någon som känner igen hältan??

corre77

Trådstartare
Hejsan!
Min häst har varit halt i ca 4 veckor, efter en busrunda i hagen då hon selt av sig skon på vänster framben.
Dagen efter var hon svullen från kotan upp till knät. Hon fick då vila och var lindad i ca en vecka, då svullnade släppt och hon var tillsynes ohlat började jag skritta och trava i ca 2 veckor. Longerade henne sen för att se hur hon gick på böjt spår och såg då att hon fortfarande markerade på vä fram i vänster varv, bytte sedan varv och då visade det sig att hon var tydligt halt på vänster framben, tycker att det är konstigt att hon visar mer hälta i höger varv där vänster benet ( det skadade) är ytterbenet?? vad kan det vara för skada?? Nu har det gått 4 veckor och hon är inte svullen i vänster benet alls. Veterinären har böjt igenom båda frambenen och detta visade ingen skada på leder eller senor.. hon är dock spänd i musklerna vid bogen på vänster sida. Någon som känner igen detta?? Nu ska hon gå på Metacam i två veckor och stå i liten hage.

Sv: någon som känner igen hältan??

Egentligen inte alls konsigt att hon visar mer i det "felaktiga" varvet... därför att då måste hon sträcka ut det onda benet mer för att nå framnär det är yttervarv.. de gånger mina hästar varit halta har det alltid synts tydligare i "fel" varv.....

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 001
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka