. Men, det är ändå inget kraftfoder, utan en balansprodukt som de så vackert kallar det. Ska forska lite mer i vad det innehåller, fick tag i det på rekommendation.
 
Vissa "speciella" hästar kan få större och mindre magsvär även om de har fri tillgång och går på lösdrift.

Så det är inte alltid det handlar om "fel"fodring. Det finns fler orsaker.

MVH/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 675
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 402
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej! Jag har köpt två besättningar foder i småbal och tagit analys på båda. Vad har ni för tankar om detta foder? Uppskattar alla...
Svar
6
· Visningar
392
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 299
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp