Någon som kör brukskörning?

B

**BORTTAGEN**

Jag kör jordbruksredskap och slädar och snart flakvagnar etc med min ardenner. Jag har hittat mest likasinnade internet-kompisar utomlands (USA och England) men finns det folk här också som är intresserade att "prata" brukskörning?

Jag kör inte än. Men jag har både häst och grejer så målet är att börja så småningom. Jag är väldigt försiktig :crazy: så jag drar på det lite. Det är ju inte så lätt när man inte har så mycket hjälp och en ung och okunnig häst. Det får ju bara inte gå fel. Fast det skall bli himla kul. :D

Jag kör brukskörning! Jättebra sätt att få sin häst lydig och lugn och sansad! Kör dock inga stora hästar, shettisar och russ bara.

jag kör en del bruks med min fjording men jag tycker det är för få tävlingar per år om man inte lyckas kvala till riks eller SM blir det ofta bara en tävling per år men jag är intresserad av att prata bruks & skogs körning men även bruksridning

Hmmm vad menar du egentligen :smirk: Verkar som om alla tror att du menar just brukskörning så som du har skrivit, men jag gissar att du menar om man faktiskt använder sin häst? Nåja, det är nog ungefär samma folk i båda dessa fall. Jag använder min häst och jag tävlar också bruks :D

hej jag hjälper min pappa jätte mycket vi andvänder våra ardenner i skogen och på åkrarna!

Jag tävlar i brukskörning. Men har provat endel jordbrukskörning.

Fodong: VAd menar du med använder, använder dom i ekonomikska syften gör jag ju, folkkörningar, bröllop osv. Eller menar du använder, jobbar med jord/skog. (ioförsig går dessa att kombinera....)

Jag menar egentligen...

Brukskörning men sen om man tävlar eller inte - det är mindre viktigt. Själv har jag inte tävlat än men kanske någon gång i framtiden om vi blir duktiga nog...

Brukskörning för mig är att använda sin häst antingen i att köra saker med vagn (förr körde de ju mjölkkannor, hö etc), köra med jordbruksredskap, köra timmer eller liknande. Bruksridning är också intressant! Jag själv gillar att försöka hitta alla möjliga användningar för mina hästar.

Just nu har vi, som så många andra, lervälling i hagarna. Iallafall är det lervälling just där de går mest - andra delar av hagen är helt OK. Detta stör mig mycket. Jag har ändå lagt ut halm för att stadga marken så hästarna inte sjunker ner för mycket när de trampar där. Nu har jag gått och funderat över vad man borde göra. Jag planerar nu så fort det fryser till lite grann att dra ut en cementtrumlare (fylld cementcylinder med en metallpinne gjuten fast i mitten) som ardennern får dra fram och tillbaka över värsta delarna av hagen. Men marken måste vara smått frusen för att det ska funka.

Jag har också funderat ut en konstruktion som man skulle kunna använda för att rulla/förflytta storbalar med hästkraft. Att ha en man som är smed har ju sina fördelar... fast det verkar alla andra också tycka så han har ju sällan TID! Funderar skarpt på att ta lektioner i svetsning så jag kan börja konstruera själv med viss guidening från mannen.

Vad jag skulle tycka var kul att diskutera är just olika träningssätt/inkörningstips, olika redskap (och dess ihopsättning/konstruktion), bra tips vid timmerkörning, bra övningar för att få hästar att acceptera alla möjliga knäppheter man kommer på att utsätta dem för (i all vänlig mening då förstås) etc.

Själv samlar jag lite jordbruksredskap och selar/läder varhelst jag kommer åt. I redskap/vagnar har jag nu (en del renoverade, en del inte påbörjade ännu): hästdragna... plogar x 3, åder, beteshack x2, hösprätt, slaghacka, såmaskin, 100-pinnars harv, C-harv, 2 flakvagnar som bägge kan byggas om till timervagnar etc, en timmerkälke och snart 4 slädar i olika storlekar och utformning.

Det är kul när man slängt ut en fråga till någon gammal bonde... ett tag senare kan de återkomma med någon de känner som har något gammalt de vill bli av med. Många äldre blir bara glada av att de faktiskt kommer till riktig nytta och inte bara blir blomsterhållare eller annat.

Brukstävlingar är jättespännande - jag har bara sett ett program över vad som brukar ingå - men aldrig varit på en riktig tävling. Ska se till att boka in att titta på en sådan snart. Ni som tävlar - kan ni inte berätta vilka övningar som brukar gälla?

Vilka redskap/vagnar har ni?

Nyfiken, nyfiken!

Man ska ta det lugnt innan man vet vad man gör.

Så har jag också gjort. Min ardenner har jag kört in (men ridit samtidigt regelbundet) under 2 års tid - dels för att JAG varit osäker , dels för att ardenner växer långsamt även i hjärnan och behöver TIIID för att bli riktigt trygga. Tror jag iallafall.

Har ett par bekanta som köpte en fjording som gått länge framför vagn, men eftersom de själva var nybörjare så körde de i princip in hästen igen... mest för deras egen skull. Det tyckte jag var hur bra som helst! Då missar man inget i någonderas utbildning och man tänjer inte mer på gränserna än man klarar av. De har dessutom tagit mycket hjälp av kunniga.

Jag hade aldrig hållit på med körning när jag började köra in min (blind leder blind?) men jag läste mycket om det och frågade alla.

Körning kan ju faktiskt bli farligt om man inte gör rätt.

Jag har fortfarande flakvagn kvar att köra med ardennern... bävar lite för den är tyngre och låter mer än någon annan vagn/redskap hon dragit hittills. Dessutom har hon precis börjat ha baksele och ännu inte riktigt behövt fånga upp stora lass med bakselen.

Man får ta allt i den takt man hinner/klarar av utan att utsätta sig för fara.

Ett litet tips när man ska köra men nya redskap/vagnar... låt någon dra grejen framför hästen först så hästen får både se och höra den innan man kopplar på. Har dock inte funnit någon som orkar dra min flakvagn före ännu...he, he...

Re: Man ska ta det lugnt innan man vet vad man gör.

Jag körde min varmblodstravare rätt mycket medans hon levde, (eller rättare sagt så körde hon mig :D) så jag anser mig inte har särskilt mycket erfarenhet. Fast jag har en nordsvensk travis nu och han har ju också körts rätt mycket fast bara rockard. Så vi tar det lugnt.
Jag rider mycket nu. Fast han är väldigt trygg så det är nog inga problem med nåt egentligen. :love:

Jag har oxå en varmblodstravare

Henne har jag bara harvat lite med men planerar att få henne framför vagn snart. Hon har tyvärr blivit lite för pigg pga av havrehalm i boxen så när hon lugnat sig lite så ska jag försöka ge mig på det...

Jag planerar att försöka köra lite lätt timmer med både henne och dotterns russ framöver. Men vi är inte där än. Fast russet är mer moget och lugn - drar rockard utan problem.

Re: Jag menar egentligen...

Vart bor du?
Här i sthockholm har vi inte så mycket tävlingar. Brukar vara DM och en till. Vinner man DM så är det sen SM, där finns det mycket hästkarlar, alla med sina små knep och ideer :smirk:. Ganska rolig blandning av folk.
Själv ha jag bara en trilla (renoverings behov så den är ännu inte använd), men på gården där jag står har vi en samling hästredskap :crazy:, många i bruksskick som vi nyttjar på divrse gårdsdagar(harv, plog, gödselsprätt, timmersläpor, såmaskin och mycket mera, sen har vi några flakvagnan(4st), varav en handikapp anpassad, en bröllopsvagn och några gamla finvagnar som tyvär brunnit :cry:).
JAg tror att hästarna gillar omväxlande träning, min har fått prova på ganska mycket. Men sånnt som att flytta rundbalar får traktorerna sköta... Min klenis skulle inte uppskatta sådanna ideer. Sen har jag bara en bröstsele så det får inte bli allt´för tungt. Mitt nästa mål med honom(förutom starta ihopptävling) är att starta i någon körtavling. Inkörd är han sedan förra vintern, jag och hästens andra ägare körde in honom själva.

När man tävla bruks är det lite olika moment men sånnt som brukar ingå är halter i backe, backa i vinkel och rakt, rakkörning, slalom, vända på litet utrymme, vattengrav, skrämselhinder, sen bedöms även anspänningen och selens/hästens kondition. Banan brukar vara ganska lika uppbyggd inför bruksidning och brukskörning. Nyttig träning då det är sådant som faktikst kan vara bra att kunna!

Bor i Hörby, mitt i Skåne.

Här finns också DM, det vet jag, men jag får nog kolla när på JUF's hemsida (Jordbrukarnas Ungdomsförbund) som brukar hålla i dem här i Skåne.

Re: Bor i Hörby, mitt i Skåne.

Vi har redan haft DM här i år, tyvär blir det inget SM för mig i år :(
Men tror jag ska åka och titta och heja på Fifi. Det är inte så långt bort i år, Katrineholm.

Vi har redan haft DM här i år, tyvär blir det inget SM för mig i år :(
Men tror jag ska åka och titta och heja på Fifi och Fodong. Det är inte så långt bort i år, Katrineholm.
Läs det står ju att jag ska det :angel:

:oglömde

Hej
angående storbalarna hade du tänkt en vagn eller nått annat sätt ? en vagn kan man ju göra rätt låg och har man sen en rätt lång bak lem så kan man ju rulla upp dom.

Jag har inte tävlat så mycket i bruks (som sagt få tävlingar)men de moment som vi brukar ha problem med är vändning i trångt utrymme och backning i vinkel (vändning på väg) sen beror det ju mycket på banbyggaren det kan ju bli hur svårt som helst. Du kanske inte har en aning om vilka moment jag pratar om men om du funderar över nått kan jag förklara så gott jag kan.

hej vi har massor av redksap till häst: en gripplastarvagn, 6 hjuling harvar så maskiner en bet och par plogar flakvagnar kälkar ringvältar en landå en vagn som vi kör gösel med en slåtemaskin hövändare saxar en pulka å ebn massa andra saker! pappa e me en sån som samlar på sig selar och olika redksap! var är det för hästar du andvänder! / Anna :banana:

Fodong! ska du vara med på sm i katrineholm nästa år?? / Anna

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 739
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama