Någon som jobbat åt kriminalvården?

Kattsak

Trådstartare
Hej allesammans.
Surfat runt på diverse forum och läst en massa, men jag är bästa kompis med ågren just nu ;)

Jobbar som väktare och har precis kommit tillbaka till min anställning från två års tjänstledighet för studier. I denna veva förlorade mitt företag upphandlingen och tjänsterna kommer gå över till ett annat företag. Jobbar natt på en tjänst med högre lönegruppsplacering än den vanlige väktaren. Stannar jag med företaget kommer jag förlora den lönen efter 6 månader, väljer jag att gå över om chans finns förlorar jag mina anställnings år. Min sambo sitter i samma position och kan tilläggas att vi har två tjänstehundar hemma. Söker givetvis jobb inom mitt utbildningsområde, men det är ganska dött just nu.

Har funderat på att gå över till att jobba dag vilket innebär ännu ett neddropp på lön. Har i denna veva fått ett erbjudande om anställning hos kriminalvården (dag, häkte) med en ingångslön på 22500:- innan skatt. Ungefär samma löneaspekt som på mitt nuvarande om jag skulle välja dag.

Så till frågan alltså, vaktbranschen finns kvar men finns det någon är på buke som har/haft anställning hos kriminalvården och vill berätta om det i sin helhet? Har funderat på att tacka ja mycket pågrund utav möjligheten till dag samt att det alltid kommer finnas någon hemma med hundarna om det inte löser sig för min sambo med hans tjänst.
 
Sv: Någon som jobbat åt kriminalvården?

Jag har jobbat som tim- och semestervikarie som kriminalvårdare i anstalt sedan våren 2011 (går nu in på tredje sommaren). Jag har trivts väldigt bra och har precis sökt kriminalvårdarutbildningen för att kunna börja jobba fast. Är det något speciellt du undrar över?
 
Sv: Någon som jobbat åt kriminalvården?

Jag har varit anställd i ganska precis ett år. Av den tiden har jag jobbat heltid två tredjedelar och på timmar resterande tredjedel. Jobbar på en anstalt som även har två häktesavdelningar vilket innebär att jag växlar mellan de två delarna.
Precis som mooi undrar jag om du har mer specifika frågor. Det hade gjort det lite lättare att svara :)
 
Sv: Någon som jobbat åt kriminalvården?

Jo jag håller med ovanstående.
Att redogöra för alla kriminalvårdsinsatser på olika anstalter är ogörligt.
:D

Kumla har jag jobbat på.
 
Sv: Någon som jobbat åt kriminalvården?

Funderar mest bara allmänt, om det vore något att satsa på. Lönemässigt är erbjudandet jag fått normalt? Personen som jag varit i kontakt med telefonmässigt var väldigt negativ till att prata om lön osv. Hur fungerar det med OB och liknande? Svårt att hitta någon tabell över lön när jag googlat men jag kanske varit dåligt. Första personerna jag var i kontakt med på intervjuerna gav mig nämligen svaret att det är individuellt vad har du för löneanspårk, jag lämnade ett. De ansåg att det var rimligt och nu fick jag ett helt annat löne erbjudande.

Förstår att scheman och liknande skiljer sig väldigt mycket från ställe till ställe. Om ni velat jobba extra har det gått? personen jag pratade med var återigen mycket negativ. Men jag tänkte mest i den stil om ni varit nöjda och om det har känts bra. Sambon har en kollega som jobbat innan och bara öst galla över jobbet generellt och sambon har väl ungefär förmedlat detta till mig, lite som typ du vet vad du ger dig in på.
 
Sv: Någon som jobbat åt kriminalvården?

Jag skulle säga att det är normalt. Åtminstone om jag tänker på den arbetsplats jag är på.
OB-tillägg helger, kvällar och nätter. Tror helg ligger på 33 kronor och storhelg 60 kronor. Är dock inte säker. Nätter minns jag inte för det gör jag inte så ofta.

Med jobba extra menar du då utöver heltid eller som timanställd? Utöver heltid går i vågor.
Förra hösten hade "min" anstalt en intagen som låg på sjukhus i ca två månader. Han hade bevakning dygnet runt med två eller tre personal. (Antalet gick lite upp och ner beroende på hur han mådde.) Den perioden kunde man jobba övertid i princip hur mycket som helst.
Nu på sommaren har vi bra beläggning med sommarvikarier och då minskar behovet även om det såklart händer. Möjligheten att jobba övertid ökar ju mer kompetens du har och om du t.ex. kan tänka dig att jobba natt.

Arbetstider kan variera. På mitt ordinarie schema finns tre grundturer: 6.45-16, 7.15-17.45 och 10-19. På helgen har jag 6.45-16, 9-19 eller 6.45-19. Det är tiderna som gäller på de allmänna avdelningarna. Övriga avdelningar har lite annan uppdelning men det är i stort sett samma tider.
Jobbar jag natt är det 18-07 som gäller.
 
Sv: Någon som jobbat åt kriminalvården?

Kl.

På Kumla är det 8-20 som gäller de flesta vill ha dessa tider för att maximera ledigheten. I o m att inlåsning sker 20.00 så är det vakten som har ansvaret under natten. Helgpass samma tider.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
568
Senast: seahawk
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 753
Senast: Mois
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 756
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp