NÅgon Som Kan HjÄlpa ,hÄsten Tunnar Ur!!!!

G

GULLAN

Hej har en 21årig varmblodskille som börjar tunna ur runt magen.
han rids ca 5 dagar i veckan i lugn träning .
höannlysen var
torrsubstans 84%
smältbart råprot 54g per kg torrsubstans
energi 9 mj kg torrsubstans
Det togs inga andra värden på höet.
Det är väl ett bra hö ?
Han äter för tillfälletfri tillgång skulle tro ca 12-14 kg
1 kg kraft groov
1,2 kg korn kross
2 dl majsolja
vitaminer
Ivåras innan betet stod han på 1 kg kraft grund
1,2 kg kornkross 12 kg hö
1 dl majsolja,och var super fin i hull och muskler.funkar dock inte nu .
Provar därför kraft groov nu men ser heller inget resultat efter en tids användande. han är avmaskad efter betet med pyrantel,kan det ändå vara så att han har mask???
Enligt mina beräkningar på hippocampus så äter han väldigt mycket energi och protein ,men varför blir han då inte rundare. Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.mvh sara
 
Sv: NÅgon Som Kan HjÄlpa ,hÄsten Tunnar Ur!!!!

Ja, han får onekligen mycket mat.

Hade du analys på förra årets grovfoder?

mvh Jessica
 
Sv: NÅgon Som Kan HjÄlpa ,hÄsten Tunnar Ur!!!!

Nej , de har aldrig tagit någon analys på höet för än i år ,då jag gjorde det. Det ingår hö där jag hyr hästen ,bonden sår själv.
Jag har heller aldrig haft såna problem med hästen,han brukar ibland magra av lite mot vårkanten ,men det brukar 1 dl olja och lite extra hö fixa ,men nu får han ju fri tillgång coch två dl och är ända mager. vet inte riktigt hur man ska göra nu ,känns inte som jag vill öka maten änu mera ,han är tillräckligt pigg ändå.
 
Sv: NÅgon Som Kan HjÄlpa ,hÄsten Tunnar Ur!!!!

det kan ju vara möjligt att hästen har mask... du kan ju alltid skicka ett träckprov för att få bekräftat!
 
Sv: NÅgon Som Kan HjÄlpa ,hÄsten Tunnar Ur!!!!

Jag skulle först och främst ta ut en veterinär och kolla så att hästen är frisk och tänderna i ordning.

Om allt sånt är som det ska så skulle jag byta till Krafft nya groov och ge 2 kilo av det (ger 133 MJ och en kvot på 6,7). Då får du upp proteinet lite också, och det kan gamla hästar ibland behöva.

Men som sagt, det är bara hur jag skulle göra...

Lycka till med din häst!
 
Sv: NÅgon Som Kan HjÄlpa ,hÄsten Tunnar Ur!!!!

Men då kan det vara så att höet innehöll lite mer MJ förra året och då blir det ju mindre energi i den totala foderstaten i år även om mängden är densamma i kg.

mvh Jessica
 
Sv: NÅgon Som Kan HjÄlpa ,hÄsten Tunnar Ur!!!!

GULLAN skrev:
smältbart råprot 54g per kg torrsubstans
energi 9 mj kg torrsubstans
Det togs inga andra värden på höet.
Det är väl ett bra hö ?
Han äter för tillfälletfri tillgång skulle tro ca 12-14 kg
1 kg kraft groov
1,2 kg korn kross

Han borde vara fin på detta om han är frisk. Är du säker på att analysen gäller det hö du har, så det inte är något fusk? Mycket hö är sent skördat i år och håller låga näringsvärden.
 
Sv: NÅgon Som Kan HjÄlpa ,hÄsten Tunnar Ur!!!!

ja jag är helt säker på att höanalysen stämmer,det var jag som skickade in det ,och fick provsvaret.Hur mycket olja vågar man ge per fodring,han är inte direkt känslig i magen eller så.för att försöka få upp mj.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NÅgon Som Kan HjÄlpa ,hÄsten Tunnar Ur!!!!

Min mamma har 2 st varmblod på 450 kg resp 600 kg. De går på runt 120-130 MJ för att hålla hullet och då rids de inte alls.

Efter att ha räknat åt en hel del varmblod förra och innevarande säsong så tycker jag mig märka att det är mer en regel än undantag att varmblod kräver högt MJ för att inte tunna ut. Vad det beror på kan man ju bara spekulera i.

mvh Jessica
 
Sv: NÅgon Som Kan HjÄlpa ,hÄsten Tunnar Ur!!!!

Finns det något annat sätt att få upp mj med förutom olja som sagt om han behöver ett väldigt högt intag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NÅgon Som Kan HjÄlpa ,hÄsten Tunnar Ur!!!!

All mat innehåller MJ! Olja är bara väldigt koncentrerad.
 
Sv: NÅgon Som Kan HjÄlpa ,hÄsten Tunnar Ur!!!!

Ja men han ser inte ut att lida av protein brist tycker jag, rund om rumpan och ryggen ,mest magen som revbenen börjar kännas rejält.
Om jag öser på med mer kraftfoder så blir det ju också mycket mer protein. eller vad ska men i så fall ge för att få mycket energi men inte lika mycket prot. har hört talas om att det går åt mycket energi för att förbränna protein överskott.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NÅgon Som Kan HjÄlpa ,hÄsten Tunnar Ur!!!!

Så värst mycket extra går det väl inte åt? Det har varit några trådar om det på senaste tiden.

Du ligger ju prick på 6 nu, så mindre ska du väl inte ge i alla fall. Det foder du lägger på bör han en kvot på minst 6.

Men som sagt, den får mycket mat redan, så kolla att den är frisk först!
 
Sv: NÅgon Som Kan HjÄlpa ,hÄsten Tunnar Ur!!!!

När jag räknar så ligger jag på en kvt på ca 6,2 med olja innräknat.hur räknar du för att få en kvot på prick 6 . jag kanske räknar fel??? :banana:
 
Sv: NÅgon Som Kan HjÄlpa ,hÄsten Tunnar Ur!!!!

Vi kanske har olika värden på något?

Så här får jag i alla fall:
12 kg hö: 91,2 MJ, 240 prot
1,2 kg korn: 14,4 MJ, 96 prot
1 kg grov: 9 MJ, 90 prot
2 dl olja: 7 MJ

Totalt: 121,6 MJ, 726 prot, kvot 6

Var har vi olika?
 
Sv: NÅgon Som Kan HjÄlpa ,hÄsten Tunnar Ur!!!!

sorry glömde att skriva att jag ger nya groov
 
Sv: NÅgon Som Kan HjÄlpa ,hÄsten Tunnar Ur!!!!

GULLAN skrev:
Ja men han ser inte ut att lida av protein brist tycker jag, rund om rumpan och ryggen ,mest magen som revbenen börjar kännas rejält.
Om jag öser på med mer kraftfoder så blir det ju också mycket mer protein. eller vad ska men i så fall ge för att få mycket energi men inte lika mycket prot. har hört talas om att det går åt mycket energi för att förbränna protein överskott.

Om du har en okej Smrp/MJ-kvot i din foderstat och lägger till ren MJ i den så sjunker kvoten. Helt enligt de matematiska reglerna. För att behålla den kvot man redan har i foderstaten så måste man lägga till ett kraftfoder med samma Smrp/MJ-kvot som foderstaten håller innan.

Ex Om du har en häst som får 100 MJ och 600 Smrp så har du ju en kvot på 6 (600/100). Lägger du till 2 dl olja (ca 7 MJ) så blir det ju 107 MJ och 600 Smrp, vilket ger en kvot på 5,6 (107/600), vilket är lite för lågt.

Så du ser att 2 dl olja gör ganska stor skillnad.

Lägger man däremot till ett kraftfoder med en kvot på 6, ex 10 MJ och 60 Smrp (60/10) så får man 100+10 och 600+60, vilket är lika med 110 MJ och 660 Smrp och det ger en kvot på 6 (660/110).

mvh Jessica
 
Sv: NÅgon Som Kan HjÄlpa ,hÄsten Tunnar Ur!!!!

Eftersom du inte har analyserat mineralinnehållet i höet, och du bara ger 1kg groov, vilket i sig inte är till räckligt för att täcka mineralbehovet, kan det ju vara mineralbrist. Tillgången på mineral styr förmågan att ta upp energi ur fodret.
Du kanske redan ger ett mineralfoder, men du har inte skrivit något om det?
 
Sv: NÅgon Som Kan HjÄlpa ,hÄsten Tunnar Ur!!!!

Min kuse får något som kallas vitamineral tror jag det hette ,både vit och mineraler. Vad jag ej fattar är att i våras så stod han på en foderstat som gav ca 6 i kvot om jag räknar att höet är ungefär som nu ,vi hade ju inte analyserat det.fast det kanske är tokigt att räkna så eftersom höet då kanske var mer energi i eller så?
Han stod ju då på ca 1 kg kraftgrund 1.2 kg korn kross och 1 dl olja och ca 12 kg hö. Fick det till ca 118mj med oljan och ca 710 smp och var kanon fin ,men käkar nu ca 900smp och över 145 mj och ser inte alls bra ut. måste nog lämna in träckprov . Ska man byta och bara ge honom nya grooven tror ni eller? ca 2 kg kanske,det ger ju lite högre kvot , men det blir ju mindre energi.fattar bara inte att det ska behöva sklija så väldigt mycket i behov på 6 månader,något måste ju vara tokigt med honom. kanske måste ringa vet om inte träckprov visar något ,man blir ju orolig ...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 120
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp