Någon som kan MYCKET om Avel!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
B

**BORTTAGEN**

Hej!
Jag har ett sto som jag tänkte avla lite på.
Hennes farfar är Robin Z :love:. så hon har bra stam. :rofl:
Men det är ett problem. Hon har spatt. :cry: Men hon har vilat i ca 1,5 år och håller på att sättas igång. Hon haltar inenting längre. jag har hittat en fin skäckhingst till henne. ;) men jag vill veta lite om det är nån mer som har avlat på en spatt-häst????
////Lisa

Tycker att du noga ska tänka över beslutet att avla på henne, även om hon är en jättetrevlig häst. Spatt kan vara ärftligt, vill du ha ytterligare en häst med spatt? Vad har hon för förtjänster/meriter som kan väga upp risken du tar?

Vad är det för stam på henne? Att hennes farfar är Robin Z är ju bra, men det är inte samma sak som bra stam per automatik.
Så vitt jag vet finns det inga skäckhingstar i Sverige som klarat bruksproven som en hingst som ska användas i halvblodsaveln minst bör klara om aveln ska gå framåt. Tänk på att det kostar lika mycket att föda upp en riktigt bra häst som en "halvdan", betäckningsavgiften är inte så stor del av kostnaden.

Jag håller tyvärr med md5krist här. Jag rekommenderar dig att inte avla på henne just pga hennes spatt. Risken är väldigt stor att hennes avkomma får det och vill du verkligen utsätta ytterligare en häst för det? :confused:

En vänninna till mig valde att låta avliva sin dressyrhäst som fick spatt, istället för att sätta henne i avel just pga risken för ärftlighet. Hästar med spatt eller eksem har inget inom aveln att göra.

Är det spatt eller tuppspatt hon har? Vad är det mer för stamm på henne+ Lite nyfiken, eftersom du funderade på en icke godkänd skäck hingst.

jag tycker att du kan avla på henne, dt mästa som dom menar med att det går i arv e att om du har en bra häst och avla på den så brukar avkommorna oxå bli bra å då sätter man igång dom för tidigt och hårt, spatt får oftast dressyr/ islandshästar och dt är genom att dom över anstränger sina ben när dom ska gå samlat hela tiden. så bara du e försiktig och tar dt lungt så ska dt inte vara några problem :)

Nej, en medelmåttig häst får spatt likaväl som en bra häst får det. Dessutom så är spatt inget "dressyrfenomen" utan drabbar hästar oavsett inriktning. Spatt beror inte på "överansträngning" från samlad form, isf skulle ju barockhästarna vara överrepresenterade!

Skäckhingsten är INTE premierad..det är bara PRIVAT avel! :mad:
Föresten blev ja rätt besviken på den som skrev vill du utsätta en till häst för spatt!!! :confused: jag har ALDRIG utsatt en häst för det stoet köpte jag för att det var min vän och dom kunde inte ha kvar henne så dom skulle avliva henne så jag köpte henne för jag TYCKER OM henne.. :love:

Är det du som äger skäckhingsten också? Annars är det olagligt.

1. Du utsätter ju en häst för det när du medvetet avlar på en häst med ärfliga fel...

2. Varför i hela världen vill du betäcka med en icke godkänd hingst? Vad ska du ha fölet till? Du vet att det är bra mycket dyrare att föda upp ett föl, som man inte ens vet vad det kommer bli av, än att köpa en hyfsad unghäst??

Du har en syster till mitt sto.... vad heter hon ?

Min heter Lillan :love:

Liknande trådar

Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: Anon89
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?