Någon som lyckats få tag på en liten stuga med stallplats utan ekonomin att köpa?

Sv: Någon som lyckats få tag på en liten stuga med stallplats utan ekonomin att köpa?

Önskar dej stort lycka till i ditt letande. Känner på mej att det finns någon vänlig själ som hjälper dej inom kort :bump:

Sv: Någon som lyckats få tag på en liten stuga med stallplats utan ekonomin att köpa?

Hej hej! jag måste säga att jag håller verkligen med dig, därmed inte sagt att man inte ska förverkliga sina drömmar.
Jag har dina erfarenheter med mig av allt vad det innebär med eget ställe.
Det är mycket jobb går inte o komma ifrån om man inte ex är miljonär el har mycket hjälp från föräldrar som bor på gården.
i mitt fall så har allt arbete lett till att jag nu gör ett uppehåll med häst för att se om suget kommer åter nån gång i framtiden.
Har ett tungt heltidsjobb o har haft häst sen 1990.

Inget påhopp på andra som önska leva o bo så men för mig så har det blivit för mycket jobb därför kände jag att jag ville svara på ditt inlägg som jag kände igen mig i allt för väl.

Ville tacka för alla PM med uppmuntrande ord och förslag.

Ska i em och titta på en stuga hos en granne till en gård där de har hästar så jag kan stalla upp där.

Visst blir det lite jobb varje dag men då är det max 50m att gå tyckte jag hon sa. Och det dagliga jobbet är att göra höpåsar och fodra (ges fyra gånger och vi delar på fodringarna). Mocka lösdrift en gång i veckan på vintern. Kostar 500 (inkl el och vatten) och man får köpa hö för 1.5kg. Ska bli intressant att se hur det ser ut och om det funkar mellan mig och de som har det. Håll tummarna!

Har även fått fler erbjudandet om stallplatser

Senast ändrad av en moderator:

hade en bekant som hade ett litet torp samt lösdrift till sina hästar :-) det funkade ju bra. men det va ju mkt arbete

låter bra det du skall kika på.
jag har hyrt stuga, och delat stall med hyresvärden, funkade kanon.
var i dåläget ensam med inte allt för mycket pengar, men det gick runt.
lycka till med letandet

Tycker oxå det låter bra. Just att kunna pyssla lite och sedan gå in och vila framför tvn innan man går ut igen på em. Om man hade haft eget så hade man fått mkt hjälp av familj och vänner. Men det känns skönt att inte behöva använda det trots att dom sagt att de gärna hjälper till med ved, hö mm

Tyvärr har man en förmåga att skita i kroppen och köra på men ska man ha en chans komma tillbaka till arbete så nu jobbar jag på att lära mig att säga nej (fast en del vänner bara skrattar och säger att de ska bli intressant att se hur länge det håller :D).

Hyran på stugan var inte farlig heller så slår man ihop det jag betalar nu i stallhyra +lägenhet + el så blir det tom lite billigare.

Åh vad mysigt det låter, håller tummarna för dig!

En kompis till mig fick nästan den drömmen!
Hon sålde sin lägenhet inne i stan, flyttade ut till en urmysig liten stuga som hon hyr på landet knappt 1,5 mil från stan. De som bor granne med stugan har hus och stall och köpte stugan för ett tag sedan för att veta vem de har som granne, efter någon hästilsk bott där innan... Stugan är mer som ett litet hus, men lagom stort, med egen stor trädgård och utsikt över hästhagarna :love:

När hon flyttade dit ordnade ägarna och min kompis tillsammans med en uppfräschning av stugan med bla ommålning, byte av trappa till vinden, byggde en uteplats (slog upp en dörr) och kaklade i köket.
Den stugan är ett paradis! Lugn, skön energi bara av att vistas därute, mysigt gammaldags men uppfrächat, vedspis, bubbelbadkar, vardagsrum, toa, kök, litet matrum och sovrum plus förrådsrum uppe. Uteplatsen med utsikt över ena hagen och lagom mycket trädgård att påta i med stenmur runt hela "egna" tomten. 4000 kr i hyra.

Dock flyttade hon inte dit hästen som det först var tänkt, eftersom de inte fick ledig box som de trott, men den står några km bort och hon har bil, men det är verkligen ett drömboende annars!

Vet också om en vacker liten "stuga" på en större hästgård som de rustat upp och hyr ut, man får gärna ha hästen där också. Jättefin från 1800-talet i trä med vackra fönster och romantisk stil. Typ 2 rum och kök, också 4000 kr i hyra har jag för mig...

Så visst FINNS ställena, men det är ju mycket som ska klaffa!

Hoppas det stället du har på G känns och verkar rätt!

Får hålla mig till tåls lite till. Han som hade stugan nu ringde just och måste åka iväg med en av barnen så hann inte visa idag. Det är ju egentligen ingen panik för den är inte ledig fören efter nyår.

Den där "stugan" lät vacker. Den jag ska titta på har tydligen tapeter från 70talet *fniss*

Vi är 3 här som drömmer om att flytta till hus så det mest praktiska vore om man hittade ett hus med 3 lägenheter (eller 3 små stugor) och en liten lada eller uthus att använda som lösdrift. Då hade vi kunnat hjälpas åt med det man behövde. Eftersom vi är sjukpensionärer så borde det tillsammans bli en frisk person :D

Håller alla mina tummar för att allt går i lås för dej.:banana:
Vilken godhjärtad tanke av dej , att 3 sjukpensionärer skulle kunna stötta varandra.:love: :love:
Idagens samhälle är det för lite tankar på sin omgivning.
Det är för mycket sköt dej själv och skit i andra mentalitet. :eek:

Vi är alla hästgalna och funkar hyffsat ihop och accepterar varandras olika syn på saker.

Tror många tycker att man inte kan vara så sjuk när det inte syns så det är en stor fördel när vi är i liknande situation. Så tror faktiskt det skulle vara svårt att göra samma sak med 2 "friska" personer. Tycker dock synd om den ena tjejens gubbe om vi skulle flyttade ihop på samma gård. En ej hästintresserad kille mot 3 hästgalningar :D

Sätt in en annons om vad du söker. Du får säkert napp. Större gårdar har ju ofta flera hus och en del hyrs ut. Priserna är väl inte så höga i dalarna?

Vi är alla hästgalna och funkar hyffsat ihop och accepterar varandras olika syn på saker.

Tror många tycker att man inte kan vara så sjuk när det inte syns så det är en stor fördel när vi är i liknande situation. Så tror faktiskt det skulle vara svårt att göra samma sak med 2 "friska" personer. Tycker dock synd om den ena tjejens gubbe om vi skulle flyttade ihop på samma gård. En ej hästintresserad kille mot 3 hästgalningar :D

Jag blir glad i "hjärtat"när jag läser ovanstående,en härlig inställning utan problematiserande(som vi är så duktiga på annars...).
Humanism är fantastiskt,lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka