Någon som plastat halm med tveksam torrhet ???

gylle

Trådstartare
Har någon plastat in halm som inte är hundra torr (= blandat mkt torrt och en del som inte är torrt). Hur blir sådana balar isåfall ? Blir de fuktiga rakt igenom som som typ hösilage eller blir det mer att det torra håller sig torrt och det fuktiga fuktigt ?
Efter att ha misslyckats med ett stort antal balar i första omgången vi fick in med halm i år (togs in efter en dag på fält och i år verkar det inte räcka för mkt fukt kvar i halmen) flera balar (storbalar) har tagit värme och fått kasseras och kastas ut igen.
Nu tröskar grannbonden sitt sista fält som vi kan få ta av, då fältet varit vattensjukt har de inte kunnat komma ut på det innan och det har nu dessutom väldigt mkt grönt i sig. Kommer att vara strålande fint väder fram till imorgonkväll sen regn i 10 dagar vad som syns på prognoserna nu, så då sitter vi i samma sits det måste in efter en dag på fältet om vi vill ha något alls. Att pressa vanlig storbal gör jag inte om iom resultatet på de första räcker ju att man får in ett litet parti som inte var torrt för att förstöra hela balen.
Alternativet är att prova småbal för att kunna slänga de som avslöjar sig som blöta på tyngden. Dock känns det inte helkul att stapla in balar när det finns tveksamheter om torrheten pga brandrisken.
Tanken som slog mig är just att plasta storbalar så att det som inte är torrt så att säga blir ensilerat OM det inte innebär att det våta sprider sig till allt för då har man ju inte mkt nytta av dem som strö och det är strö vi behöver.
Så någon som varit desperat förr och provat att plasta sådan halm ? Funkade den sen att använda som strö ?
 
Sv: Någon som plastat halm med tveksam torrhet ???

Min bonde gjorde ett försök att plasta halm förra året. Det funkade inget vidare tyvärr, varenda bal fick kasseras pga mögel :(
 
Sv: Någon som plastat halm med tveksam torrhet ???

Ser tveksamt ut nu om det kommer att bli tröskat idag, efter mindre än ett varv runt fältet står det nu en tröska strandad på buken det bar helt enkelt inte för den jättemaskinen (största tänkbara jätte tröska). Första traktorn som gjorde ett försök att dra loss den står likafint fastkörd nu så jag antar att de väntar på det team som fick lyfta loss den för några veckor sedan med stora luftkuddar när den satte sig.
 
Sv: Någon som plastat halm med tveksam torrhet ???

Jag hade lagt pengarna på att köpa halm som är torr istället för att betala inplastning.
Det möglar väldigt lätt tyvärr!
 
Sv: Någon som plastat halm med tveksam torrhet ???

Jag hade lagt pengarna på att köpa halm som är torr istället för att betala inplastning.
Det möglar väldigt lätt tyvärr!

Ja du hade det funnits halm att köpa så hade det inte varit så mkt kris. Det finns inte halm att uppbringa som är av tillräcklig hygienisk kvalitet här tyvärr, i stort sett all halm har regnat bort i skåne i år tyvärr, några har fått in dock har det mesta precis som det första vi fick in inte varit tillräckligt torrt, har tittat på några som annonserat och inte har det varit frisk halm utan redan nu har de luktat muggigt = kommit in fuktigt.
Med det pris som råder på spån just nu och högre lär det väl bli när efterfrågan nu kommer öka eftersom det inte finns halm så blir det ju klart kännbart att ställa dem på spån istället, bara den normala förbrukningen efter att boxarna är uppfyllda trots permanentbäddar kommer att gå loss på 1000:- per vecka = 52000:- :eek: för ett år. Jämför man då med gratis halm (betalar bara en låg presskostnad så halmen kostar oss ca 50:-/vecka om ens det) så blir det ju en viss skillnad. Så inte helt konstigt kanske att man försöker hitta en lösning för att få in halmen på alla sätt i världen, jag kan ha mkt roligare för 50.000 än att slänga dem på gödselstacken :angel:
 
Sv: Någon som plastat halm med tveksam torrhet ???

Hur många hästar har du? Tusen kr per vecka låter otäckt mkt, till och med om det varit för en månad så hade jag tyckt det var otäckt :(
Jag har tre hästar och hittills har jag gjort av med 750kr i strökostnad på ett år.

Jag är också lite orolig för halmen, men enligt bonden så ser det rätt ok ut så det blir nog lite halm iaf :)
 
Sv: Någon som plastat halm med tveksam torrhet ???

Antar att du har testat halmpelets?

Och ang spån,det går också att få tag på så gott som gratis,man åker till ett sågverk och packar i säckar,jag har alltid betalat 5:- säcken,nu ingår dock spån i hyran,men stallägaren åker med en stor vagn och hämtar gratis på ett sågverk,vagnen lassas full,sen räcker den i ca 2-3 veckor till 16 hästar+några till på lösdriften,varav 4 står i uteboxar där det går åt MYCKET spån.
 
Sv: Någon som plastat halm med tveksam torrhet ???

Det finns ingen gratis spån att hämta här nere i södra skåne, vi har liksom ingen skog så vi har inte det alternativet här nere utan det är balat spån som gäller och tyvärr är billigaste alternativet som går att hitta 70:-/bal och då är inte ens fraktkostnaden med i det. Snittar man 1,5 bal per vecka vilket knappt räcker då jag har ett par stökhästar som lätt gör av med 2 balar i veckan så blir det på 9 hästar en hiskelig massa pengar.
Halmpellets har jag provat och det kommer inte in i stallet igen, dammar alldeles för mkt, kostar dessutom mkt mer än spån om man inte nöjer sig med 5cm lager i boxen vilket jag inte gör. 3 påsar i veckan måste jag minst fylla på efter att ha lagt 2500 för att fylla upp en box så det är definitivt inte ett billigare alternativ utan tvärtom mkt dyrare.
 
Sv: Någon som plastat halm med tveksam torrhet ???

För att slippa detta har vi varit och tittat på stable comfort madrasser lite överallt. Bara madrassen representerar ca 15 cm spån och även om man har spån och halm också så blir det billigare i längden.
Kanske vore något?
 
Sv: Någon som plastat halm med tveksam torrhet ???

Är ju ingen försvarbar kostnad att köpa sådant till 9 hästar när man normal år har "gratis" halm för att man ett år inte har det, dessutom har vi alltid permanentbäddar vintertid så då går det totalt bort går ju inte att göra dessa tunnare bara för att man har något i botten då tappar de sin funktion.
 
Sv: Någon som plastat halm med tveksam torrhet ???

För att slippa detta har vi varit och tittat på stable comfort madrasser lite överallt. Bara madrassen representerar ca 15 cm spån och även om man har spån och halm också så blir det billigare i längden.
Kanske vore något?

Vad kosta dom ?

Mia
 
Sv: Någon som plastat halm med tveksam torrhet ???

Hej!
Jag ska ev inackodera min häst där de har sådana boxmadrasser, och det kostar typ 6000-6500 kr för 10*10 m. O så ökar priset såklart med storleken.

Jag ska åka och titta på det i slutet av månaden.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Satt och funderade nu när det ser ut och bli så att vi både kommer att pressa hösilage och halm samma dag. Pga av lite medhjälpare och...
Svar
11
· Visningar
3 366
Senast: gylle
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft lätt att få torr hud, och den har alltid varit känslig (jag vet tyvärr inte riktigt VAD som inte fungerar, alltså...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 042
Senast: gadriel
·
Anläggning Ni med mkt erfarenhet av att ta in fälttorkat torrhö kan ni dela med er lite av kunskap om torkning och vändning. Har under många år...
Svar
1
· Visningar
5 676
Senast: Tacitus
·
L
Foder & Strö I går pressade bonden våra balar. Eftersom de var extremt tynga balar i fjol bad vi han pressa 250 kg balar. Tror de vägde emot 350-450...
Svar
9
· Visningar
2 338
Senast: loveisis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp