Någon som kan förklara?

Sv: Någon som kan förklara?

Vad betyder avelsindex, i det här fallet 115 0,75 och vad är inavelskoeff 16.66?
115 är ett relativt högt avelsindex. Snitt index för de senaste 10 årgångarna (födda 1997-2006) tillsammans som fått index är alltid 100.

0,75 är en siffra som anger säkerheten i uträkningen av index. 1,00 är max och då har hästen (förmodligen en väldigt populär avelshingst) haft väldigt många avkommor som är med i bedömningen. 0,75 är det normala för en häst som tävlat i Sverige och ännu inte har några avkommor som är bedömda.

Inavelskoeff 16.66 är en inavelskoefficient som anger hur mycket hästen är inavlad. 16.66% är i mina ögon väldigt högt. Genomsnittet bland de svenskfödda är nu uppe i ca 8,5%. I USA ligger de strax över 12% i genomsnitt.

Läs mer om avelsindex här: http://stallbredbyn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=6

Läs mer om inavel här: http://www.ihbc.se/app/servlets/inavel.html

Tack! Det var egentligen inte så svårt att förstå. Inavelsindexet är väldigt högt, men har läst någonstans att på kallblodssidan finns det inte nog med hingstar så det blir mycket inavel på kallblod.

Tack! Det var egentligen inte så svårt att förstå. Inavelsindexet är väldigt högt, men har läst någonstans att på kallblodssidan finns det inte nog med hingstar så det blir mycket inavel på kallblod.
Kallbloden har en mycket lägre inavelsgrad i genomsnitt. De har dock just nu en smalare avelsbas, än varmbloden. De flesta hingstar som är verksamma är från Troll Jahn-...Järvsöfaks-linjen eller Elding-linjen. Det kan nog gå fort att inaveln snabbt ökar bland kallbloden?

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 608
Senast: hastflicka
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 055
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur