Någon som lyckats få tag på en liten stuga med stallplats utan ekonomin att köpa?

D

diny

Måste skriva av mig lite. Är sjukpensionär och hatar verkligen att bo i lägenhet och att ha hästen 3km bort gör inte saken bättre. Har ingen bil så det mesta av energin går på bara att gå fram och tillbaka.

Min dröm är en liten stuga med stall så man kan gå ut och pyssla och mysa och nära in att lägga sig och vila när kroppen säger stop. Skulle vilja ha ett litet land att påta i. Tänk bara en sådan enkel sak som att sitta på trappen en varm höstmorgon och dricka morgonkaffet och titta på hästarna i hagen :love:.

Har under flera år letat en liten stuga att hyra på någon gård (är ju nästan alltid hemma så kan slänga åt deras djur tex lunch och hjälpa till med andra lättare saker) men de som finns är stora hus och de få jag hittat mindre kräver goda referenser (att man är sjukpensionär brukar vara populärt :smirk:) eller svart hyra. Jag måste ha vitt för bostadsbidraget.

Hade inte förut tänkt att så många hade liknande problem. Har en granne som oxå är sjukpensionär så nu hjälps vi åt att leta.

Hur bor ni och är det någon som lyckats hitta sin lilla stuga?

Sv: Någon som lyckats få tag på en liten stuga med stallplats utan ekonomin att köpa?

Jag har bott så, i ett litet torp med ett stall till. Torpet var gammalt men mysigt och stallet var nybbyggt och modernt. Hade lite höns också:love:. De stunderna när man satt på trappan och drack sitt morgonkaffe var underbara, erkänner det. Men, det finns en hake som man inte alltid tänker på. Det är en enorm massa jobb. Saker går sönder, staket måste underhållas och bytas ut, hö, spån och kraftfoder ska köras hem. Men måste fixa hästvakt så fort man är hemifrån mer än ett par timmar för hästarna vill ju ha mat 3-4 ggr/dag. Alltså tycker jag du ska tänka dej för. Jag är inte sjuk och jag tyckte det var mycket jobb, nästan så jag inte orkade med det och dyrt var det så jag klarade det inte ekonomiskt (trots heltidslön). Nu är stället sålt och jag har mina hästar uppstallade, hade jag inte sålt hade jag nog varit utbränd och jagad av KF...
Så, var du glad att du har det så som du har det, lovar att det är billigare att skaffa en liten bil än ett torp om inte annat så en cykel som du kan köra på till stallet. Dessutom har du ju vänner i stallet och det saknade jag när jag hade eget, älskar att komma till stallet och träffa folk, det måste ju vara särkilt viktigt om man är sjukpensionär och inte pratar med arbetskamraterna varje dag.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Någon som lyckats få tag på en liten stuga med stallplats utan ekonomin att köpa?

Vi letar också hus att hyra, kanske med lite andra önskemål än dig men vi upplever det också hemskt svårt att hitta något. Det gäller att vara ihärdig, lusläsa annonser dagligen!

Vi har blivit tipsade om att det finns mycket sådanna annonser i Tidningen Land, så vi ska skaffa oss en prenumenration så vi kan ha bra koll på annonserna! :)

Jag har bott så, i ett litet torp med ett stall till. Torpet var gammalt men mysigt och stallet var nybbyggt och modernt. Hade lite höns också:love:. De stunderna när man satt på trappan och drack sitt morgonkaffe var underbara, erkänner det. Men, det finns en hake som man inte alltid tänker på. Det är en enorm massa jobb. Saker går sönder, staket måste underhållas och bytas ut, hö, spån och kraftfoder ska köras hem. Men måste fixa hästvakt så fort man är hemifrån mer än ett par timmar för hästarna vill ju ha mat 3-4 ggr/dag. Alltså tycker jag du ska tänka dej för. Jag är inte sjuk och jag tyckte det var mycket jobb, nästan så jag inte orkade med det och dyrt var det så jag klarade det inte ekonomiskt (trots heltidslön). Nu är stället sålt och jag har mina hästar uppstallade, hade jag inte sålt hade jag nog varit utbränd och jagad av KF...
Så, var du glad att du har det så som du har det, lovar att det är billigare att skaffa en liten bil än ett torp om inte annat så en cykel som du kan köra på till stallet. Dessutom har du ju vänner i stallet och det saknade jag när jag hade eget, älskar att komma till stallet och träffa folk, det måste ju vara särkilt viktigt om man är sjukpensionär och inte pratar med arbetskamraterna varje dag.
Så finns det ju vi som mår bra av att alltid ha något att påta med, som tycker det är roligt att underhålla hagar och måla hus och laga grejer som går sönder. ;) Att avråda någon att prova på en dröm tycker jag är lite dumt!

Jag ville inte har någon stor gård utan en liten stuga och en lösdrift. Få tag på en gammal grålle för att sköta skottningen, köra vatten mm. Det som vore absolut det smidigaste är att hyra en stuga som tillhör en befintlig gård där man kan hyra in hästen.

Där jag är uppstallad nu så blir det mkt jobb med andras hästar under exemsäsongen då man har 2-3 morgnar man tar ut just nu 6 hästar (min går ute dygnet runt)sätter på täcken, mocka boxar (jag klarar inte av att mocka alla), kollar vatten även åt de andra hästarna (avelshästarna) och höpåsar till de inne plus lösdriften. Även smörjning rengöring av sår mm.

Hade det varit hemma så var det att vila en stund och fortsätta men nu är det en 50min promenad hem och sedan 50 upp igen.

Så finns det ju vi som mår bra av att alltid ha något att påta med, som tycker det är roligt att underhålla hagar och måla hus och laga grejer som går sönder. ;) Att avråda någon att prova på en dröm tycker jag är lite dumt!
Älskar att påta och pyssla med det jag kan. Visst kan det ta tid men gör man det hemma så är det bara att vila en stund framför TVn innan man fortsätter.

OK, jag ska inte tjarta om mina erfarenheter, konstigt att skriva här om man inte vill ha andras erfarenhet, fast jag vill inte avråda, bara att man ska tänka på att det inte bara är romantiskt som att sitta och dricka kaffe i morgonsolen och se hästarna beta i hagen. Ofta tänker man inte på alla saker som blir gjorda "av sig själv" när man står uppstallad. Inte heller på alla kostnader då man måste köpa allt själv.
Men har man tänkt på:
- Elaggregat, eltråd, isolatorer, grindar och stolp till hagarna + renovering.
- Alla saker i stallet som grepar, sopkvastar, skottkärra, krubbor, fodertunnor, sadelhängare, tränskrokar, vattenbaljor mm.
- Vattenförsörjningen på vinter (vatten fryser liksom i stallet när hästarna är ute på dagen) och vid strömavbrott (du måste kunna säkra vatten och foder vid strömavbrott enl. djurskyddslagen).
- Att man måste ta hem foder på sommaren och då ofta punga ut med ca 5000-7000 kr för grovfodret direkt (snacka om att inte ha råd med semester). Kanske det kan bli billigare men då får man kass foder och så får man ofta stödfodra med kraftfoder istället= ännu dyrare.

Jag vet inte om detta funkar men det finns en tråd om en tjej som flyttade ut till ett torp, försöker koppla på en länk till tråden.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=805440&highlight=spara+pengar

Jag tycker det verkar vara dåligt ordnat där du står nu. Där jag står med mina behöver vi bara åka upp en helg i månaden och ha stallet. Då släpper vi ut alla hästar som går i storflock (alltså bara att öppna boxdörrarna och så vips är de ute:D). Sedan är det ju iofs lite jobb med att mocka till ca 20 hästar, men vi är två som hjälps åt och så kan vi ha med oss en kaffetermos och ta ett break om vi vill:love:då kan vi ju passa på att titta på våra hästar som betar nöjt i hagen.
Vi har också en transportör till gödsel som drar med sig skiten till containern så vi behöver aldrig skotta det på gödselstacken. vi har också en grej som rullar ut hösilagebalarna så vi slipper stå ock riva i dem för hand så kör vi det bara på en stor kärra ut till hästarna. är vi två klarar vi av att sköta 20 hästar på mindre än två timmar. staket mm hjälps vi åt med ca 2-3 ggr/år och ev vid behov + att man har ridhus:love:.
Kan bara säja att jag älskar stordriftsfördelarna:love:

Självklart är det mkt att tänka på.

Skaffade min första egna häst för 17 år sedan och först den jag har nu som jag haft inhyrd (hade de flesta där jag jobbade).

Ser man tidsmässigt så får man mkt gjort på de 3 timmar det tar att ta sig till stallet fram och tillbaka och göra morgonsysslorna med de andras hästar. Då är det inget gjort med min häst utan vanlig morgon.

Har elagregat och trådar, isolatorer och en hel del stolp liggande sedan förut (haft 5 egna hästar genom åren).

Vatten är smidigt att köra i dunkar i en pulka om man inte kan dra slang på vintern. På ett ställe där jag bodde och hade häst drog vi hagen mot köksfönstret och körde med slang från kranen på vintern.

Semester var det många år sedan jag haft (var till kreta på en sista minuten för över 5 år sedan).

Jag tycker det verkar vara dåligt ordnat där du står nu. Där jag står med mina behöver vi bara åka upp en helg i månaden och ha stallet.

Hästar vill ju ha mat även på vardagar, och på alla ställen finns det inte anställd personal som fodrar på vardagar, det betyder nödvändigtvis inte att det är dåligt ordnat. Ju mer man gör själv, desto billigare brukar det bli.

Normalt där jag stått så har de som varit inne delat på att mocka och då har man tagit så många dagar som man har hästar. Tex stått 5 hästar med olika ägare så har man tagit ut var 5edag och då mockat alla boxarna och turats om om helgerna. Aldrig varit med om som här att trots man inte har någon på box så ingår den mockningen där ändå. Sedan får man mocka lösdriften ändå som ingen annan gör.

Inget fel alls på de som har stallet utan just att det blir mkt jobb med andras hästar.

Ursäkta mig men har ont och är trött och kinkig :D

hmm jag toror att du kan få problem med att hiutta sånnt boende då du är förtidspensionär kommer du att klara avv att hjälpa till emd lunchen till djuer osv, kommer ud klara av att fixa din egen häst varje dag? allt sånnt där! Vad händer om du blir sdämre?

vill absolut inte vara pessimistisk men tror de är så många tänker tyvärr

Är inte lätt att hitta stuga som förtidspensionär. Helst förståligt för de som hyr ut att inte chansa. Man vet ju inte vad FK kommer att ändra. Innan jag flyttade till lägenhet så hade jag hand om 20 unghästar på lösdrift.Ägaren körde in nya balar men resten skötte jag

Allt går med lite vilja och hjälp men dit kommer jag aldrig igen. De gick på fri tillgång så bara att pyssla och mocka lite då och då i lösdriften (mockades ut totalt med traktorn på våren. Vatten bar jag aldrig utan hade slangen i hallen och fyllde från badrummet. Det som var att göra var att binda upp alla en gång om dan för kraftfoder och genomgång.

Nu vill jag ha min dam och en eller 2 inhyrda på lösdrift så man inte blir själv. Sedan har jag snälla goda vänner och familj som hjälper till när det behövs.

det blir nog nästan omöjligt att hitta något att hyra... kan du inte köpa istället? om du betalar hyra eler avdrag på lån spelar väl ingen roll??

för isåfall finns det massor av gammla små torp... men det kan bli svårt att tex handla mat och foder om du inte har någon som kan köra dig?

Måste skriva av mig lite. Är sjukpensionär och hatar verkligen att bo i lägenhet och att ha hästen 3km bort gör inte saken bättre. Har ingen bil så det mesta av energin går på bara att gå fram och tillbaka.

Min dröm är en liten stuga med stall så man kan gå ut och pyssla och mysa och nära in att lägga sig och vila när kroppen säger stop. Skulle vilja ha ett litet land att påta i. Tänk bara en sådan enkel sak som att sitta på trappen en varm höstmorgon och dricka morgonkaffet och titta på hästarna i hagen :love:.

Har under flera år letat en liten stuga att hyra på någon gård (är ju nästan alltid hemma så kan slänga åt deras djur tex lunch och hjälpa till med andra lättare saker) men de som finns är stora hus och de få jag hittat mindre kräver goda referenser (att man är sjukpensionär brukar vara populärt :smirk:) eller svart hyra. Jag måste ha vitt för bostadsbidraget.

Hade inte förut tänkt att så många hade liknande problem. Har en granne som oxå är sjukpensionär så nu hjälps vi åt att leta.

Hur bor ni och är det någon som lyckats hitta sin lilla stuga?

Nu hyr jag inte, tyckte helt enkelt man vann mer på att köpa en gård än att hyra men jag kan iaf skriva att det är värt att ha eget, vare sig du köper eller inte.

Det är garanterat lättare för dig att sköta hästarna fastän du är sjukpensionär, jag tycker man får slita ihjäl sig när man har hästar inhyrda på olika ställen & det blir mer jobb eftersom det handlar om fler hästar att ta hänsyn till.
Så låt dig inte skrämmas av folk som inte tror att du klarar det.

En sak jag rekommenderar för att göra allt så lätt som möjligt är att sätta upp alla hagar i förväg, ha tex 1 -2 vinterhagar & gör dem ordentligt, på sommaren sätter man upp de beteshagar amn tänkt ska räcka hela sommaren.
Väga upp allt hö osv kvällen före.Det finns väldigt mkt du kan göra för att underlätta för dig själv, & såna rutiner får man ju inte bestämma i andras stall.

Här var jag bor finns det lite av varje att hyra, synd att du inte bodde i mitt område, men fortsätt att leta.(ja man kan dricka morgonkaffet & kolla på hästarna varje dag;)

En sak jag rekommenderar för att göra allt så lätt som möjligt är att sätta upp alla hagar i förväg, ha tex 1 -2 vinterhagar & gör dem ordentligt, på sommaren sätter man upp de beteshagar amn tänkt ska räcka hela sommaren.
Väga upp allt hö osv kvällen före.Det finns väldigt mkt du kan göra för att underlätta för dig själv, & såna rutiner får man ju inte bestämma i andras stall.
Det går att göra det ännu enklare för sig. :)
1 stor åretrunhage (lösdrift).
Fri tillgång på grovfoder.

Jag ser inga problem med att leva under enklare förhållanden, finansiellt och praktiskt.

LIA

Du vet säkert redan det men testa ring till större gods och liknande ställen. Jag jobbar på ett sådant ställe, dom äger mängder av olika fastigheter, både små lägenheter i samband med själva slottet men även små gårdar och alla dessa hyrs ut.

Men det här borde väl inte vara något problem att ordna....:) Jag har en bekant som har 2 st småstugor varav hon själv bor i den ena. Tyvärr är det ingen Wc utan endast torrdass och duschen finns inte heller. Min bekanta har löst det med att duscha i samband med sjukgymnastiken som hon har varje vecka. I annatfall är det balja på golvet som gäller. Men hon har oxå sina hästar med sej och bor där hon har råd och där hon trivs, mitt i skogen. Kaffet på verandatrappen kan hon naturligtvis unna sej, men vad jag har förstått så är det åtm för henne mycket jobb och planerande med vatten och ved som ska bäras in. Undrar bara hur många det är i detta land som kan tänka sej bo på liknande sätt ?? :angel: Men hon har verkligen rättat munnen efter massäcken som man säger ;)

Så har jag bott i perioder oxå men skulle nog få lite krupp utan internet nu. En balja i köket om man har vedspis så funkar badningen bra. Ved drar man i pulka på vintern om man inte får hjälp att bära in med jämna mellanrum.

Det jag önskar är vedeldat och möjlighet för internet. Om standarden är låg spelar ingen som helst roll så länge man kan ha det varmt inne och det inte är vattenskadat eller mögel.

Det jag egentligen ville med tråden är att höra hur många som verkligen lyckats med sin dröm

Hade det varit hemma så var det att vila en stund och fortsätta men nu är det en 50min promenad hem och sedan 50 upp igen.[/

Jag brukar antingen lägga mig på höskullen eller i bilen och vila, det går så länge det inte är för kallt. Det känns lite dumt men vad gör man??? Jag har ca 25 min bilväg till stallet och skulle också vilja bo på en gård där jag också kunde ha hästen. Letar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka