Någon som köpt loss en ridskolehäst?

E

Escape

Undrar om det finns någon här som har en avdankad ridskolehäst i sin ägo?
Jag undrar hur det gick till dvs på den ridklubb jag tillhör så säljs det då och då hästar som inte passar in i verksamheten. Men en sådan häst som man kanske skulle vilja vara intresserad av att köpa vill de ju såklart inte släppa i första taget.

Finns det skador eller förslitningar som är mer vanligt hos en ridskolehäst än en privat som man bör vara vaksam på?
Annat att tänka på? OBS! Spekulerar bara än så länge.

Sv: Någon som köpt loss en ridskolehäst?

Jag hade den enorma turen att bli erbjuden att få köpa både min och dotterns favoriter. Trodde inte det var sant. :D
Jag hade bara på skoj sagt vid några tillfällen att jag skulle gärna vilja ha dom. Dottern fick sin i 12-årspresent och jag tyckte jag var värd det ändå.:angel:
De passade inte in i verksamheten då min var lite för liten och pigg. Den andra var också på tok för liten och ganska känslig och nervös. Men min dotter hade lyckats hitta hennes hjärta och saken var klar.:love:
Det blev aldrig någon reaktion från hästarna när vi kom hem med dom. Troligen för att de kände varandra och vi fick rida hem dom. Det är bara ca 1½ timmas ridväg från ridskolan hem till oss.
De hade heller inga förslitningar eftersom de inte hade varit på ridskolan så länge. De kom direkt från Island och hade varit i verksamheten i ca 1-2 år.

Jag anmälde mitt intresse på min absoluta favorithäst, var nära att "få" honom men där kom någon rik knös emellan och la tre gånger mer än vad hästen var värd.. Inte hade jag dom pengarna heller.
Så jag fick inte honom :(
Åh tyckte om den hästen.

Suck, känns vemodigt nu när jag sitter här och glor efter annan häst, det är så svårt :crazy: :cry:

usch stackare! :(

Jag har inte köpt ngn ridskolehäst, vet inte om jag skulle göra det. När jag var liten ville jag så klart ha min favorit ponny. Och nu när jag är "stor" xD, så skulle jag nog velat haft min favorit häst från ridskolan... Bara det att han gick bort i cancer.. :(

Jag köpte min häst från ridskolan då hon inte passade i verksamheten. Hon var visserligen bara 5 blev 6 år i januari då jag blev ägare. Hon hade inga förslitningar, men hade bara varit på skolan en kortare tid, och inte gått att använda på lektion, så där var hon felfri.
Det som har varit med våra ridskolehästar som blivit privatisar är att "livsglädjen" ibland kommit ganska starkt tillbaka. 'Dom har inte varit van att ridas ut dagligen, och kanske inte heller ensam, så där har det kunnat tillstöta problem. Inte nått som då inte har gått att lösa med tid och rätt hjälp, men ibland så är den jättesnälla ridskolehästen (som är van att bara gå lektion)inte alltid så lugn och beskedlig som privathäst.

Min kompis köpte sin favorithäst (halvblod) från ridskolan. Hon (hästen alltså) skulle egentligen avlivas pga dåliga framknän. Hon var halt för jämnan, och när hon blivit frisk så gick hon med ett par lektioner innan hon trampade snett på fyrkantsspåret och blev halt och fick vila igen. Har för mig att hästen köptes till ridskolan när hon var 7 år, och när hon var 15 fick min kompis hem henne på foder, för att se hur hon klarade livet som hobbyhäst i skogen. Det visade sig passa hästen utmärkt. Hon är idag 28 år gammal och har inte varit halt en enda gång sen min kompis fick hem henne. (Jo, en gång förresten, men det var pga hovböld.)

Bonusbild på damen (till höger på bilden)

Hmm.. jag misstänker att jag äger en gammal ridskolehäst. Troligen gått på ridskola i Tyskland i många år.
Hatar att gå på bana, hos förra ägaren låtsades han att han var halt när han fick tråkigt :eek:
Har små hyss för sig för att försöka skrämma ryttaren att göra som han vill. Går inte att rida bredvid en annan häst, för han har minsann lärt sig att man ska gå på led och måste bestämt gå på höger sida på vägen.
Han är helt inom ramarna för en ridskola ;)

Är 17 nu, haft honom i snart två år utom några som helst problem. inga hältor eller förslitningar. Verkligen en toppenhäst! Det positiva är ju att han är väluppfostrad från början :banana:

Kan ju också tillägga att en ridskolehäst oftast är mer stark mot skador, sjukdomar etc. eftersom de stått i stora stall och är vana vid hårt arbete. Sen finns det ju såklart undantag, men ofta är de starkare!

Jag har köpt en "avdankat ridskolehäst" ;)
Hon gick på ridskola i många år innan jag köpte henne, efter massa tjat på föräldrarna.
I början var det lite jobbigt, dels för att jag var nybörjare, så det hände gång på gång att hon stack med mig.
Men det löste sig eftersom jag är envisare :D
Tävade henne upp till LB hoppning, och även en start i FT, trots att hon inte hade någon hoppbegåvning plus att hon hoppade stillastående.

Hon har haft problem med benen, först fick hon knäledsinflamation fram, och sen fick hon kotledsinflamation bak när hon var hos fodervärden.
Men denna häst gick också ganska många år på ridskola, i helt fel form, och var trots allt 16 år när jag köpte henne.
Hon är 22 i år och fick en bebis förra året som snart har växt om mamma :D
Hon är numera pensionerad också, eftersom hon inte håller för hårdare ridning. Kommer snart åka bort på bete och som sällskap åt en annan fjording, och kommer nog motioneras lite där.

Det jag tror är viktigt (lätt att vara efterklok) är att inte köpa en häst som gått alldeles för länge på ridskola (men visst kan det funka), och att alltid ta det försiktigt i början.
Ridskolehästar går ju visserligen ganska hårt, men de rids ju mest på banan och det är ju inte så varierat.
När man sen börjar rida ut massor i skog och mark och tränar på ett annat sätt - om man gör det för hårt i början det är då jag tror att de lättare får skador o liknande.

Jag köpte min favrithäst för två år sedan snart. Hon hade gått på ridskolan sedan hon var unghäst. Hon är 20 år, pigg och envis. Aldrig varit sjuk, aldrig skadad.
Älskar henne, hon är det snällaste som finns.

Jag och min familj köpte 2 ponnier från en ridskola i stockholm som även agerar som hästhandlare. Den ena var ett c-ponny sto väldigt vacker men otroligt skygg.. hon hade råkat ut för tråkigheter hos tidigare ägare. Med tiden insåg vi vilket kanonhäst vi hade köpt då hon visade stor hoppbegåvning. Nu är hon såld och har det jättebra och tilliten till människan är tillbaka. men det tog oss fem år med trevande och mycket tålamod. Den andra är en d-ponny val som från början var otroligt seg och ville inte alls arbeta. Man såg i ögonen att det inte fanns nån vidare livsglädje. Så vi red ut i skogen massor o bara hade kul och sakta men säkert blev han piggare och piggare och efter ca 2 år bara lyste det i ögonen och han blev otroligt arbetsvillig och tycker mycket om att hoppa han är ingen stjärna men gör sitt allra bästa.. Han har visar även lite hingstfasoner ibland och älskar att showa.. men det är bara skoj att se och dem som ser honom tycker att han är häftig!! Vi har aldrig haft några skador på nån av dem.. Och dom har varit otroligt friska..

Valet att köpa en ridskolehäst har alltid funnits i våra tankar då jag och min syster gick på ridskola när vi var små.. och ingick då ett löfte att en dag ska vi "rädda" någon från ridskolan. Jag vill bara tillägga att jag tycker inte att en ridskolehäst lider på nåt sett dem måste finnas och på dem seriösa stallen finns det gott om kunnig personal som ser till hästarnas bästa. Men det jag menar är att alla passar inte in där och det var just två sådana hästar vi köpte.. Och det var därför dom var till salu...

har aldrig gjort det men en fd vännina gjorde det en då 17 årig halvblods kille han blev hela 28 år innan hans ben inte orkade bära honom men han har tydligen jämt vart frisk samt månsidig i ridningen

Min kompis köpte en häst som gått på ridskolan i rätt många år.

Det var nog ödet tror jag.

Min kompis letade häst och hade flera på prov, men dom passade inte eller så gick dom inte igenom besiktningen.
Så visade det sig att denna ridskolehäst skulle slaktas (köpare fanns ej eftersom hästen inte var lätt vare sig att hantera eller rida (ej. hästens fel för övrigt).

Min kompis som dock alltid gillat häsetn slog till och köpet hästen som funnits framför näsan på henne hela livet:smirk:

7år fick dom tillsammans, hon vandrade vidare 21år gammal för 2 veckor sedan då min kompis fått sitt 2:a barn och skulle flytta. Att sälja hästen vidare fanns inte på tapeten eftersom den som sagt är mkt speciell.

Hästen har varit kärnfrisk hela tiden förutom sista året när hon tappat hull osv pga ålder.

Om min kompis inte hade köpt denna häst hade den gått till slakt för 7 år sen, fullt frisk i kropp men skadad i själ......

Nu fick hon 7 lugna år i livet istället...och uppbyggnad av den skadade själen, men riktigt bra blev hon aldrig...och det är människans förtjänst....

Jag köpte min häst från en ridskola, hon var superless efter att ha gått lektioner i 6år. Hon hade även börjat stampa barnen på fötterna, så det var dax för henne att bli "pensionär".
Jag märker en enorm skillnad på henne nu, hon är så go & glad, inga sura miner längre. Men hon är en vuxenhäst... trots att hon är en ponny....
Jag är väldigt nöjd över mitt köp!

Jag köpte min häst som gått ett tag på en ridskola. Inte så länge dock. Men hon skulle var hur snäll som helst. En riktig ängel som passade till en nybörjare och en ryttare som var lite rädd av sig. Denna ängel kunde jag ju inte motstå. Tänkte att då kan ju även barnen rida henne. Hon kom hem och var allt annat än en ängel. Ställde sig upp och skulle springa hem när vi var ute och red. Gick över mig när jag skulle leda henne.
Ringde säljaren och hon hade aldrig gjort så på ridskolan.

Nåväl. Nu tre månader senare har jag börjat tycka om min lilla häst. Hon bråkar inte mer och är fullt hanterbar. Men det var väldans tur att hon inte kom till någon nybörjare. Och barnen får allt vänta med att rida på henne för hon är väldigt pigg och på.

Köpte min förra ponny från en ridskola. Jag tror att han såldes eftersom det nästan bara red vuxna på ridskolan, så ponnyerna såldes av... jag tror inte att han har gått så jättemycket lektioner då han är ganska pigg och het vid vissa tillfällen. Jag vet också att han var utlånad på foder under en tid. Han har inga förslitningar eller liknande som vi har märkt iaf. Gick igenom vet.besiktning vid köpet. Han har dock haft kotledsinflammation en gång när han gick på ridskola, men det är helt bra igen. Han är verkligen en underbar ponny som gör allt för sin ryttare. Jag kan inte se några problem med att hästen tidigare gått på ridskola.

Jag köpte en ridskoleponny. Ett Fjordsto. På provridningen var hon underbar & jättesnäll mot dem andfra hästarna & så. Men när vi fick hem henne kunde man knappt rida henne & hon var sur mot allt & alla. Sparkade efter stallägaren m.m Hon sparkade även två hästar halta. Vi fick lov att läman tillbaka henne & då ringde ägaren & sa att hon var normal igen, dvs jättesnäll & snäll mot andra hästar.
Hon var även otorligt bortskämd & ouppfostrad när jag fick henne, men de tränade vi bort.
Men de är v'l olika. Men jag skulle nog inte köpt en ridskole häst igen.
Ursäkta för rörigt inlägg.

Vi har en i vårt stall och han blir bara trevligare med tiden. Ingen skada heller bara less på ridskola.
Han var jättestissig i början men nu är han coool....

Jag köpte en liten ridskolehäst (153cm) för snart 8 månader sen.

Han blev lite (läs MKT) hispig när han blev privathäst. Dels för att han var van att gå 3-4timmar lektion per kväll och dels för att han från att ha 60 kompisar bara fick en hos oss.

Både överskottsenergi och separationsångest. :crazy:

Kan berätta lite hur det var första tiden...
Han stegrade och bockade HELA TIDEN vid uppbindning.
Han slet sig och sprang iväg när man skulle leda honom TYP VARJE GÅNG.
Han KLÄTTRADE ÖVER boxdörren på 130cm när han blev sist i stallet.
Han rymde ur hagen (igenom staketet) när han blev själv korta stunder.
Osv osv.
Jag ringde ridskolan och var helt förtvivlad och livrädd för kusen... men innerst inne visste jag väl att han var en trevlig häst... bara energin fick lägga sig.
Så han blev kvar trots att jag var livrädd för honom.

Men allt det där är som bortblåst och han är cool lugn igen.
(Har såklart gjort ledarskapsträning också).
Han var till salu för att han börjat tycka ridskolelivet var tråkigt, han var slö på nybörjarlektionerna.

Han är inte slö här i alla fall. ;) Speciellt inte när han rids ordentligt så han får jobba. Han älskar när man ställer krav på honom och han gör Allt man ber honom om.

Har haft en equiterapuet (kan verkligen inte stava till det!!) här som känt på honom och han var SÅÅÅ fin i lederna och tjejen tyckte han var kanon i kroppen (förutom mkt mager :( ).

Han var 9år när vi köpte honom och hade gått 5 år på ridskola. Utbildad LB/LB.

13åriga dottern ska/har tävlat lite hoppning och han är jätteduktig och snäll (lite glad och pigg ibland bara :smirk: ).

Dessutom var han otroligt Billig! Kan det bli bättre. :D

Senast ändrad av en moderator:

Helt ärligt så skulle jag i nuläget inte alls kunna tänka mig att köpa en häst som gått på ridskola. Just för att man vet hur taskigt hästarna i regel rids och hur slitande ridningen är, dessutom hur svårt det är att hålla efter varenda häst om det finns 20-50 stycken att hålla reda på.

När jag själv gick på ridskola så var det jättefrestande att skaffa någon av ens favoriter (om dom ens hade varit till salu och man hade haft pengar vill säga) och visst kan det vara praktiskt att man "känner" hästen sen innan och att den har en viss grundlydnad och grundutbildning av att ha blivit riden av många olika, MEN tyvärr vet man oftast ändå inte vad man får när man sen ska vara ensam om att uppfostra hästen :p
Vet ett par exempel där det gått ganska bra, men dom hästarna var mer eller mindre ofräscha vilket man märkt har försvårat för de nya ägarna.

Min nuvarande häst är uppfödd på Grällsta och stått på flera olika ridskolor om jag fattat det rätt.
Han passade inte in då han vantrivdes, vägrade gå, sparkade konstant i väggarna etc. sedan såldes han till en privat som sedan ledsnade som sedan sålde vidare osv, och nu är han här.
mkt hård i mun, livrädd, deprimerad, hopprädd och skänkeldöv. förr var han mkt halt men hos mig har han inte varit halt förutom när han vrickat sig i hagen etc, Mkt lyhörd och snäll. 19år i år (haft han i typ 9-10år eller så),

har haft en B-ponny som bott hos hästhandlare och sedan hamnat på grällsta som ägt och hyrt ut henne i 6år, sedan 2ägare och sedan mig, hade henne i 5år och aldrig haft problem hos mig(förutom när jag lånade ut henne då hon blev sönderriden). nu är hon 21år och är fortfarande fräch och pigg.
såldes från ridskolan för att hon drog ofta iväg och var väldigt stark och envis och bra på att bocka.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 151
Hästmänniskan Finns många trådar på ämnet och jag har scrollat igenom dessa, men känner ändå att jag vill starta en egen om vår specifika situation...
2
Svar
22
· Visningar
3 582
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 946
Hoppning Hej bukefalos! Har läst massor här inne i flera år utan att våga mig på att kommentera men nu har jag en viktig fråga som jag skulle...
Svar
5
· Visningar
1 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar