Re: Jag menar egentligen...
Vart bor du?
Här i sthockholm har vi inte så mycket tävlingar. Brukar vara DM och en till. Vinner man DM så är det sen SM, där finns det mycket hästkarlar, alla med sina små knep och ideer :smirk:. Ganska rolig blandning av folk.
Själv ha jag bara en trilla (renoverings behov så den är ännu inte använd), men på gården där jag står har vi en samling hästredskap
, många i bruksskick som vi nyttjar på divrse gårdsdagar(harv, plog, gödselsprätt, timmersläpor, såmaskin och mycket mera, sen har vi några flakvagnan(4st), varav en handikapp anpassad, en bröllopsvagn och några gamla finvagnar som tyvär brunnit
).
JAg tror att hästarna gillar omväxlande träning, min har fått prova på ganska mycket. Men sånnt som att flytta rundbalar får traktorerna sköta... Min klenis skulle inte uppskatta sådanna ideer. Sen har jag bara en bröstsele så det får inte bli allt´för tungt. Mitt nästa mål med honom(förutom starta ihopptävling) är att starta i någon körtavling. Inkörd är han sedan förra vintern, jag och hästens andra ägare körde in honom själva.
När man tävla bruks är det lite olika moment men sånnt som brukar ingå är halter i backe, backa i vinkel och rakt, rakkörning, slalom, vända på litet utrymme, vattengrav, skrämselhinder, sen bedöms även anspänningen och selens/hästens kondition. Banan brukar vara ganska lika uppbyggd inför bruksidning och brukskörning. Nyttig träning då det är sådant som faktikst kan vara bra att kunna!