Någon som kan hjäpa mig att reda upp detta?

J

_jossan__

*långt*

Vi har ett treårigt sto som nu har stått en vecka pga växtvärk.
Under den tiden så markarbetade jag henne en hel del, ledarskap men även bara promenader och mys och lek i hagen.

Nu har vi dock satt igång med träningen igen och häromdagen när jag skulle ta in henne kom hon framlunkandes med öronen framåt till mig när jag var väl en tio meter ifrån henne. (hon gör alltid så sedan förra veckan) när vi möttes och jag som vanligt stod och kliade henne i ansiktet (jag gör alltid det på henne när vi möts i hagen) så kom dom andra hästarna i hagen bredvid upp galoperandes och hon vill ju då följa med, vilket hon får. Det gör ju inte mig något.

iallafall, efter det så går vi in, hon följer med bakom mig med öronen framåt och ser jätteglad ut.
Men inne i gången (hästarna står bredvid korna då) så ser hon inte alls lika glad ut, ibland vissa stunder, men hon stod mestadels med öronen bakåt, inte argsint utan men koncentrerat bakåt, hon hon hade inte samma ögonuttryck ( :crazy: ).

Kan det bero på korna? Att hon vill ha koll på dom? Hon är sån här...hmm.... "spejare" tror jag att tränaren ( ridlärare) sa..

Och en annan grej, hon vill gärna stå med rumpan in mellan dom två kor-raderna, där deras mat ligger.

Vad kan det bero på?
Någon som vill hjälpa mig att reda upp detta?

För annars när man lagt på sadeln och så och ska gå ut, då se rhon glad ut igen, men hon vill inte gärna lämna stallet, brukar tjafsa en del, men det beror väl på att hon inte vill lämna dom andra hästarna?

Hur ska jag få henne att tycka att det är alldeles extra kul med mig? Jag myser alltid med henne på banan eller utan för stallet efter varje pass, ska jag gör det före också? fast då är koncentrationsnivån = 0 :cool:

Någon som vill hjälpa mig att reda upp detta? :crazy:'

Ska jag bara mysa med henne och busa i hagen med henne nu utöver ridningen? alltså inga ledarskapsövningar.
 
Sv: Någon som kan hjäpa mig att reda upp detta?

*kl*

ingen?:(
 
Sv: Någon som kan hjäpa mig att reda upp detta?

Verkar krångligt :crazy: ... Det kan nog bero på lukten av kona. Våra två hästar iaf valacken som min mamma rider blir alldeles till sig när de känner lukten ... Att hon står med öronen bakåt och lyssnar beror nog på att hon vill lyssna åt det hållet eller att hon kanske tycker det är skönt att bli borstad ... ? Du kanske kan stå med henne någon ananstans? Vet inte riktigt hur du ska göra ... :confused:
 
Sv: Någon som kan hjäpa mig att reda upp detta?

Hon är inte dugg rädd fö korna! :p Går fram och luktar och har även vart på besök hos dom en gång *host* ( :angel: )

När vi står i boxen så snurrar hon omkring och ibland så öppnar hon resolut boxdörren och går ut, jobbar på att få bort det problemet.
Plus att boxen är hennes, så att säga, vill inte vara där i onödan allt för mkt, det jag som mest gör där är att ta av eller på täcken, kratsar ur hovar eller slänger in hö.

Tyvärr så finns det ingen annan uppbindningsplats.

Detta är väl inte direkt ett problem, är bara nyfiken på vad det kan bero på..
 
Sv: Någon som kan hjäpa mig att reda upp detta?

"Att hon står med öronen bakåt och lyssnar beror nog på att hon vill lyssna åt det hållet eller att hon kanske tycker det är skönt att bli borstad ... ?"

Lånar tråden...

Fiix, nu blev jag nyfiken o undrar vad du menar med att hon tycker det är skönt att blir borstad fastän öronen är bakåt? Flyttade min häst i början av december o hon har inte accpeterat nya stallgången ännu o lagt sig till med en massa konstiga beteenden som jag inte förstår. Bland annat tillbringar hon största delen av uppbindningen med öronen bakåt o speciellt när jag borstar henne. Kan en del av detta faktiskt vara att hon tycker det är skönt? Hon försöker också nafsa emellanåt, så jag har helt o hållet tolkat detta som trotsigt missnöje o jobbar för fullt på att återställa balansen. Jag kanske har missförstått dig??
 
Sv: Någon som kan hjäpa mig att reda upp detta?

*knapplån*

Asså hon ser inte sur ut (Vet att du inte svarade till mig) , men hon är mer koncentrerad bakåt, hon är inte sur.
 
Sv: Någon som kan hjäpa mig att reda upp detta?

Hm ... Tjaa, jag förstår hur du tänker, men oftast när hästen har öronen bakåt (Om de inte är platt bakåt) så är den uppmärksam över dig och lyssnar vad du gör eller så är hästen lugn och avslappnad, Min häst står oftast med öronen bakåt (aldrig platt bakåtstrukna ifall det är så du menar...?) men iaf :p så är de oftast lugna och avslappnade när öronen är halvt bakåt ;) ... Min häst kan faktiskt nafsa efter en när man borstar henne längst ryggen, magen och mellan frambenen, men det beror på att hon är kicklig eftersom hon anars "puttar" sig själv där hon vill bli kliad :love: Kanske är det så med din häst också? Fast om han/hon (?) inte varit så innan du kom till "nya stallgången" så beror det kasnke på något annat, kanske blivit godissugen ... ? Svårt att säga eftersom man inte sett hästen ...
 
Sv: Någon som kan hjäpa mig att reda upp detta?

Ha Ha okej :p ... Hon kanske är känslig för ljud och sånt (?) :confused: svårt att säga ... :crazy:
 
Sv: Någon som kan hjäpa mig att reda upp detta?

Men det är ju det hon inte är..:crazy:
 
Sv: Någon som kan hjäpa mig att reda upp detta?

Fiix, tack för att du redde ut detta för mig :bow: Det är väldigt sällan som öronen ligger slätt bakåt, utan de är mest lite vinklade bakåt som du beskriver. Nafsandet har inte börjat i nya stallet, men blivit värre. Hon är kittlig på precis samma ställe som din häst o det är alltid värst vintertid. Tror att hon helt enkelt har kommit in i någon testperiod, så det är väl bara att härda ut ett tag o vara konsekvent, men nu vet jag i alla fall att hon inte står o surar hela tiden bara för att öronen är bakåt. Misstänker att hon lyssnar eftersom hon inte är bekant med alla nya ljud ännu, så det är väl därför de är mer bakåt nu än vad de varit tidigre.
 
Sv: Någon som kan hjäpa mig att reda upp detta?

mattson: var det till mig eller till fiix? :confused: :D


ingen annan som har en lite fundering om detta...? :confused:

( att smita ur boxen och lämnastall problemen är borta, btw. :banana: )
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp